Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

عادت های اتمی - قسمت اول

عادت های اتمی - قسمت اول

نویسنده: جیمز کلیر
ترجمه ی: هادی بهمنی

چرا عادت‌های کوچک موجب تفاوت‌های بزرگ می‌شوند؟

به‌سادگی می‌توان درباره‌ی اهمیت یک لحظه‌ی تعیین‌کننده اغراق کرد یا ارزش بهبودهای کوچک و روزمره را دست‌کم گرفت. غالباً خودمان را قانع می‌کنیم که موفقیت بزرگ به اقدام بزرگ نیاز دارد. چه هدفمان کاهش وزن، ساختن ساختمان، نوشتن کتاب، بردن یک مسابقه و چه دستیابی به هر هدف دیگری باشد، روی خودمان فشار می‌آوریم تا تغییرات مثبت بسیار بزرگی ایجاد کنیم و همگان درباره‌ی ما صحبت کنند.

در این میان، بهبود 1 درصدی خیلی به‌ چشم ‌نمی‌آید – گاهی اوقات اصلاً دیده نمی‌شود – اما می‌تواند معنای بیشتری، علی‌الخصوص در طولانی‌مدت داشته باشد. تفاوتی که یک بهبود کوچک می‌تواند در گذر زمان ایجاد کند، قابل‌توجه است. از نظر ریاضی، قضیه این‌گونه است: اگر به مدت یک سال هر روز 1 درصد بهتر شوید، در انتهای کار 37 برابر بهتر خواهید شد. بالعکس اگر هر روز از سال 1 درصد بدتر شوید، در نهایت به صفر نزدیک خواهید شد. آنچه به‌عنوان یک پیروزی کوچک یا گام جزئی رو به عقب پنداشته می‌شود، در نهایت به‌صورت یک پیروزی یا شکست بسیار بزرگ‌تر انباشته خواهد شد.

عادت‌ها به معنای تجمیع سودِ حاصل از بهبودهای شخصی هستند. به‌همان ترتیب که سود بالاتر به سرمایه‌ی بیشتر تعلق می‌گیرد و بر روی آن انباشته می‌شود. عادت‌هایتان نیز در صورت تکرار چنین تاثیری خواهند داشت. اگر در بازه‌ی یک‌روزه به آن‌ها نگاه کنید شاید تفاوت چندانی ایجاد نکنند، اما تاثیری که در طول ماه‌ها و سال‌ها بر جای می‌گذارند، می‌تواند بزرگ باشد. تنها با نگاه به دو، پنج یا شاید ده سال آینده است که ارزش عادت‌های خوب و عواقب عادت‌های بد برایمان آشکار می‌شود.

درک ارزش‌های این موضوع در زندگی روزمره می‌تواند دشوار باشد. غالباً تغییرات کوچک را نادیده می‌گیریم، چون در آن لحظه خیلی مهم به‌نظر نمی‌رسند. اگر هم‌اکنون مقدار اندکی پول ذخیره کنید، درجا میلیونر نخواهید شد. اگر سه روز پشت‌سرهم به باشگاه بروید، هنوز هم هیکل خوبی نخواهید داشت. اگر امشب به مدت یک‌ساعت ماندارین (زبان چینی استاندارد) بخوانید، هنوز آن را یاد نگرفته‌اید. ما تغییرات کوچکی ایجاد می‌کنیم، اما نتایج آن هیچ‌گاه به‌سرعت ظاهر نمی‌شوند، بنابراین دوباره سراغ روتین‌های پیشینمان می‌رویم.

متاسفانه گام تحولات آن‌قدر آرام است که باعث می‌شود متوجه عواقب عادت‌های بدتان هم نشوید. اگر امروز یک وعده غذای ناسالم بخورید، وزنتان روی ترازو تغییر چندانی نخواهد کرد. اگر امشب تا دیروقت کار کنید و خانواده را نادیده بگیرید، آن‌ها شما را می‌بخشند. اگر وقت خود را هدر دهید و پروژه‌تان را تا فردا عقب بیندازید، معمولاً وقت برای تکمیل آن خواهید داشت. به سادگی می‌توان یک تصمیم را اتخاذ نکرد.

اما وقتی خطاهای 1 درصدی را هر روز تکرار می‌کنیم، تصمیمات ضعیفمان ادامه می‌یابد، اشتباهات کوچک مجدداً انجام می‌شوند و با بهانه‌های کوچک به توجیه کارمان می‌پردازیم، انتخاب‌های کوچک ما به نتایج نادرستی ختم خواهند شد. همین تجمع گام‌های نادرست (افت‌های 1 درصدی این‌سو و آن‌سو) است که در نهایت به یک مشکل ختم می‌شوند.

تاثیری که به‌واسطه‌ی تغییر در عاداتتان ایجاد می‌شود، با تاثیرِ تغییر مسیر هواپیما تنها به‌اندازه‌ی چند درجه، برابری می‌کند. فرض کنید در حال پرواز از لس‌آنجلس به نیویورک‌سیتی هستید، اگر خلبان نوک هواپیما را تنها 3.5 درجه به سمت جنوب بگیرد، به جای نیویورک در واشنگتن فرود خواهید آمد. این تغییر کوچک در زمان بلندشدن هواپیما، به‌ندرت حس می‌شود – دماغه‌ی هواپیما تنها چندمتر جابجا می‌شود – اما وقتی همین تاثیر در سرتاسر امریکا بزرگ‌نمایی می‌شود، صدها مایل آن‌طرف‌تر فرود خواهید آمد.

به‌همین ترتیب یک تغییر کوچک در عادات روزانه‌ی شما می‌تواند زندگی‌تان را به یک مقصد متفاوت ببرد. انتخابی که 1 درصد بهتر یا بدتر از وضعیت کنونی است، شاید در آن لحظه چندان جلب‌نظر نکند، اما در گذر زمان می‌تواند تغییر بزرگی را بین شرایط کنونی و آینده‌ی شما به‌ وجود آورد. موفقیت، محصول عادات روزانه‌ی شما است – نه تحولاتی که یک‌باره رخ می‌دهند.

با این اوصاف مهم نیست که هم‌اکنون چقدر موفق یا ناموفق هستید. آنچه اهمیت دارد عادات شما است که آیا شما را در مسیر موفقیت قرار می‌دهند یا خیر. باید بیشتر از اینکه نگران نتایج کنونی‌تان باشید، ذهنتان را به مسیر فعلی‌تان معطوف کنید. اگر یک میلیونر هستید اما بیش از درآمد ماهانه‌ی خود خرج می‌کنید، پس در مسیر بدی قرار دارید. اگر عادات هزینه‌کردتان تغییر نکند، عاقبت خوشی نخواهید داشت. بالعکس اگر ورشکسته هستید، اما هر روز مقدار اندکی پس‌انداز می‌کنید، بنابراین در حال طی مسیر به سمت آزادی مالی می‌باشید – حتی اگر آرام‌تر از سرعت مدنظرتان حرکت کنید.

نتایج شما در آینده، حاصل عادت‌های فعلی‌تان هستند. ارزش خالص شما در آینده از عادات مالی شما به دست می‌آید. وزن شما در آینده به‌واسطه‌ی عادات غذایی‌تان تعیین می‌شود. دانش شما در آینده از عادات یادگیری‌تان نشات می‌گیرد. میزان درهم‌ریختگی خانه‌ی شما در آینده محصولی از عادات تمیزکاری‌تان است. آنچه تکرار کنید، عاید شما می‌شود.

اگر دوست دارید عاقبت زندگی خود را پیش‌بینی کنید، تنها کاری که باید انجام دهید پیروی از مسیر عواید یا ضررهای کوچکتان است و ببینید که چگونه انتخاب‌های روزمره‌ی شما در طول 10 یا 12 سال آینده کنار هم جمع می‌شوند. آیا میزان مخارجتان کمتر از درآمد ماهیانه‌ی شما است؟ آیا هر هفته به باشگاه می‌روید؟ آیا کتاب می‌خوانید یا هر روز چیز جدیدی را تماشا می‌کنید؟ تلاش‌های کوچکِ این‌چنینی هستند که آینده‌ی شما را تعریف می‌کنند.

زمان است که مرز موفقیت و شکست را بزرگ‌نمایی می‌کند. زمان، هر آنچه را که به آن بدهید چندبرابر می‌کند. عادت‌های خوب کاری می‌کنند زمان متحد شما شود. اما با عادت‌های بد، زمان دشمن شما خواهد شد!

عادت‌ها یک شمشیر دولبه هستند. عادت‌های بد شما را دو نیم می‌کنند و به همان سادگی عادت‌های خوب نقش سازنده دارند و به همین دلیل درک جزئیات اهمیت دارد. باید بدانید که عادت‌ها چگونه کار می‌کنند و چگونه آن‌ها را مطابق میلتان طراحی کنید تا بتوانید از آن نیمه‌ی خطرناک شمشیر در امان بمانید.

 

 

بدلیل حفظ حقوق مولف، متن کامل کتاب در این سایت ارائه نمی‌شود.

بخش بعدی متن را می‌توانید در عادت های اتمی - قسمت دوم مطالعه نمایید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب عادت های اتمی - نشر نوین
  • تاریخ: شنبه 16 بهمن 1400 - 12:26
  • صفحه: سبک زندگی
  • بازدید: 2509

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2577
  • بازدید دیروز: 2554
  • بازدید کل: 23020143