Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

کیسه صفرا چیست و در بدن ما چه می کند؟ قسمت اول

کیسه صفرا چیست و در بدن ما چه می کند؟ قسمت اول

همه چیز درباره غده ای با ارزش

کیسه صفرا اندامی در زیر کبد است و تا زمانی که دچار مشکل نشده باشد ما حتی از وجود آن خبر نداریم. دراصل همین بی توجهی به این عضو باعث بروز مشکلات جدی درآن می شود و معمولاً با وخیم شدن مشکلات و شروع درد کیسه صفرا، زندگی فرد بیمار مختل می شود.

صفرای تولیده شده در کبد به کیسه صفرا منتقل می شود. بعد از اینکه ما غذای چرب می خوریم، کیسه صفرا، صفرا را از طریق مجاری صفراوی به داخل روده کوچک می ریزد. این اتفاق نقش بسیار مهمی در هضم و جذب چربی مواد غذایی دارد.

علت مشخصی برای بروز سنگ کیسه صفرا وجود ندارد، اما اگر کلسترول بیلی روبین موجود در صفرا از حدی بالاتر برود باعث ایجاد سنگ صفرا می شود. بعضی وقت ها هم کامل تخلیه نشدن صفرا و غلیظ شدن آن باعث ایجاد سنگ می شود.

درد کیسه صفرا معمولاً زیر دنده ها شروع می شود و گاهی با تهوع همراه است. این علایم معمولاً زمانی شروع می شود که سنگ به طور موقت یکی از مجراهای صفراوی را مسدود کرده باشد. این انسداد در بیشتر موارد درد شکمی را به دنبال دارد. این دردها در طرف راست شکم تا پهلوها و کتف ها ادامه پیدا می کند. ماهیت این دردها دایمی است و با اجابت مزاج، خروج گاز یا استفراغ بهتر نمی شود. از طرفی، خوردن غذاهای چرب و اسیدی آن را تشدید می کند.

خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا در سنین بالای 40 سال افزایش پیدا می کند. وزن مناسب و ثابت و کم کردن مصرف غذاهای چرب به کاهش این خطر کمک می کند. درعین حال، مصرف فیبر و چربی های خوبی مثل روغن ماهی، روغن زیتون و آرد سبوس دار به جای آرد سفید و برنج قهوه ای به جای برنج سفید در سالم تر ماندن کیسه صفرا موثر است.

در صورتی که مبتلا به بیماری دیگری مثل سیروزهای کبدی، دیابت و مشکلات کلیوی هستید. عوارض سنگ صفرا در شما تشدید می شود؛ به همین دلیل باید سریع برای درمان آن اقدام کنید.

عوامل بروز سنگ صفرا را بشناسید:

محققان اعتقاد دارند استروژن در تشکیل سنگ کیسه صفرا نقش دارد. این هورمون جنسی زنانه می تواند میزان کلسترول را در صفرا بالا ببرد. بارداری هم باعث ساخته شدن چیزی به نام لجن کیسه صفرا می شود؛ مایعی غلیظ که بدن قادر نیست به راحتی آن را جذب کند.

تحقیقات نشان می دهد که اگر فردی در خانواده شما سنگ کیسه صفرا داشته باشد، احتمال ابتلای شما نیز برای داشتن آن بالا می رود. نژاد آمریکایی و آمریکایی مکزیکی نسبت به دیگر افراد احتمال بیشتری برای ابتلا به سنگ کیسه صفرا دارد. ساکنان شهری در ایالت آریزونا بالاترین میزان بیمارهای کیسه صفرا را در جهان دارند. محققان اعتقاد دارند ژن های خاصی باعث بالا رفتن میزان کلسترول در صفرا می شود.

اگر اضافه وزن دارید، ممکن است بدن شما کلسترول بیشتری بسازد و معنی آن این است که احتمال داشتن سنگ کیسه صفرا در شما بالاست. همچنین ممکن است شما کیسه صفرایی بزرگ تر از حد معمول داشته باشید که آن طور که باید و شاید خوب کار نمی کند. اگر مقدار اضافه وزن شما در قسمت شکم و کمر بیشتر از باسن و ران باشد، احتمال داشتن سنگ کیسه صفرا را در شما بالا می برد.

قرص های جلوگیری از بارداری و هورمون های جایگزین درمان هم به دلیل داشتن استروژن احتمال وجود سنگ های کیسه صفرا را بالا می برد. مصرف داروهای مربوط به کاهش کلسترول هم ممکن است باعث افزایش میزان کلسترول در صفرا شود. لبنیات پرچرب، گوشت، غذاهای سرخ شده، نوشیدنی های گازدار، غذاهای اسیدی مثل مرکبات، قهوه و سس گوجه فرنگی باعث التهاب و تحریک کیسه صفرا می شود. پزشکان معتقدند مصرف این مواد بر کبد و کیسه صفرا فشار زیادی می آورد و باعث ایجاد درد و سنگ صفرا می شود.

مصرف سبزیجات در تغذیه روزانه:

سوالی که از کودکی برای خیلی از ما پیش می آید این است که چرا باید حتماً در رژیم غذایی مان سبزیجات وجود داشته باشد؟

جواب این سوال به ما کمک می کند تا با سبزیجات آشتی کنیم و آنها را که یکی از غنی ترین و کامل ترین منابع ویتامین ها، فیبر، املاح معدنی، آنتی اکسیدان و ویتامین های B ،A و C هستند، به رژیم غذایی روزانه خود و خانواده اضافه کنیم. اما سوال اصلی این است که مصرف چه میزان سبزیجات کافی است؟ ما روزانه باید بین سه تا پنج واحد از انواع گروه سبزی ها را در غذای مان بگنجانیم. منظور از واحد، مقداری معادل یک لیوان یا بشقاب کوچک سبزی خوردن یا سالاد، یک گوجه، یک خیار یا هویج متوسط است.

حالا ممکن است این سوال به وجود بیاید که اصلاً این مواد چه فایده ای برای سلامت و بهبود عملکرد بدن ما دارند؟ یکی از مهم ترین تلاش های هرکدام از ما در حوزه سلامت، پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مثل سرطان و همچنین بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی و گوارشی است.

آنتی اکسیدان موجود در سبزیجات با خاصیت ضد سرطانی تا حد زیادی می تواند از ابتلای ما به سرطان های دستگاه گوارش مثل روده و معده جلوگیری کند. همچنین فیبر موجود در سبزیجات، کار دستگاه گوارش را برای هضم و دفع مواد غذایی آسان تر می کند و سرعت تخلیه روده ها را بالا می برد، همین امر باعث می شود مواد سرطان زا با فیبر ترکیب و از بدن خارج شوند.

از طرف دیگر رژیم سبزیجات چربی خیلی پایینی دارند و اغلب فاقد کلسترول هستند. رژیم غذایی کم چرب، احتمال مبتلا شدن به بیماری قلبی و عروقی و سرطان را کاهش می دهد. همین طور مصرف روزانه سبزیجاتی مثل جعفری، کرفس، لوبیا، سبوس گندم و سیب زمینی منابع خوبی برای تأمین پتاسیم مورد نیاز بدن هستند. پتاسیم ماده ای معدنی و برای عملکرد قلب بسیار مفید است. در نتیجه مصرف این مواد غذایی به سلامت قلب کمک می کند.

سبزیجات سبز رنگ مثل کلم بروکلی و اسفناج اثر خوبی بر سلامت دستگاه گردش خون دارند. خانواده کلم ها هم بهترین مواد غذایی برای بیماران قلبی هستند. به همین دلیل است که مصرف مرتب کلم به ویژه کلم بنفش برای کسانی که یک بار دچار سکته شده اند، توصیه می شود.

همان طور که می شود حدس زد، سبزیجات کالری پایینی دارند، حجیم و سیر کننده هستند و مصرف زیاد آنها باعث افزایش وزن نمی شود. از طرف دیگر برعکس بسیاری از میوه ها، سبزیجات تازه قند خیلی کمی دارند و قند خون را بسیار کمتر از سایر مواد غذایی دچار تغییر و تحول می کنند. بنابراین مصرف سبزیجات برای بیماران دیابتی و حتی گنجاندن آن در رژیم غذایی برای پیشگیری از این بیماری هم نقش مهمی دارد.

یکی از مهم ترین تأثیرات مثبت مصرف سبزیجات تازه روی سلامتی بدن ما این است که سبزیجات سدیم خیلی کمی دارند. می دانیم که اگر بدن بیش از حد سدیم جذب کند. باعث بروز بیماری فشار خون بالا می شود. سبزیجات تازه نسبت به سبزی های بسته بندی فریزری یا کنسروی مقدار خیلی کمتری سدیم دارند، پس می توان نتیجه گرفت مصرف سبزیجات تازه به شکل سالاد و حتی نیم پز می تواند از بروز فشار خون پیشگیری کند.

بهتر است تا جای ممکن سبزی ها را به صورت خام مصرف کرد، پختن سبزی به مدت طولانی باعث از بین رفتن ویتامین های موجود درآن می شود. بهتر است سبزی خوردن یعنی مجموعه ای از گشنیز، تره، پیازچه، ریحان، ترخان، شاهی، تربچه، گوجه فرنگی، پیاز، گل کلم، شلغم، ترب، کاهو و انواع فلفل دلمه ای رنگی را به صورت خام بخوریم.

می توان از روش هاب خلاقانه برای مصرف سبزیجات استفاده کرد، اما ساده ترین روش آن است که آنها را به شکل سالاد در کنار غذا مصرف کنیم و چه بهتر که سالاد را بدون سس و با چاشنی های سالم تری مانند روغن زیتون، سرکه، آبلیمو یا آبغوره میل کنیم.

سبزیجاتی مثل هویج پخته، لوبیا سبز، نخود فرنگی پخته، سیب زمینی، کدو حلوایی، لبو، گل کلم، ریواس، کنگر، بادمجان و کدوی خورشتی پخته از سبزیجاتی هستند که یا در کنار غذاهای مختلف یا به عنوان وعده غذایی کامل می توان صرف کرد.

خیلی مهم است که عادت مصرف سبزیجات را از کودکی به فرزندان مان آموزش بدهیم. سبزیجات فصلی بهترین و سالم ترین انتخاب هستند و کودکان معمولاً از خوردن سبزیجات خام لذت بیشتری می برند. برای اینکه بچه ها به سبزیجات علاقه مند تر شوند، لازم است کمی خلاقیت به خرج دهید. سبزیجات خام را به شکل های مختلف و زیبا برش دهید و به عنوان میان وعده برای آنها آماده کنید. سعی کنید بچه ها را در روند آشپزی مشارکت دهید تا تمایل بیشتری نسبت به خوردن سبزیجات در آنها ایجاد شود...

 

 

بخش بعدی متن را می‌توانید در کیسه صفرا چیست و در بدن ما چه می کند؟ قسمت آخر مطالعه نمایید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: روزنامه شهروند سال هفتم یکشنبه 29 دی 1398
  • تاریخ: شنبه 22 آذر 1399 - 08:25
  • صفحه: سلامت
  • بازدید: 2803

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 5989
  • بازدید دیروز: 3056
  • بازدید کل: 23026611