Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

کیسه صفرا چیست و در بدن ما چه می کند؟ قسمت آخر

کیسه صفرا چیست و در بدن ما چه می کند؟ قسمت آخر

آیا کار اصلی کیسه صفرا، ساختن صفرا است؟

کیسه صفرا، صفرا تولید نمی کند، بلکه صفرایی را که درحال حاضر بدن استفاده نمی کند، ذخیره می کند. در اصل کبد، صفرا را تولید می کند از کانال های صفراوی به کیسه صفرا منتقل می شود. اگر سنگ صفرا دارید باید فوراً وزن تان را پایین بیاورید:

این درست است که اضافه وزن می تواند باعث بروز سنگ صفرا شود، اما کاهش وزن باید به تدریج صورت بگیرد. کاش وزن سریع در تشکیل صفرا موثر است. توصیه می شود برنامه ای برای کاهش وزن در نظر گرفته شود که با رعایت کردن آن بتوان وزن را در هفته نیم کیلو تا یک کیلو گرم کاهش داد.

 

آیا جراحی برداشتن کیسه صفرا مهم ترین راه حل مشکلات صفرایی است؟

نه، این باور غلط است، برخی از سنگ های کیسه صفرا هیچگاه مشکلی ایجاد نمی کنند و فقط در جای خود باقی می مانند. تنها زمانی که نشانه های شدید بروز کرد، پزشک تان ممکن است به شما پیشنهاد جراحی بدهد.

 

باورهای غلط:

سنگ های صفرا با درد و علایم مشخص همراه هستند:

این طور نیست، برخی از مشکلات صفرا مانند سنگ های صفراوی ریز که مجرای صفراوی را مسدود نمی کنند، معمولاً هیچ علامت و ناراحتی را به وجود نمی آورند. این نوع سنگ ها معمولاً هنگام عکسبرداری با اشعه ایکس برای بیماری دیگری یا انجام عمل جراحی در ناحیه شکم و به طور اتفاقی تشخیص داده می شوند.

 

بدون کیسه صفرا نمی توان زندگی کرد:

این باور درست نیست. کیسه صفرا عضوی حیاتی نیست. واقعیت اینجاست که افرادی که تحت عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا قرار می گیرند، ممکن است دچار مشکلات زیادی در عملکرد سیستم صفراوی شوند.

 

برای پیشگیری از ابتلا به سنگ صفرا چه کنیم؟

در پاسخ به این سوال که بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری از این مشکل چیست، می توان گفت «نمی شود گفت رژیم غذایی خاصی برای درمان علائم سنگ کیسه صفرا وجود دارد، اما به هرحال، رژیم غذایی سالم و متعادل، با چربی کم به تسکین علایم و کاهش درد کمک می کند. مصرف میوه و سبزی زیاد، حداقل پنج نوبت در روز، همین طور کربوهیدرات های نشاسه ای مثل نان سبوس دار، برنج، غلات، ماکارونی، سیب زمینی و موز مشکلات مربوط به سنگ صفرا را کم می کند. مصرف مقدار مناسب فرآورده های لبنی و شیرکم چرب و حبوبات،  همین طور پرهیز از مصرف زیاد گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ فشار کمتری به کیسه صفرا وارد می کند. بهتر است مواد غذایی چرب و سرشار از قند را تا جای ممکن از برنامه غذایی خود و خانواده حذف کنید. مصرف چربی اشباع موجود در فرآورده های حیوانی، مثل کره، پنیر، روغن، گوشت، شیرینی، بیسکویت و کیک را کم کنید و به جای آن از چربی های غیر اشباعی که در روغن های سبزیجات، مثل آفتاب گردان، زیتون، آووکادو، آجیل و بذرهای گیاهی وجود دارد، استفاده کنید.»

برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش و به ویژه کیسه صفرا، جایگزین کردن و عده های غذایی کوچک تر و بیشتر با سه وعده غذایی سنگین است. چاقی و داشتن اضافه وزن هم احتمال تشکیل سنگ صفرا را زیاد می کند. پیاده روی کنید تا با کاهش کالری مصرفی و افزایش فعالیت بدنی به وزن مناسب برسید. بعد از اینکه به وزن مناسب رسیدید همچنان به ورزش کردن ادامه دهید و رژیم غذایی سالم داشته باشید تا وزن مناسب به دست آمده را حفظ کنید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: روزنامه شهروند سال هفتم یکشنبه 29 دی 1398
  • تاریخ: شنبه 22 آذر 1399 - 09:42
  • صفحه: سلامت
  • بازدید: 2618

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1444
  • بازدید دیروز: 9027
  • بازدید کل: 22929410