Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

آن چه باید برای پیشگیری از معلولیت ها بدانیم - قسمت نهم (جلد 2)

آن چه باید برای پیشگیری از معلولیت ها بدانیم - قسمت نهم (جلد 2)

حتمالاً شنیده اید که می گویند «سلامتی تاجی است برسر افراد سالم که فقط افراد بیمار آن را می بینند»، آیا معنای این عبارت را می دانید؟

حوادث غیر رانندگی (غیر ترافیکی)

حوادث

یکی از علل شایع مرگ و میر و معلولیت در کشور و در میان نوجوانان، وقوع حوادث است. حوادث به دو دسته کلی حوادث طبیعی (سیل، زلزله، آتش فشان...) و حوادث غیرطبیعی (شامل حوادث رانندگی و غیر ترافیکی) تقسیم بندی می شوند. با توجه به اهمیت نقش حوادث غیرطبیعی در ایجاد معلولیت در اینجا به توضیح این حوادث می پردازیم.

 

حوادث غیر رانندگی (غیر ترافیکی)

از مهم ترین حوادث غیر رانندگی می توان به سوختگی، برق گرفتگی، سقوط، مسمومیت و خفگی اشاره کرد. همه ما نمونه هایی از این حوادث را به طور شخصی و یا در اطرافیان تجربه کرده ایم درحالی که بسیاری از این حوادث قابل پیشگیری بوده اند و با رعایت برخی نکات ایمنی ساده می توان از حادثه یا گاهی فاجعه ای، پیشگیری کرد.

خفگی

هنگامی که رسیدن اکسیژن به اندام های حیاتی بدن با اختلال مواجه شود فرد دچار خفگی می شود. خفگی ممکن است به این دلایل زیر ایجاد شود:

 

 

غرق شدگی

مهم ترین علت خفگی در نوجوانان، خفگی درآب (غرق شدن) است که به دنبال عدم آشنایی کافی با اصول شناگری و یا شنا کردن در زمان نامناسب، مناطق پرخطر و ممنوع و یا افتادن از قایق های تندرو اتفاق می افتد. بسیاری از غرق شدگان با اصول شنا آشنا بوده اند اما هوای نامناسب و طوفانی، مناطقی که برای شنا مناسب سازی نشده اند منجر به حادثه برای آنها شده است. گاهی نیز مشکلات و بیماریی هایی مانند صرع (حملات صرع در هنگام شنا کردن)، تشنج، گرفتگی عضلات، مصرف برخی از داروها و یا تنگی نفس و بیماری های قلبی منجر به مشکل برای شناگر و از دست دادن کنترل فرد و در نتیجه غرق شدگی می شود.

برای نجات فرد درحال غرق شدن ابتدا باید از وسایلی مانند حلقه نجات، تکه چوب یا الوار و طناب بلند کمک گرفت. کمک مستقیم به فرد درحال غرق شدن را باید افرادی انجام دهند که آموزش نجات غریق دیده باشند زیرا امکان غرق شدن یک ناجی بدون صلاحیت و بزرگ تر شدن ابعاد حادثه، بسیار زیاد است. همچنین لازم است نیروهای امداد و فوریت های پزشکی 115 را از حادثه مطلع کنیم.

پس از خارج کردن مصدوم از آب، درصورتی که بیهوش شده باشد باید دهان فرد غریق را بررسی کرد و درصورت وجود گل و لای، آن را تخلیه کرد. مهم ترین عاملی که عاقبت فرد را تعیین می کند، مدت و میزان کمبود اکسیژن است. به همین دلیل درصورت بروز اختلال در تنفس و ضربان قلب، باید بلافاصله تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی آغاز کرد. پس از به هوش آمدن غریق هم باید او را گرم کرد و هرچه سریع تر به بیمارستان رساند.

از یاد نبریم که:

        - به هیچ وجه تنها و یا در محیط های بدون نجات غریق شنا نکنیم.

        - در آب های عمیق شیرجه نزنیم و زیاد به عمق استخرها نرویم.

        - در آب های غیرایمن و یا آب های کم عمق شیرجه نزنیم.

        - در آب و موقع شنا شوخی های خطرناک نکنیم.

        - پس از مصرف داروهای خواب آور و یا شل کننده ی عضلات شنا نکنیم.

        - به هیچ وجه کودک خردسال را در جایی که تشت های آب و لگن ها و یا حوضچه های کوچک وجود دارد، بدون توجه رها نکنیم. کودکان خردسال در حوض کوچک و یا وان حمام هم ممکن است غرق شوند، مراقب آن ها باشیم.

        - در حمام و استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشیم. گاهی افتادن فرد و از دست دادن هوشیاری ممکن است موجب خفگی او حتی در حجم کمی از آب شود.

        - توانایی خود را در شنا کردن بیش از حد در نظر نگیرید. یک سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

  • در هنگام حوادث غرق شدگی ممکن است گردن مصدوم صدمه دیده باشد، در صورت وجود آثار کبودی و زخم بر روی گردن مصدوم، مراقب شکستگی های گردن باشیم. زیرا در صورت شکستگی گردن و عدم توجه، ممکن است به نخاع آسیب برسد.

 

خفگی به علت ورود جسم خارجی

گاهی در حین غذا خوردن – و یا در کودکان کم سن به دلیل بلعیدن اشیاء – غذا یا جسم خارجی وارد راه تنفسی می شود و فرد دچار حالت خفگی می شود. درحالت خفگی نمی توان تنفس و یا صحبت کرد، نمی توان سرفه کرد، رنگ صورت تیره و کبود می شود و در نهایت ممکن است هوشیاری از بین برود. دراین شرایط می توان با حرکتی ساده دیگران یا حتی خود را نجات داد.

توجه داشته باشیم گاهی زدن به پشت فرد باعث فرو رفتن غذا و بدتر شدن اوضاع می شود. به پشت فرد که ضربه می زنیم باید حتماً بالا تنه او به سمت پایین باشد.

 

 

در حالت خفگی، هنوز مقداری هوا در ریه ها وجود دارد و با فشار سریع دست بر روی شکم مصدوم (بین قفسه سینه و ناف)، ریه ها فشرده می شوند و هنگام خروج هوا، جسم خارجی را از ریه خارج می کنند. باید پشت سر شخص مصدوم ایستاد، یک دست خود را مشت کرد و شست دست را حد فاصل ناف و جناق فرد قرار داد، با دست دیگر خود، دست مشت شده را گرفت و به سمت داخل بالا فشار داد. چند بار این کار را تکرار کرد تا جسم خارجی، بیرون بیاید.

 

 

در صورتی که این مشکل برای خودمان اتفاق افتاد، می توانیم همین حرکت را بر روی خود انجام دهیم و یا بر روی جسمی ثابت و افقی (مانند لبه میز، صندلی، نرده،...) خم شویم و شکم را با حرکات سریع به لبه فشار دهیم.

 

 

در کودکان نیز می توان همین حرکت را با احتیاط و ملایمت انجام داد. باید مراقب بود میزان فشار به حدی نباشد که کودک را از زمین بلند کند.

 

 

 

نکته مهم: در صورتی که شخص مصدوم می تواند سرفه کند، نیازی به کاربرد این روش نیست.

 

در شیر خواران از روش قبل نباید استفاده کرد بلکه ابتدا باید سعی کنیم جسم خارجی را (در صورتی که قابل مشاهد است) با گرداندن انگشت در داخل دهان نوزاد خارج کنیم. باید مراقب بود که این جسم خارجی را بیشتر در حلق کودک فرو نبرد. در صورتی که با انگشت موفق به خارج کردن جسم خارجی نشدیم، باید مانند شکل، پنج بار با پاشنه دست به پشت نوزاد بزنیم. سر نوزاد باید پائین تر از بدنش قرار بگیرد.

در صورتی که با استفاده از روش های قبلی بازهم موفق نشدیم، باید دو انگشت میانی را مانند شکل، در وسط قفسه سینه نوزاد بگذاریم و پنج بار به سرعت رو به پایین فشار دهیم.

سر نوزاد در این حالت نیز باید پائین تر از بدنش قرار بگیرد.

 

 

سقوط / افتادن

سقوط یکی دیگر از علل معلولیت در گروه های سنی مختلف است. کودکان به دلیل عدم درک از خطر و بی توجهی والدین، نوجوانان به علت تحرک زیاد، ماجراجویی و بی احتیاطی، بزرگ سالان به دلیل بی احتیاطی و حوادث حین کار و سالمندان به دلیل عدم تعادل و ناتوانی در راه رفتن در معرض افتادن و سقوط و ایجاد معلولیت های جدی و یا حتی مرگ هستند.

سقوط می تواند منجر به شکستگی، ضربه مغزی و یا ضایعات نخاعی شود. عدم رعایت نکات ایمنی در بالکن ها، پنجره، پشت بام و بالا رفتن از درخت و دویدن در پله ها و استفاده از وسایل (نردبان، میز، صندلی...) غیر استاندارد، نا متعادل و خراب برای بالا رفتن، از علل سقوط در نوجوانان است.

فردی را که به دلیل سقوط از ارتفاع مصدوم شده است تا حد امکان نباید حرکت داد و باید با مرکز فوریت های پزشکی تماس گرفت. زیرا در صورت شکستگی و یا آسیب دیدن ستون مهره ها، حرکت نامناسب ممکن است باعث صدمات جدی تر و یا در مواردی آسیب به نخاع شود.

در صورتی که حدس می زنیم شکستگی پدیده آمده است و به فوریت های پزشکی دسترسی نداریم باید عضو آسیب دیده را با استفاده از تخته و یا وسیله ی محکم، به حالت ثابت و بی حرکت درآوریم و فرد را هرچه سریع تر به مرکز درمانی برسانیم.

 

 

بدلیل حفظ حقوق مولف، متن کامل کتاب در این سایت ارائه نمی‌شود.

بخش بعدی متن را می‌توانید در آن چه باید برای پیشگیری از معلولیت ها بدانیم - قسمت دهم (جلد2) مطالعه نمایید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب آنچه باید برای پیشگیری از معلولیت ها بدانیم، انتشارات صالحیان
  • تاریخ: پنجشنبه 18 اردیبهشت 1399 - 14:46
  • صفحه: سلامت
  • بازدید: 2609

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2120
  • بازدید دیروز: 4142
  • بازدید کل: 23008648