Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

چگونه از مشاوره حقوقی تلفنی در موضوع نفقه استفاده کنیم؟

چگونه از مشاوره حقوقی تلفنی در موضوع نفقه استفاده کنیم؟

نفقه که به معنای خرج روزانه و از واژه انفاق است، گاهی الزام‌آور می‌شود.

نفقه که به معنای خرج روزانه و از واژه انفاق است، گاهی الزام‌آور می‌شود. نفقه زوجه یکی از موارد الزامی برای پرداخت نفقه و حقی است که به گردن شوهر است. از آن‌جا که یکی از پرتعدادترین دعاوی دادگاه‌های خانواده را نفقه زوجه تشکیل می‌دهد برای دریافت مشاوره درمورد مسائل مربوط به نفقه زوجه می‌توانید با مشاوره حقوقی تلفنی قبل از هرکاری اطلاعات لازم را به دست آورید.

 

نفقه چیست و چگونه از مشاوره حقوقی تلفنی در آن بهره ببریم؟

طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه عبارت است از نیازهای متناسب با زن از قبیل مسکن، اثاث منزل، لباس، غذا و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و غیره که در صورت تمکین زوجه، شوهر باید آن را پرداخت کند. به عبارت دیگر به مجرد وقوع نکاح و عقد دائم بین زن و مرد، حقوق و تکالیفی برای هردو ایجاد می‌شود که یکی از این حقوق نفقه برای زوجه است که به حکم قانون و شرع به منظور رفع نیاز و احتیاجات زندگی برای زوجه ایجاد می‌شود.

البته درقانون نفقه با تمکین زن همراه شده است. یعنی درصورتی نفقه به زن تعلق گرفته و زوجه مستحق دریافت نفقه است که وظایف زناشویی را ادا نماید و به تعبیری ناشزه نباشد.

اما استثنائاتی نیز وجود دارد که برای دانستن شرایطی که در صورت عدم تمکین به زوجه نفقه تعلق می‌گیرد، بدون مراجعه حضوری می‌توانید با یک مشاور متخصص در حوزه نفقه مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

نفقه صرفا به همسر محدود نشده، بلکه شامل نفقه فرزندان و نفقه والدین نیز می‌شود. البته محوریت موضوع ما در اینجا نفقه زن است.

 

چند نکته در زمینه نفقه زوجه و شرایط استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی در آن

         * اگر عقد به صورت موقت یا در اصطلاح عامیانه صیغه بسته شده باشد، زن هیچ حقی در خصوص نفقه نخواهد داشت مگر آن‌که زوجین در عقد شرط کرده باشند که مرد هزینه زندگی همسر خود را بپردازد یا اینکه عقد موقت به گونه‌ای بسته شود که قصد هر دو طرف در پرداخت این هزینه‌ها توسط مرد باشد.

         * نفقه زن بر نفقه خویشاوندان و اقارب دیگر مرد تقدم دارد؛ یعنی اگر مردی به اندازه کافی توانایی مالی برای پرداخت نفقه همسر و پرداخت بدهی و دیون خود نداشته باشد، در این حالت باید از میزان دارایی‌های موجود خود ابتدا نفقه همسر خود را پرداخت و سپس دیون خود را به طلبکارانش پرداخت نماید.

         * چه زن شاغل باشد و یا نباشد، مرد در هر صورت موظف به پرداخت نفقه او خواهد بود. چراکه پرداخت نفقه درهر صورت برای مرد واجب است.

         * میزان نفقه در قوانین مربوط تعیین نشده است. اما درصورتی که زن و مرد باهم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند پرداخت نفقه براساس توافق طرفین خواهد بود و چنانچه زندگی زوجین دست‌خوش مشکلات شده و سبب مراجعه به دادگاه خانواده شود، در آن صورت میزان نفقه از طریق ارجاع موضوع به کارشناس رسمی دادگستری تعیین خواهد شد.

         * اگر طلاق از نوع رجعی باشد، در ایام عده مرد باید نفقه زن را پرداخت کند، حتی تهیه مسکن نیز در این سه ماه به عهده مرد خواهد بود. اما اگر طلاق از نوع بائن باشد و مرد حق رجوع به زن در ایام عده را نداشته باشد، پرداخت نفقه به زن برعهده مرد نخواهد بود.

 

چرا مشاوره حقوقی تلفنی در بحث نفقه نیاز است؟

همان‌طور که خواندید نکات ریز و درشت زیادی در مورد نفقه وجود دارد که غالب افراد از آن آگاه نیستند. به ‌همین دلیل درهنگام وقوع مشکل نمی‌دانند باید چه کنند و چه مراحلی را طی نمایند و ممکن است با اتکا به اطلاعات غلط دیگران مسیر اشتباهی را درپیش بگیرند. یادتان باشد که شرایط هر فرد با دیگری متفاوت بوده و نمی‌توان یک نسخه را برای همه پیچید.

این موضوع لزوم مشورت با مشاور حقوقی را به خوبی نشان می‌دهد. مشاور حقوقی  متخصص در زمینه نفقه با یک تماس تلفنی و به واسطه مشاوره حقوقی تلفنی می‌تواند با ارزیابی شرایط شما مراحلی که باید طی شود را برایتان بازگو کرده و پیچ و خم‌های قانونی را به شما نشان دهد.

بنابراین یکی از عاقلانه‌ترین کار‌ها در هنگام پیش آمدن هر مشکلی به خصوص مشکل نفقه، مشاوره گرفتن از اهل فن و کسانی است که در آن زمینه تخصص دارند. یکی از مشکلاتی که دیگران در پیدا کردن یک مشاور حقوقی تلفنی خبره با آن مواجه هستند، یافتن بهترین مشاور حقوقی در میان انبوهی از مشاوران است.

مشکل دیگر تصور افراد از هزینه وکیل و مشاور حقوقی و صرف زمان و انرژی برای دریافت مشاوره است. باید این نکته را در نظر داشته باشید که انواع خدمات مشاوره حقوقی وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید. با کمی جست‌و‌جو و تحقیق، یک مشاوره وکیل تلفنی تخصصی می‌تواند گره‌گشای شما باشد. این کار به شما کمک خواهد کرد تا از اتلاف وقت و انرژی و هزینه کردن  بیش از حد جلوگیری نمایید.

 

آشنایی با 7 موضوع تخصصی و پرکاربرد حقوقی؛ شرایط مشاوره با وکیل تلفنی متخصص

برای اینکه به غیر از نفقه با 7 موضوع پرکاربرد دیگر آشنا شوید تا بدانید در چه حوزه هایی بهتر است تا از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید این بخش از مقاله به شما کمک می کند اما محوریت اصلی این مقاله بحث مشاوره حقوقی تلفنی در نفقه است. مشاوره حقوقی خانواده که نفقه هم جزء کوچکی از آن می باشد، مشاوره حقوقی امور ملکی، مشاوره کیفری، مشاوره حقوقی جرایم رایانه ای، مشاوره حقوقی قانون کار، مشاوره حقوقی شرکت ها، مشاوره کیفری و مشاوره حقوقی قراردادها از مواردی هستند که در جامعه ما بسیار پرکاربرد بوده و استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی و یا حتی حضوری در صورت امکان برای آنها بسیار ضروری است.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • تاریخ: دوشنبه 8 شهریور 1400 - 08:11
  • صفحه: گوناگون
  • بازدید: 2505

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 331
  • بازدید دیروز: 4452
  • بازدید کل: 23031435