Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

سفری مجانی اما بدون بازگشت

سفری مجانی اما بدون بازگشت

سفر مجانی به مالزی؛ فقط کافی است یک چمدان بار برای من تا مالزی حمل کنید، آن وقت بلیط رفت و برگشت و هزینه یک هفته گردش شما را پرداخت می کنیم.

در نگاه اول این پیشنهاد رویایی به نظر می رسد. مگر حمل یک چمدان به مالزی چقدر سخت است؟ در عوض یک هفته مجانی گردش می کنید. این همان وسوسه ای است که تاکنون به جان خیلی ها افتاده و آنها را تا یک قدمی چوبه دار پیش برده است.

اما مگر می شود حمل یک چمدان تا این حد خطرناک باشد؟ چمدانی را بدون آن که از محتویات داخلش اطلاع داشته باشند در تهران تحویل گرفته اند، اما زمانی که به مالزی رسیده اند پلیس از داخل چمدان شان شیشه کشف کرده و به همین سادگی رویای آنها به کابوس تبدیل شده است.

در سال های اخیر، افراد زیادی ناخواسته در دام مافیای قاچاق شیشه گرفتار شده و تا یک قدمی اجرا حکم اعدام پیش رفته اند.

از زیارت سوریه تا زندان مالزی

از جمله مشهورترین قربانیان باندهای ترانزیت مواد مخدر به خارج از کشور، زنی میان سال و 2 دختر جوان هستند که چند سال قبل برای زیارت سوریه رفته بودند، اما ناخواسته فریب قاچاقچیان مواد مخدر را خوردند و از مالزی سر درآوردند و در آنجا به اتهام قاچاق شیشه دستگیر و سال ها زندانی شدند. آنها تا آن زمان از شیشه چیز زیادی نمی دانستند و فقط اسمش را شنیده بودند. این زن در این باره می گوید: تنها پسرم را بر اثر تصادف از دست دادم، دختر کوچکم ناراحتی اعصاب گرفت، همسرم از زندگی ما جدا شد و من به سختی کار می کردم. با توجه به شرایط دخترم تصمیم گرفتم برای تغییر روحیه اش به یک کشور خارجی سفر کنم. آرایشگاه داشتم، درآمدم بد نبود، یک خانمی به عنوان مشتری به آنجا آمد، شروع به درد دل کردم. این خانم پیشنهاد داد که تور مسافرتی دارد و قیمتش هم بسیار مناسب است. او گفت: می خواهد کاروانی را از طریق زمینی به سوریه ببرد. از من خواست برای گذرنامه خودم و دو دخترم اقدام کنم. داخل اتوبوس بودیم، زن جوان کنارم نشست و گفت: می خواهم از دمشق مسافران را راهی مالزی کنم که چند روزی هم در آن کشور تفریح کنند. تو و دخترانت هم همراه شان بروید. گفتم پولی برای این سفر ندارم، اما او گفت: من پول قرض می دهم شما، آنجا جنس خرید کن بیاور به تهران بفروش و پول من را پس بده. من هم قبول کردم. ما 2 روز در سوریه بودیم، بعد کارهای سفرمان به مالزی انجام شد. در فرودگاه 2 زن جوان سراغ مان آمدند و در زمان تحویل بار، چمدان های شان را همراه با چمدان های ما تحویل دادند و رسید آن را روی بلیت دخترم چسباندند. قرار بود آنها هم همراه ما به مالزی بیایند، اما چند دقیقه قبل از پرواز یکی از آنها گفت پا درد دارد. همان موقع زن دیگر او را سوار ویلچر کرد و گفت از در دیگری وارد سالن هواپیما می شوند. ما هم بی خبر از همه جا سوار شدیم، اما درهای هواپیما بسته شد و خبری از آن دو زن جوان نشد. ما در تمام طول پرواز، هواپیما را دنبال آنها جستجو کردیم، اما آنها اصلا سوار هواپیما نشده بودند. با این حال چند ساعت بعد وقتی به مالزی رسیدیم همه چمدان ها را تحویل گرفتیم، اما ماموران پلیس داخل چمدان هایی که معلق به دو زن جوان بود را بازرسی کردند و از داخل آنها اسپری هایی پیدا کردند که داخل آنها شیشه بود. در فرودگاه بود که فهمیدیم فریب خورده ایم و مجازات قاچاق شیشه در مالزی اعدام است.

این زن درباره شرایط سخت زندان های مالزی می گوید: باورمان نمی شد که این بلا سرمان آمده باشد. ما حدود 4 سال در زندان بودیم 50 مرتبه ما را به دادگاه بردند. خدا می داند در آنجا چه شرایط سختی داشتیم. در آنجا بهداشت و غذا زیر صفر بود. یکی از دخترانم در همین شرایط به سختی بیمار شد و 3 روز در کما بود. خدا او را دوباره به من برگرداند. دیگر امیدی برای بازگشت به ایران نداشتیم، اما بالاخره بعد از 4 سال ثابت شد که ما بیگناه هستیم و ما را به ایران برگرداندند. 4 سال از بهترین سالهای زندگی شان را با سختی در زندان های مالزی گذراندند. زمانی که ازتهران به سوی سوریه می رفتیم هدف مان فقط زیارت بود و نمی دانستیم فریب می خوریم و سر از زندان های مالزی در می آوریم. خیلی ها که در زندان بودند هم مثل ما فریب خورده بودند و اصلا از این که در چمدان شان شیشه جاسازی شده اطلاعی نداشتند.

داروی کمیاب، ترفندی تازه

قاچاقچیان بین المللی مواد مخدر از هر ترفندی برای فریب طعمه های شان استفاده می کنند. اگر تا دیروز به آنها وعده می دادند که با حمل یک چمدان به مالزی سفری مجانی راتجربه کنند، وعده های تازه تری می دهند که یکی از آنها انتقال دارویی کمیاب به مالزی است. کاری که برای آن پول خوبی هم پرداخت می کنند. یکی از افرادی که با این شیوه در دام قاچاقچیان گرفتار شده و هنوز از سرنوشت اش اطلاعی در دست نیست، جوانی به نام نادر است. پدرش در این باره می گوید: پسرم 20 سال بیشتر نداشت که خواست ازدواج کند. در یک کارخانه روغن سازی مشغول به کار بود و درآمدی معمولی داشت. شرایط عقد را برایش فراهم کردیم و او هم یک خانه در مسکن مهر ثبت نام کرد. نادر از خانواده همسرش خواست که به جای برگزاری مراسم عروسی، هزینه آن را صرف بقیه قسط های مسکن مهر کند، اما آنها مخالفت کردند. نادر هم که غرور داشت برای این که جلوی خانواده همسرش کم نیاورد به دنبال کار بیشتر و پول بیشتر بود، تا این که یکی از دوستانش به بهانه فرستادن مقداری داروی کمیاب او را در ازای 4 میلیون تومان به مالزی فرستاد. نادر برای به دست آوردن هزینه های عروسی پیشنهاد دوستش قبول کرد و به مالزی رفت، رفتنی که تا به حال بازگشتی نداشته است. این مرد ادامه می دهد: خیلی نگران نادر بودیم، تا اینکه بعد از پیگیری های زیاد فهمیدیم به جرم قاچاق مواد مخدری که روحش هم از آن خبر نداشت در مالزی به زندان افتاده است. حالا همان دختری که پسرم برای او و خواسته های خانواده اش به این دام افتاده درخواست طلاق کرده است و حتی مهریه اش را هم می خواهد. می دانم قرار است چه بلایی سر پسرم بیاید، اما می گویند اگر دادگاهش برگزار شود حکم او اعدام است. همه این ها بخاطر باندهای مواد مخدری که جوانان را ناآگاه از همه جا به دام می اندازند.

قمار زندگی

با این که بیشتر افرادی که به اتهام قاچاق مواد مخدر در فرودگاه های مالزی دستگیر می شوند از همه چیز بی اطلاع هستند و به درستی نمی دانند در چه دامی گرفتار شده اند، اما گاهی نیز برخی افراد از این ماجرا اطلاع دارند و از سر طمع رسیدن به پولی کلان با باندهای قاچاق مواد مخدر همکاری می کنند. با این که هر روز از تکنولوژی های تازه تری برای کشف مواد مخدر استفاده می شود و شانس موفقیت قاچاقچیان رو به کاهش است، اما برخی افراد دست به ریسک بزرگی می زنند و قدم در راهی می گذارند که به قول خودشان یا می برند و یا می بازند. اما تجربه نشان داده که بیشتر افرادی که این چنین زندگی شان را قمار می کنند بازنده می شوند. یکی از آنها می گوید: در تهران یک ساک یا چمدان خالی می دهند و می گویند وسایل تان را داخل آن بگذارید و به فرودگاه کوالالامپور که رسیدید چمدان را تحویل دهید و چند میلیون تومان بگیرید، اما بیشتر افرادی که این ریسک را پذیرفته اند حالا در زندان های مالزی هستند. یکی از آنها خود من. چند سال در آن زندان ها زندانی بودم تا این که شانس آوردم و آزاد شدم. او درباره شرایط زندان های مالزی می گوید: در زندان یکی از زندانیان به همراه همسر و مادر زن و فرزندانش برای تفریح به مالزی آمده بود و با افتادن در دام چمدان های خالی ماه ها طعم سفر را چشیدند و تنها بچه هایش با پیگیری های سفارت به ایران برگردانده شدند. یکی از هم بندی های مادر زندان پیرمرد بازنشسته ای بود. او مستخدم مدرسه ای بود که فریب تعدادی از دانش آموزان قبلی مدرسه را خورده بود. آنها به او گفته بودند: تو برای ما زحمت زیادی کشیدی و ما می خواهیم به پاس این خدمات، زحماتت را جبران کنیم. آنها همه هزینه سفر بفریحی اش را به مالزی فراهم کرده بودند و از او خواسته بودند کیفی را برای شان حمل کند که همان کیف باعث گرفتاری پیرمرد شد.

سودهای کلان برای اربابان شیشه

همه این دردسرهای از سودهای کلان فروش شیشه در خارج از کشور نشأت می گیرد. واقعیت این است که مواد مخدری که حمل و قاچاق می شود، سود خوبی را عاید قاچاقچیان می کند. طوری که قیمت مواد مخدری که در ایران هر کیلو 17 میلیون تومان تهیه می شود، در مالزی 80 میلیون تومان و با 2 ساعت فاصله در تایلند 120 میلیون تومان به فروش می رسد. این سود کلا آن هم در حجم زیاد مواد مخدر، انگیزه ای برای جوانانی می شود که به دنبال طی کردن یک شبه راه صدساله هستند و همین موضوع باعث می شود همه موانع پلیسی و امنیتی در نظر این افراد از کلیه مرزهای کشورها برداشته شود تا به مالزی برسند. این مواد مخدر در مالزی به دست باندهایی می رسد که بعضی از سران آنها هم ایرانی هستند و آنها که به دام پلیس می افتند کسانی هستند که خارج از شبکه پا درکفش بزرگان کرده اند و گاهی توسط همین باندها به پلیس معرفی می شوند.

اسرار مافیای شیشه

 

 

متن کامل مقاله را می توانید در نشریه معیشت، شماره 16 مطالعه نمایید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: نشریه معیشت، شماره 16
  • تاریخ: دوشنبه 8 آبان 1396 - 07:51
  • صفحه: گوناگون
  • بازدید: 3563

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 502
  • بازدید دیروز: 3625
  • بازدید کل: 23043562