Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

مبانی پارچه و اصول ابتدایی آن که باید بدانید.

مبانی پارچه و اصول ابتدایی آن که باید بدانید.

پارچه تریکو در بازار چه قیمتی است ؟

ایراد این سوال این است پارچه های تریکو و کشباف در زبان عامیانه ، طیف وسیعی از انواع پارچه ها را شامل می گردد که قیمت آنها به نسبت نوع بافت ، نوع نخ و موارد دیگر متغیر بوده و هیچ رنج خاصی ندارد . (به عنوان مثال پارچه ی یکرو پنبه ۲۰ رینگر یعنی پارچه بافته شده به صورت راه راه با نخ رنگی نمره ی ۲۰ که باز با این وجود قیمت های متفاوتی به نسبت مرغوبیت و منبع فروش دارد . )

متری چند ؟ کیلویی چند؟

اصولا اندازه گیری مقدار پارچه های کشباف و گردباف ، به صورت وزنی و با واحد های کیلو و تن می باشد و پارچه های تار و پودی بامتراژ . پس در زمینه ی تریکو پرسیدن متری چند زیاد مناسب نخواهد بود .

پارچه تریکو کشباف هر کیلو چند متر می دهد ؟

این نیز یک سوال اشتباه و رایج در مبانی پارچه است که تعداد زیادی پرسیده شده . ماشین آلات بافت گرد ، دارای دهنه های متفاوتی بوده که عرض طاقه های متفاوتی را تولید می کنند و به غیر از آن ، نوع بافت و تکمیل نیز روی این مسئله تاثیر فراوانی دارد.

جودون یک نوع پارچه نیست!!!

بله ، جودون یک نوع پارچه به خصوص نیست ، نوعی بافت است که در بافندگی فقط مختص به گردبافی نبوده و در دیگر پارچه بافی ها (همچون بافت تخت زمستانی) نیز رایج است . دلیل مطرح نمودن این مسئله ،  سوال هایی بود که هر از گاهی تکرار می شد .  مثال: پارچه جودون چه قیمتی دارد ؟ خب مسلما نوع پارچه ،نوع نخ ، رنگ و تکمیل عواملی هستند که یک روی قیمت پارچه تاثیر بیشتری دارند . به عنوان مثال تفاوت مزد و اجرت بافت پارچه یکرو ساده تریکو با بافت جودون (در شرایط مساوی ) شاید نهایتا ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان تفاوت داشته باشد یا اصلا تفاوتی نداشته باشند .

بدانیم چه پارچه ای می خواهیم!

دلیل وجود و رشد روز افزون تعداد دلالان ، همین اطلاعات ناقص فرد خریدار است ، زمانی که ندانیم دقیقا چه میخواهیم و با اطلاعات اندک به خرید پارچه مشغول می شویم دو خطر همیشه در کمین است . یکی انتخاب پارچه ی نامناسب و دوم تحمیل قیمت های گزاف . دانستن اطلاعات پایه و این که دقیقا چه میخواهیم مطمئنا گامی رو به جلو خواهد بود . ولی از کجا بدانیم ؟

از کجا اطلاعات لازم و کافی تری از پارچه بدست بیاوریم  ؟

زمانی که از فروشنده پارچه بخواهید که شما را راهنمایی کند ، بزرگترین و اشتباه ترین ریسک را انجام داده اید . در بهترین شرایط با جواب سرد یا جوابی ناقص روبرو خواهید شد و خدا نکند که سمت مقابل دلال از آب درآید . اینجاست که معنی ارتباط و آشنایی با رقبا اهمیت پیدا می کند . مطمئنا اکثر افرادی که در این رشته یعنی تولید لباس فعالیت دارند و سردی و گرمی این کار را چشیده اند ، بهترین و دلسوزترین افراد برای مشورت گرفتن به حساب می آیند ، البته با در نظر گرفتن زمان و مکان مناسب ، نمیتوان انتظار داشت که تولید کننده یا خیاط ، در اوج کار خود و همچنین با گرفتاری هایی که دست و پنجه نرم می کند دست از کار بکشد و به سین جین مشغول شود .

 پارچه ی نخی، دروغ سیزده و یک نکته

این عبارت نیز به صورت اشتباه بر سر زبان های افرادی که در زمینه پوشاک تجربه ندارند افتاده (که منظور پارچه پنبه ای است) در حقیقت در زمان قدیم ، به عنوان نوعی کلاه شرعی استفاده می شده . زمانی که به اصطلاح بیاندیشید متوجه خواهید شد که تمامی پارچه های بافت شده نخی هستند . اما در کل منظوری که از آن دریافت می شود پارچه ی نخ پنبه می باشد و خوب است بدانیم که صرفا پنبه ای بودن ، استدلال مناسبی برای خوب شمردن پارچه نبوده و نیست . به خصوص در ایران که هنوز از نخ های پنبه ای با تکمیل های سنتی استفاده می شود .

خصوصیات پارچه و نوع خوب و چگونگی تشخیص:

پارچه مرغوب شاخصه هایی گوناگونی دارد از جمله : تل کمتر (گولگی بعد سایش ) ، آبرفت کم ، پس ندادن رنگ ، دفرمه نشدن (پس از استفاده) ، لول شدن کمتر ، حساسیت زا نبودن و مواردی از این قبیل.  خب صرفا خواندن شفاهی این موارد حتی اگر با خلوص نیت هم باشد ، دردی را دوا نمی کند . شاید برخی که تازه وارد میدان شده اند ندانند که این موارد چه توضیحاتی دارد .

به صورت اجمالی و گذرا :تل شدگی بی شباهت به گوله شدن لباس ها نیست ، آبرفت جمع شدگی پس از شست. دفرمه شدن یک لباس که اغلب در نوع پنبه ای رایج تر است به بعد از استفاده مخاطب بر می گردد. لول شدگی زیاد کاری با مشتری ندارد ولی در زمان برش و دوخت است که می تواند مشکل ایجاد کند.

حالا گفتیم چیست ولی چگونه تشخیص دهیم؟ برخی فکر می کنند خرید پارچه همانند خرید لپ لپ است و به توکل اکتفا می کنند . اما هرگز پیشرفتی در این طرز فکر نیست . مسلما افرادی که تجربه کافی دارند، خوب به نسبت،  سورس های بیشتر و مورد اعتماد تری هم دارند ولی فردی که تازه آغاز می کند . ما روشی پیشنهاد می دهیم که بسیاری با تجربه ها نیز این روش را پسندیده تر میبینند . بنکداری پارچه  های معتبر و نامدار ها معمولا چندین طاقه ی سرباز (در گشوده) نیز آماده به خدمت دارند . کافیست بخواهید تا مقداری از طاقه های نمونه به شما بفروشند ، پس از تهیه پارچه ابتدا با برش دور میزان لول شدگی را سنحیده و سپس عرض پارچه را با الگو  تطابق خواهیم داد سپس کار را شروع و نمونه ها را تکمیل کرده و مراحل بشور بپوش را آغاز می کنیم.

 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2595
  • بازدید دیروز: 9027
  • بازدید کل: 22930561