Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

تکنیک خلاقیت سبد نگارش فکری.

تکنیک خلاقیت سبد نگارش فکری.

این روش به شرکت کنندگان آزادی می دهد که به جای اینکه مجبور شوند به افکار دیگران اضافه کنند با افکار خودشان کار را ادامه دهند.

برای یافتن ایده های خلاقانه و بکر از اجرای تکنیک های خلاقیت و ایده یابی باید تلاش گردد تا این جلسات به صورت مهیج و خلاقانه برگزار شود تا ذهن افراد از محدویت ها و قالب های ذهنی جدا گشته و راه حل های جدید و جالبی ارائه دهند. شرکت Battelle فرانکفورت آلمان یکی از شرکت های خلاق و موفق در امر خلاقیت و نوآوری است، به طوریکه علاوه بر اجرای تکنیک ها و روش های خلاقانه فردی و گروهی، توانسته است چند تکنیک خلاقیت گروهی که شالوده آن بر اساس فرایند طوفان فکری پایه ریزی شده است، طراحی کند.

در این تکنیک که بسیار شبیه تکنیک نگارش فکری است، یک گروه شش تا هشت نفره به دور میزی نشسته، مسئله و موضوع مورد نظر به اطلاعشان می رسد. اعلام موضوع جلسه می تواند قبل از تشکیل جلسه و حضور افراد به اطلاعشان برسد.

در این روش 4 قانون اصلی طوفان فکری مصداق دارد که این قوانین عبارتند از: 1- انتقاد و قضاوت در مورد ایده ها ممنوع 2- استقبال از تمامی ایده ها حتی پوچ و غیر عملی 3- توجه به کمیت ایده ها نه کیفیت 4- قابلیت ترکیب و اصلاح ایده ها

شرکت کنندگان پس از اینکه با موضوع و مسئله آشنا شدند، نظرات، ایده ها و راه حل های خود را روی کاغذ می نویسند. به محض اینکه شرکت کننده ای چهار ایده را خلق و بر روی کاغذ نوشت می تواند کاغذ خود را وسط میز بگذارد، اما افراد می توانند به نگارش ایده های خود ادامه دهند، بدون آنکه مجبور  باشند کاغذهای خود را وسط میز بگذارند.

هنگامی که شرکت کنندگان تمامی نظرات خود را نوشتند، با کاغذهایی که افراد دیگر روی میز گذاشته اند مبادله می کنند و نظرات جدیدی را با استفاده از آن نظرات خلق می کنند. در نهایت، همه شرکت کنندگان باید کاغذ خود را با یکی از کاغذهای روی میز (سبد فکر) مبادله کنند. زمان اجرای این تکنیک حدود 30 دقیقه می باشد.

این روش به شرکت کنندگان آزادی می دهد که به جای اینکه مجبور شوند به افکار دیگران اضافه کنند با افکار خودشان کار را ادامه دهند.

خلاصه مراحل تکنیک:

1-  مسئله مشخص می شود.

2- یک گروه 6 تا 8 نفره که به دور میزی نشسته اند راه حل های خود را برای حل مسئله روی تکه کاغذ می نویسند.

3- بعد از نوشتن حداقل چهار ایده، هر شخص تکه کاغذ خود را وسط میز قرار می دهد.

4- هنگامی که نوشتن نظرات به پایان رسید می توانند یکی از برگه های روی میز را برداشته و با بررسی آن نظرات، ایده های جدیدی خلق کنند.

5- در نهایت، همه شرکت کنندگان باید تکه کاغذ خود را با یکی از کاغذهای وسط میز مبادله کنند.

 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 798
  • بازدید دیروز: 6030
  • بازدید کل: 23027450