Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

به مناسبت « 19 اردیبهشت» روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر.

به مناسبت « 19 اردیبهشت» روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر.

معرفی سازمان جوانان هلال احمر ایران، به مناسب روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر.

تاریخچه تشکیل سازمان جوانان جمعیت هلال احمر:

در ایران در اولین اساسنامه جمعیت شیر و خورشید سرخ در سال ۱۳۱۳ (ه.ش) به مسئله جوانان اشاره و برای تشکیلات آن نظامنامه مخصوص در نظر گرفته شد. سازمان جوانان جمعیت شیر و خورشید سرخ عملاً در آبان ماه سال ۱۳۲۶(ه.ش) بنا به درخواست جمعیت وقت و تصویب اساسنامه آن با همکاری وزارت فرهنگ و هنر (آموزش و پرورش) تأسیس شد.

با توجه به گسترش فعالیت های مربوط به جوانان در سطح دانشگاه ها و تشکیل گروه های امدادی از جوانان داوطلب در سراسر کشور و عدم پیش بینی لازم در اساسنامه (مصوب سال ۱۳۲۶ ه.ش) در خصوص نحوه جذب و به کارگیری این بخش فعال از جوانان این مهم موجب اصلاح و تغییر اساسنامه در سال های ۱۳۴۵ و ۱۳۴۶ شد. به دنبال تجدید نظر در اساسنامه و به منظور گسترش فعالیت های جوانان عضو جمعیت، مرکزی با عنوان خانه جوانان در سال ۱۳۴۸ (ه.ش) به عنوان مکمل فعالیت جمعیت در ارتباط با جوانان و زیر نظر سازمان جوانان شیر و خورشید سابق تأسیس شد.

اولین خانه جوانان در خرمشهر شروع به فعالیت نمود و تعداد این خانه ها در سال ۱۳۵۱ به ۱۰ واحد، در سال ۱۳۵۳ به ۱۳ واحد و در سال ۱۳۵۷ به ۲۰ واحد افزایش یافت که شامل شهرهای خرمشهر، آبادان، کرمانشاه، قم، همدان، مهاباد، شمیران، میانه، مراغه، رشت، تبریز، ارومیه، مرند، شبستر، بابل، ساری، بجنورد، سمنان، شاهرود و بوشهر بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، خانه های جوانان هلال احمر با وظایف مشخص و تهیه دستور العمل اجرایی که در تاریخ ۲ مرداد ماه ۱۳۶۰ به امضاء سرپرست جمعیت وقت هلال احمر و قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در جمعیت رسیده بود به کار خود ادامه دادند. در فروردین سال ۱۳۶۱ بنا به تصویب هیأت اجرایی جمعیت، خانه های جوانان به مراکز پرورش اسلامی تغییر نام یافت و از خرداد ماه سال ۱۳۶۱ بنابر مصوبه دیگری از هیأت اجرایی جمعیت، مراکز پرورش اسلامی به صورت مستقل تحت عنوان سرپرستی مراکز پرورش اسلامی جوانان هلال احمر به عنوان زیرمجموعه ای از معاونت خدمات اجتماعی به کار خود ادامه دادند.

در سال ۱۳۷۳ با تصویب هیأت اجرایی سرپرستی اداره کل مراکز پرورش اسلامی جوانان از معاونت خدمات اجتماعی جدا شد و مستقلاً به سطح معاونت با عنوان معاونت فرهنگی ارتقاء یافت. در سال ۱۳۷۸ با تغییر تشکیلات جمعیت، معاونت فرهنگی و سازمان جوانان درهم ادغام شد و تحت عنوان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به فعالیت پرداخت. لازم به ذکر است که هر چند عنوان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر حفظ شده است ولی در تشکیلات جدید اعضا صرفاً منحصر به دانش آموزان نیستند و نوع تشکیلات و فعالیت ها نیز تغییر کرده است.

معرفی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر:

سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، در راستای اجرای بند ۷ از ماده ۳ اساسنامه  جمعیت هلال احمر، مصوب ۱۳۶۷/۰۲/۰۸ مجلس شورای اسلامی برای اداره امور جوانان جمعیت تشکیل شده است. این سازمان از طریق فعالیت‌های بشردوستانه، آموزشی، امدادی و فرهنگی به عنوان درگاه ورودی افراد به جمعیت هلال احمر، توانمندی‌های امدادی و شاخص‌های سلامت جسمی، معنوی و اجتماعی اعضای خود را برای تربیت جوانانی توانمند با روحیه بشردوستی و نوع دوستی به کار می‌گیرد.

سازمان جوانان جمعیت هلال احمر سازمانی است که فعالیت‌های خود را براساس اصول هفتگانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر شامل: انسانیت، بی‌طرفی، بی‌غرضی، استقلال، خدمات داوطلبانه، یگانگی و جهان شمولی برنامه ریزی کرده است و بر همین اساس برای رسیدن به اهداف غایی نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر جهانی شامل: تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان‌ها، برقراری دوستی، تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها تلاش خود را به کار می‌گیرد.

برنامه پنج‌ساله سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در راستای افق سند چشم انداز ۱۴۰۴  :

با گذشت بیش از 150 سال از تشکیل نهضت بین­ المللی صلیب ­سرخ و هلال­ احمر در جهان، به دلیل وجود اصول و ارزش­های والای انسانی آن، در حال حاضر نیز همچنان اقبال انسان­ها، خصوصاً جوانان به این نهضت روز افزون است. ایجاد روحیه دفاع از صلح در اذهان انسان­ها، گسترش دوستی، احترام، حفظ و توسعه سلامت، تفاهم متقابل، تعامل هم­ افزا، کمک داوطلبانه به افراد آسیب ­پذیر و آسیب دیده، تامین و تسهیل فرآیند رشد انسان­ ها و ساختن جهانی پراز صلح و آرامش، هنوز مبنای اصلی ترین و پرتلاش ­ترین اقدام ­های جمعیت و سازمان­ های تابعه هستند.

اصول و ارزش ­های جمعیت که سازمان­ های وابسته مطابق آن عمل می­ کنند، چارچوب مناسبی را برای بررسی مشکلات جهانی انسان بر اساس برابری کشورهای عضو ارائه می­ دهد که بر مبنای اصول جهان­ شمولی، تنوع و کرامت استوار است. بنابراین اقدام ­های جمعیت و سازمان­ های تابعه از جمله سازمان جوانان هلال­ احمر که از طریق مجموعه ­ای از ارزش ­های مشترک نظیر عدالت، همبستگی، بردباری، تشریک، تساوی، احترام، نیکوکاری و بشردوستی هدایت و شکل گرفته ­اند، کماکان ادامه خواهد داشت.

بیانیه رسالت (ماموریت سازمان):
برای تحقق اهداف والای جمعیت مندرج در ماده ۲ و به استناد بند ۷ از ماده ۳ اساسنامه جمعیت هلال احمر، رسالت سازمان جوانان به شرح زیر تبیین می شود.

«سازمان جوانان هلال احمر نهادی مردمی و تخصصی در امور جوانان است که با انجام مطالعات راهبردی در زمینه اصول، اهداف و ارزش های نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، برای ارائه خدمات آموزشی هدایتی و تربیتی جوانان را جذب، توانمند و در قالب تیم های ورزیده سازماندهی می کند تا بتوانند از طریق انجام فعالیت های خداپسندانه، بشردوستانه، امدادی، عام المنفعه و داوطلبانه با دیگران تعامل و امور خود و جامعه را به طور موثری اداره و هدایت کنند.»

بیانیه چشم انداز:

در راستای تحقق اهداف چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، استراتژی ۲۰۲۰ و استراتژی تعامل با جوانان نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر، «سازمان جوانان جمعیت هلال احمر» سازمانی است داوطلب محور، اصول مدار و دارای تعامل سازنده با جهان که با ترویج روحیه بشردوستی، ایثار، تعاون، سازگاری اجتماعی و مسئولیت پذیری در میان جوانان، ظرفیت آن ها را برای افزایش برخورداری انسان ها از کرامت، سلامت، محیط زیست سالم، صلح و احترام به کار می گیرد.

اصول بنیادین نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر:

۱. انسانیت و بشردوستی Humanity

پیام: نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر که‌ زاده آرزوی انسان برای یاری‌رسانی بی‌طرفانه به زخمیان آوردگاه‌ها بوده است، امروزه می‌کوشد در ظرفیت ملی و بین‌المللی خود از آلام انسان‌ها در هر جا پیشگیری کرده و یا از آن بکاهد و هدف آن محافظت از جان و سلامتی بشر و تضمین کرامت اوست. نهضت، درک متقابل، دوستی، همکاری و صلح پایدار را در میان ملت‌ها ترویج می‌دهد.

۲. بی‌غرضی Impartiality

پیام: نهضت هیچگونه جهت‌گیری نسبت به ملیت،‌ نژاد و عقیده مذهبی یا سیاسی ندارد و تلاش می‌ کند تا با توجه به نیاز افراد، رنج آن‌ها را التیام بخشد و در انجام این کار موارد حاد و حیاتی‌تر را در اولویت قرار دهد.

۳. بی‌طرفی Neutrality

پیام: نهضت در درگیری‌ها، کشمکش‌های جنگی و سیاسی از هیچ طرف خصومت جانبداری نمی‌کند و برای حفظ اعتماد عمومی هیچگاه در تضادهای سیاسی، نژادی، مذهبی یا ایدئولوژیکی وارد نمی‌شود.

۴. عدم وابستگی و استقلال Independence

پیام: هر جمعیت ملی ضمن آنکه معین دولت در فعالیت‌های بشردوستانه در چارچوب قوانین کشور خود می‌باشد، می‌بایست همواره استقلال خود را حفظ و طبق اصول نهضت عمل کند.

۵. خدمات داوطلبانه Voluntary service

پیام: خدمت در نهضت داوطلبانه است و در هیچ شرایطی سودآوری مشوق آن نخواهد بود. رضایت خداوند و خشنودی مردم تنها پاداش و سود این خدمت است.

۶. وحدت و یگانگی Unity

پیام: در هر کشور تنها یک جمعیت صلیب‌سرخ یا هلال‌احمر می‌تواند وجود داشته باشد. این جمعیت و سازمان‌های آن برای استفاده عموم مردم است و باید فعالیت‌های بشردوستانه خود را در سراسر سرزمین خود انجام دهد.

۷. جهان شمولی Universality

پیام: همه جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در نهضت بین‌المللی از جایگاهی برابر برخوردارند و مسئولیت‌ها و وظایف مشترکی در کمک به یکدیگر دارند و اهداف و فعالیت‌های آن‌ها در سراسر دنیا قابل گسترش است.

 

اهداف چهارگانه صلیب سرخ  جهانی و جمعیت هلال احمر:

  • تلاش برای تسکین آلام بشری
  • تامین احترام انسان‌ها
  • حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها
  • کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 686
  • بازدید دیروز: 3056
  • بازدید کل: 23021308