Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

سلامت و ایمنی کالاهای سلامت محور تولید داخل

سلامت و ایمنی کالاهای سلامت محور تولید داخل

فروشگاه ها، سوپرمارکت ها و مراکز پخش تعاونی ها و سایر اماکن، تنها مجاز به عرضه کالاهایی هستند که دارای پروانه ساخت و یا پروانه بهداشتی از وزارت بهداشت باشند و تخلف از این امر جرم محسوب میشود.

نکات مهمی که در هنگام خرید محصولات غذائی تولیدشده در داخل کشورمان باید به آن‌ها توجه کنیم
آیا می‌دانید عرضه مواد غذایی فاسد یا تقلبی یا تاریخ گذشته جرم محسوب شده و مجازات قانونی دارد؟ درواقع فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها و مراکز پخش تعاونی‌ها و سایر اماکن، تنها مجاز به عرضه کالاهایی هستند که دارای پروانه ساخت و یا پروانه بهداشتی از وزارت بهداشت باشند و تخلف از این امر جرم محسوب می‌شود.

برخی از اطلاعات حداقلی که باید بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی تولید داخل به زبان فارسی نوشته‌شده باشد شامل موارد زیر است:
1- نام و نام تجاري محصول (فرآورده)
2- شماره پروانه ساخت/شناسه نظارت
3- تاریخ تولید، انقضاء و سری ساخت
4- آرم سازمان غذا و دارو
5- برچسب نشانگر رنگی تغذیه‌ای (برچسب نشانگر رنگی در دستور کار وزارت بهداشت قرارگرفته و تا پایان سال 94 اجرایی می‌شود)

برچسب نشانگر رنگی تغذیه‌ای یا چراغ راهنمایی رنگی
برچسب محصولات در زمان خرید و قبل از مصرف، اولین و مهم‌ترین راهنمایی است که مصرف‌کننده می‌تواند به‌وسیله آن با محصول ارتباط برقرار کند. اطلاعات روی برچسب‌ها باید به‌گونه‌ای باشند که از گمراه شدن مصرف‌کننده جلوگیری کرده و تا حد امکان هرکسی بتواند امکان خواندن راحت، تحلیل و انتخاب سالم‌تر با توجه به شرایط جسمی و توانایی شخصی خود را داشته باشد. برای این منظور، نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای جهت درج روی برچسب محصولات خوراکی که در سطح عرضه ارائه می‌شوند، تدوین‌شده است تا با افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان و اصلاح الگوی مصرف در ارتقاء سلامت جامعه گام‌های مؤثری برداشته شود.
نشانگر راهنمای تغذیه‌ای شامل شاخص‌های مربوط به میزان انرژی، قند، چربی کل، نمک و اسیدهای چرب ترانس در مقدار مشخص از وزن یا حجم فراورده است و به معنای توصیه به مصرف زیاد و یا برعکس ممنوعیت مصرف نیست و فقط به‌منظور اصلاح الگوی مصرف طراحی‌ شده‌اند. بررسی نشانگر رنگی تغذیه‌ای فراورده‌های مختلف به مصرف‌کننده این امکان را می‌دهد که بتواند از میان محصولات یکسان، فراورده‌ای را که از نظر شاخص‌های مهم تغذیه‌ای مناسب‌تر است انتخاب نماید.

این برچسب با سه رنگ نمادین بر مبنای چراغ راهنمایی رانندگی مشخص می‌شود
- سبز (مقدار شاخص مورد نظر اعم از قند، چربی و... در حد خوب و پائین بوده و مصرف مواد غذایی که میزان شاخص‌های آن‌ها بارنگ سبز مشخص می‌شود بیشتر توصیه می‌شود)
- زرد (مقدار شاخص مورد نظر اعم از قند، چربی و... در حد نرمال و مناسب است)
- قرمز (مقدار شاخص مورد نظر اعم از قند، چربی و... در حد بالا بوده و مصرف مواد غذایی که میزان شاخص‌های آن‌ها بارنگ قرمز مشخص می‌شود؛ باید با احتیاط صورت گیرد و در صورتی‌که ماده غذایی مشابهی با علامت رنگ سبز در این شاخص وجود ندارد، ترجیحاً مصرف این ماده غذایی به حداقل رسانیده شود)
 
در آخر توجه به این نکته ضروریست که:
بالا بودن میزان یک شاخص همانند نمک یا چربی ... دلیل بر ممنوعیت مصرف یک فرآورده نبوده و یا سبز بودن یک شاخص نشانه مناسب بودن مصرف نامحدود آن فرآورده نیست. درواقع مصرف‌کنندگان باید همواره به رنگ‌ها توجه کرده و با توجه به مقادیر موردنیاز روزانه خود، به هر یک از شاخص‌های اصلی ذکرشده، اقدام به انتخاب و استفاده از محصول موردنظر نمایند. به‌بیان‌دیگر اگر شما با توجه شرایط جسمی و وضعیت سلامتی خود به مقادیر کمی از نمک نیازمند هستید همواره هنگام خرید باید به میزان نمک ذکرشده در برچسب نشانگر رنگی مربوط به محصول خود توجه نمایید تا میزان نمک دریافتی شما از محصول موردنظر یا مجموع محصولاتی که قصد مصرف آن‌ها را در طول روز دارید (حتی علیرغم سبز بودن میزان نمک در تمامی محصولات خریداری‌شده) بیشتر از مقادیر موردنیاز روزانه شما نباشد.
نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که این راهنما بر روی برخی از فراورده‌ها مانند آب‌های معدنی، نمک و شکر و... نباید قرار داده شود و نیز قرار گرفتن آن بر روی برخی دیگر از فرآورده‌های خام مانند حبوبات، سبزیجات و ... اختیاری است.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 4717
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22923656