Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

فهرستی از جاهای دیدنی ایران که باید یک بار ببینید- قسمت آخر

فهرستی از جاهای دیدنی ایران که باید یک بار ببینید- قسمت آخر

سرتاسر کشور عزیزمان ایران سرشار از جاذبه‌های گردشگری زیبا و دیدنی است...

۱۳. خانه‌های تاریخی کاشان

کاشان در 250 کیلومتری جنوب تهران واقع شده است و برخی از زیبا‌ترین بنا‌های تاریخی و جاهای دیدنی ایران را در خود جای داده است. باغ فین، خانه طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، خانه عامری‌ها، خانه عادل، خانه مرشدی، خانه عباسیان، خانه منوچهری و خانه راهب تنها برخی از زیبا‌ترین جا‌های دیدنی ایران هستند که در این شهر 7000 ساله همچون ستاره‌ای درخشان، معماری باشکوه بنا‌های ایرانی را به رخ گردشگران می‌کشند.

سقف‌های نفیس، نقاشی‌های دیواری هنرمندانه و حیاط‌هایی پر از درخت انار همان چیزی است که شما در خانه‌های تاریخی و چشم‌نواز این شهر خواهید یافت. محله سلطان امیر‌احمد یکی از دیدنی‌ترین مناطق ایران است که قطعا از دیدن آن لذت خواهید برد.

خانه بروجردی‌ها شباهت زیادی به خانه طباطبایی‌ها دارد. دلیل این شباهت علاقه پسر بروجردی به دختر طباطبایی بود. شرط پدر دختر برای این وصلت فراهم کردن خانه‌ای مانند خانه خود برای دخترش بود. برخی از این خانه‌ها اکنون به عنوان مهمانسرا پذیرای گردشگران هستند. پس در سفر به شهر کاشان می‌توانید حس زندگی در این خانه‌ها را تجربه کنید.

بهترین زمان برای بازدید از کاشان فصل بهار است. در فصل بهار بوی گلاب از زمین و آسمان فضایی را ایجاد می‌کند که احساس می‌کنید شهر با گلاب شست‌و‌شو داده شده است.

۱۴. قلعه بابک

قلعه بابک یک دژ تاریخی در 13 کیلومتری شهر کلیبر از توابع استان آذربایجان شرقی است. قلعه بابک در زمان ساسانیان ساخته شده است. زمانی که عباسیان به این منطقه حمله کردند، بابک خرمدین رهبری مردم را به دست گرفت و 20 سال در این دژ با متجاوزان مبارزه کرد. قلعه بابک به قلعه جمهور و قلعه بَذ نیز معروف است. این دژ تاریخی در کوهی به ارتفاع 2300 متر ساخته شده است. راه رسیدن به قلعه بابک از میان مسیر پرفراز و نشیب در دل کوه‌ها می‌گذرد.

اگرچه برای رسیدن به دژ باید تلاش زیادی کنید اما لذت پیمودن این مسیر با چشم‌انداز‌هایی به دل طبیعت سرسبز آذربایجان کمتر از لذت رسیدن به خود دژ نیست. در میانه مسیر چشمه‌ای وجود دارد که آب خنک آن گوارای وجودتان خواهد شد.

قلعه بابک در میان کوه‌های سر به فلک کشیده و تپه‌های مه‌آلود پنهان شده است و جنگل‌های بکر ارسباران زیبایی طبیعی خاصی به این منطقه داده‌‌اند. اگر در فصل تابستان از این قلعه دیدن کنید با چادر‌های ایل شاهسون مواجه خواهید شد. مردم خونگرمی که استراحت کوتاه در میان آنها فرصتی برای خیره شدن به منظره بی‌نظیر طبیعت خواهد بود.

پس از رسیدن به بالای قلعه متوجه خواهید شد که چرا فتح این قلعه کار دشواری بوده است. منطقه گردشگری آینالو یک ساعت با قلعه بابک فاصله دارد و اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید مارال و آهوی وحشی را از نزدیک ببینید.

۱۵. زیارتگاه چک‌چک یزد

چَک‌چَک یا چکچکو یکی از زیارتگاه‌های مهم زرتشتیان در 43 کیلومتری شهرستان اردکان است و یکی از جاهای دیدنی ایران است که کمتر شناخته شده است. نام جالب این مکان دیدنی از صدای قطره‌های آبی که از صخره می‌چکد بر‌گرفته شده است. این زیارتگاه هر ساله از 24 خرداد به مدت 4 روز پذیرای نیایش زرتشتیان است.

چک‌چک در واقع مأمنی برای نیک‌بانو، دختر یزدگرد ساسانی بوده است. او برای فرار از دست اعراب به این مکان پناه برده است. مسیر رسیدن به این زیارتگاه کمی دشوار است پس اگر قصد بازدید از آن را دارید باید بگوییم که راهی نسبتاً سخت در پیش خواهید داشت. برخی از بومیان این زیارتگاه را با نام پیر سبز می‌شناسند. منظور از پیر سبز درخت چنار تنومندی است که در ورودی چک‌چک قرار دارد و به روایتی عصای نیک بانو بوده است.

این زیارتگاه مکانی مقدس محسوب می‌شود و اگر بخواهید به آیین زرتشتیان احترام بگذارید باید در هنگام ورود کفش خود را درآورده و کلاه بر سر بگذارید. با توجه به موقعیت کویری اردکان یزد، بهترین زمان سفر به این مکان دیدنی اوایل بهار و پاییز است.

۱۶. جزیره هرمز

جزیره هرمز در 16 کیلومتری بندرعباس سرزمین رنگ‌ها لقب گرفته است و یکی از زیباترین و خاص‌ترین جاهای دیدنی ایران است. خاک سرخ و کوه‌هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز شما را با منظره‌ای بی‌نظیر روبرو خواهند کرد. لذت گشت‌و‌گذار در جزیره به تنهایی می‌تواند یک سفر خاطره‌‌انگیز را برای شما رقم بزند. پس از رسیدن به بندرعباس می‌توانید با قایق‌های تندرو اسکله حقانی به جزیره هرمز برسید.

جالب‌ترین چیزی که در نگاه اول توجه شما را جلب خواهد کرد کوهی سرخ‌رنگ است که محلی‌ها نام خاک آن را گِلَک گذاشته‌اند. طعم غذا‌هایی که در جزیره هرمز خواهید خورد با مزه تمام غذا‌های دنیا متفاوت است. دلیل این تفاوت استفاده از ادویه‌ای به نام سوراغ است که از همین خاک سرخ تهیه شده است.

این جزیره به دلیل خاک‌های رنگی خود بهشت زمین‌شناسان نام گرفته است. لحظه رویارویی شما با خاک‌های رنگارنگ جزیره و آب آبی خلیج همیشه فارس زیبایی وصف‌ناپذیری را به ارمغان می‌آورد. این جزیره در برهه‌ای از تاریخ توسط پرتغالی‌ها اشغال شد که نتیجه این اشغال احداث بزرگترین دژ ایران بود. دره‌‌ی سکوت یکی از مناطق دیدنی این جزیره است که اگر دست خود را چند دقیقه در آب آن قرار دهید روی دستتان لایه‌ای از بلور نمکی شکل می‌گیرد.

 

پایان.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 271
  • بازدید دیروز: 9027
  • بازدید کل: 22928237