Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

فهرستی از جاهای دیدنی ایران که باید یک بار ببینید- قسمت دوم

فهرستی از جاهای دیدنی ایران که باید یک بار ببینید- قسمت دوم

سرتاسر کشور عزیزمان ایران سرشار از جاذبه‌های گردشگری زیبا و دیدنی است...

۷. مسجد نصیرالملک (مسجد صورتی)

مساجد یکی از جاهای دیدنی ایران به شمار می‌روند و مساجد زیبای زیادی در سرتاسر ایران ساخته شده‌اند. اما شاید زیباترین مسجد ایران در شهر شیراز و در محله گود عربان (خیابان لطفعلی‌خان زند) واقع شده باشد.

مسجد نصیرالملک در نزدیکی آرامگاه شاه‌چراغ در زمان قاجار ساخته شده است. رنگ صورتی کاشی‌ها و شیشه‌ها باعث شده این مکان به مسجد صورتی معروف شود. نورآرایی و معماری چشم‌نواز این مسجد فضایی عارفانه به وجود آورده است.

اگر می‌خواهید اوج هنر ایرانی را تماشا کنید کافی است ساعت 7 صبح به مسجد بروید. دیدن تصاویر این مسجد هر کسی را وسوسه می کند تا برای دیدن آن به شهر بهارنارنج ایران سفر کند. ساخت این بنا 12 سال طول کشیده است و تک‌تک صحن‌ها، ایوان‌ها، و شبستان‌های مسجد شما را مبهوت زیبایی خود خواهند کرد.

۸. دره ستارگان قشم

شاهکار‌های طبیعی سرتاسر جزیره قشم را پوشانده‌اند. صخره‌های عجیب و غریب این دره باعث می‌شوند حس رفتن به مریخ را تجربه کنید. این دره در 5 کیلومتری روستای برکه خلف واقع شده است. از نظر علمی فرسایش خاک باعث شکل‌گیری این دره شده است، اما اهالی روستا اعتقاد دارند این دره به دلیل افتادن یک ستاره روی زمین تشکیل شده است.

برای دیدن ستاره‌ها باید تا شب صبر کنید. دره ستاره‌ها بخشی از ژئوپارک قشم، تنها ژئوپارک خاورمیانه است. بهترین زمان بازدید از این مکان دیدنی اواخر زمستان و اوایل بهار است.

رسیدن به بالای دره علاوه بر لذت تماشای چشم‌اندازی زیبا فرصت مناسبی برای گرفتن عکس به شما می‌دهد. برای رسیدن به این دره کافی است 25 دقیقه با ماشین به سمت جاده جنوبی حرکت کنید و پس از تماشای غار‌های خربس و ساحل طلایی به دره برسید.

۹. شوشتر؛ پایتخت سازه‌های آبی جهان

شوشتر شهری کوچک اما تاریخی در شمال استان خوزستان است و 90 کیلومتر از اهواز فاصله دارد. دو رودخانه کارون و دز از این شهر عبور می‌کنند و سازه‌های آبی شوشتر از جمله دیدنی‌های ایران هستند که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. قدمت این سازه‌های آبی به دوران حکومت داریوش هخامنشی بازمی‌گردد. مردمان آن دوره مجموعه‌ای هوشمند از پل‌ها، کانال‌ها، بند‌ها و تونل‌های بزرگ را برای جهت‌دهی به آب طراحی کرده‌اند.

از جمله مکان‌‌های دیدنی این شهر می‌توان به نهر داریون، برج کلاه فرنگی، آرامگاه یعقوب لیث صفاری، منطقه حفاظت‌شده کرایی، پل‌بند لشکر، خانه مستوفی، قلعه سلاسل، پل‌بند شادروان، خانه معین‌التجار، باغ خان و مسجد جامع اشاره کرد. راحت‌ترین راه سفر به این شهر استفاده از قطار است و بهترین زمان سفر به این منطقه اواخر زمستان و اوایل بهار است.

۱۰. دریاچه گنج

شرایط اقتصادی کنونی باعث شده همه به دنبال گنج باشند. دریاچه گنج یا دریاچه تخت سلیمان در 45 کیلومتری شهر تکاب استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. بومیان عقیده دارند این دریاچه با کوبیده شدن عصای حضرت سلیمان پدید آمده و در گذشته گنج‌های بی‌شماری در این منطقه پنهان شده است.

چشمه جوشان این دریاچه 112 متر عمق دارد که باعث شده آب آن 40 درجه سانتی‌گراد حرارت داشته باشد. مجموعه تخت سلیمان در منطقه‌‌ای سرسبز و خوش‌آب‌و‌هوا واقع شده است و بازدید از آن رایگان است. این مجموعه تاریخی کهن دارد و به باور بسیاری از مردم محل تولد زرتشت بوده است. شاید باور آن سخت باشد اما حتی اروپایی‌ها نیز برای پیداکردن گنج چندین مرتبه به اعماق دریاچه رفته‌اند اما عمق زیاد و رسوبات مانع پیشرفت کاوشگران شده‌اند. شنا در این دریاچه ممنوع است اما شاید روزی گنجینه‌های تاریخی ایران در این ناحیه کشف شوند.

۱۱. چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل یکی از اولین جاذبه‌های گردشگری ایران است که در یونسکو به ثبت رسیده است.

چغازنبیل در نزدیکی شوش در استان خوزستان قرار دارد. قدمت این زیگورات به 13 قرن قبل از میلاد و تمدن ایلامی‌ها باز‌‌می‌گردد. زمانی که کارکنان شرکت نفت ایران و انگلیس در سال 1935 مشغول حفاری برای یافتن چاه نفت بودند، با آجر‌هایی کتیبه‌دار رو‌به‌رو شدند که بعد‌ها باعث کشف چغازنبیل شد.

معبد زیگورات بخشی به جا مانده از یک شهر باستانی چند‌طبقه است. بنا‌هایی در این شهر تاریخی کشف شده‌اند که در گذشته به عنوان ساعت و زمان‌شمار مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. بنای اصلی شهر نیز در واقع یک رصدخانه یا تقویم آفتابی بوده است. زیگورات‌ها بنایی مقدس بودند و به همین دلیل در ساخت آنها از بهترین مصالح استفاده شده است. این زیگورات مربعی‌شکل یکی از قدیمی‌ترین تصفیه‌خانه‌های آب ایران را در دل خود جای داده است. اگر به این مکان دیدنی سفر کردید حتما از کتبیه‌ها و سنگ‌نوشته‌ها دیدن کنید.

۱۲. غار کتله‌خور

غار کتله‌خور در نزدیکی شهر گرماب، در فاصله 155 کیلومتری جنوب زنجان واقع شده است. در مناطق ترک‌نشین به کوه‌های کم‌ارتفاع کتله می‌گویند. این غار بر روی یکی از این کتله‌ها قرار دارد و خورشید از پشت آن طلوع می‌کند، به همین دلیل به آن کتله خورشید یا کتله‌خور می‌گویند.

غار کتله‌خور در سال 1331 توسط تعدادی از کوهنوردان به ثبت رسید اما زمان کشف آن به مدت‌ها قبل باز‌می‌گردد. این غار به دلیل طولانی‌بودن دهلیز ورودی، کوتاهی سقف و مشکلات عبور و مرور تا مدت‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفت. خوشبختانه در سال 1365 گروهی از زبده‌ترین غارنوردان همدانی با بررسی دقیق غار متوجه شدند که قدمت این غار به 120 میلیون سال قبل باز‌می‌گردد.

شاید عجیب‌ترین نظریه در مورد این مکان دیدنی اتصال آن به غار علی‌صدر همدان باشد. غار کتله‌خور 7 طبقه دارد که شما اجازه دارید از 3 طبقه آن بازدید کنید. در سفر به این غار زیبا می‌توانید مجسمه‌ای که به تندیس عروس و داماد معروف شده است را تماشا کنید. بهترین زمان بازدید از کتله‌خور فصل بهار و تابستان است.

 

بخش بعدی متن را می‌توانید در  مطالعه نمایید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 3639
  • بازدید دیروز: 4121
  • بازدید کل: 23006025