Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

استان گلستان

استان گلستان

نوشته: مظاهر علیپور، گلایل گلپور

استان گلستان از استان های شمالی ایران به مرکزیت گرگان است. گلستان نام جدید سرزمین تاریخی است که تا سده هفتم هجری به نام ایالت گرگان و از آن پس تا آغاز سده دهم به نام استرآباد و در نوشته های دوران اولیه اسلامی به نام (جرجان) و از اسفند 1316 گرگان نامیده شده است. این استان تا سال 1376 بخشی از استان مازندران بود.

نهارخوران گرگان

ناهارخوران که روستایی از توابع بخش مرکزی گرگان در استان گلستان بوده امروزه به صورت یک پارک جنگلی با امکانات گردشگری در 4 کیلومتری این شهر ساخته می شود.

این منطقه از هوای نسبتأ مطبوع و ملایم تری در مقایسه با شهر و منطق شمالی این منطقه برخوردار بوده و به مرور زمان و با افزایش جمعیت و وسعت شهرگرگان از حدود 20 سال قبل فاصله بین مرکز شهر و ناهارخوران به خیابانی عمومی نسبتأ شلوغ و پررفت و آمد تبدیل شده و اکنون یکی از خیابانهای طولانی و اصلی گرگان است. این خیابان که به جاده ناهارخوران مشهور است، مسیری برای پیاده روی و تفریح مردم است.

پارک ملی گلستان

«پارک ملی گلستان» پارک ملی گلستان نخستین پارکی است که در ایران عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داده است.

این پارک با داشتن اقلیم های متفاوت و مناطق زیستی متنوع جنگلی، استپی و چشم اندازها و مناظر متبوع طبیعی از جمله جاذبه های گردشگری استان گلستان محسوب می گردد.

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال در کیلومتر 5 جنوب شرقی علی آباد کتول تنها آبشار خزه ای کشور است که با داشتن امکاناتی برای گردشگران یکی از مهم ترین تفرجگاه های استان گلستان، به شمار می رود. آب این آبشار از دامنه شمالی کوه هارون به ارتفاع 1780 متر سرچشمه می گیرد و زلال، شفاف و قابل آشامیدن است.

برای رفتن به این آبشار باید به سمت پارک جنگلی کبودوال بروید. از پارک جنگلی تا محل آبشار اصلی کبودوال حدود 20 دقیقه پیاده روی زمان می برد که مسیری بسیار زیباست. در طول مسیر به سمت آبشار، مناظر شگفت آور و پل های چوبی در کنار آبی روان و درختان جنگلی شما را به وجد می آورد.

روستای زیارت

روستای زیارت در هفت کیلومتری جنوب ناهارخوران گرگان واقع شده که توسط یک جاده جنگلی بسیار زیبا به ناهارخوران متصل شده و از ییلاق های معروف شمال و از مکانهای دیدنی استان گلستان است. این روستا به دلیل برخوردار از هوای نسبتأ خشک و خنک و به لحاظ حیات های تودرتو  رنگ دیوار خانه ها و قدمت آن جزو روستاهای برتر گردشگری ایران است. این روستا در دره رودخانه «خاصه رود» قرار گرفته و در دامنه این رود گسترش پیدا کرده است. از اماکن دیدنی این روستا می توان به آبشارهای زیبا، چشمه آبگرم، امامزاده و همچنین بافت قدیمی آن اشاره کرد.

سد گلستان گنبد کاووس

سد خاکی گلستان در حدود 12 کیلومتری شمال شرقی شهرگنبد کاووس بررودخانه گرگان احداث گردیده است.

شاخه اصلی این سد از ارتفاعات کوه های شرق استان سرچشمه می گیرد. این سد از جاذبه های گردشگری استان گلستان است.

دریاچه توشن گرگان

در دو کیلومتری جنوب شرقی شهرگرگان در دهستان «انجیرآب» روستایی با طبیعت بسیار زیبا به نام روستای توشن خود نمایی می کند. جالب است بدانید توشن در لغت نامه دهخدا به معنی کم شدن آب می باشد. یکی از جاذبه های دیدنی روستای توشن گرگان دریاچه توشن می باشد که در حاشیه جنوبی روستای توشن در النگدره واقع  در5 کیلومتری جنوب شهرستان گرگان واقع شده است.

در کنار زیبایی منحصر به فرد دریاچه، مناطق جنگلی النگ دره، سد و وجود ماهیان مختلف در آب دریاچه این زیبایی را چند برابر کرده است. این منطقه در فصول مختلف مورد استفاده ماهیگیری و کمپینگ قرار می گیرد.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب ویترین جاذبه های گردشگری ایران؛ انتشارات توسعه دهندگان
  • تاریخ: چهارشنبه 23 مرداد 1398 - 12:04
  • صفحه: گردشگری
  • بازدید: 3377

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 5350
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22924289