Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

استان سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان

نوشته: مظاهر علیپور، گلایل گلپور

استان سیستان و بلوچستان در شرق و جنوب شرقی ایران واقع است و 1100 کیلومتر مرز با کشورهای پاکستان و افغانستان و 300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد و دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی و ترانزیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است به ویژه بندر چهابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسانترین و بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد است.

چابهار

چابهار از شهرهای استان سیستان و بلوچستان و یکی از محبوب ترین مکان های گردشگری ایران است که به بهشت گمشده معروف است. این شهر به خاطر آب و هوای بهاری و متعدلش به «چهاربهار» شهرت دارد و یکی از مناطق آزاد هفت گانه ایران، وتنها بندر اقیانوسی کشور بحساب می آید که در مجاورت دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته است. مردم چابهار هم مثل هر شهر و دیاری غذاهای محلی خاص خود را دارند. ماهی و خرما پایه های اصلی غذاهای محلی چابهار را تشکیل می دهند.

چابهار که با گرم ترین زمستان و خنک ترین تابستان در میان بنادرجنوبی ایران از گردشگران و شهروندانش میزبانی می کند، جاذبه های طبیعی خیره کننده ای را در خود جای داده که تا به امروز آن طور که باید شناخته نشده است. بندرچابهار هم عرض جغرافیایی بندر میامی در شبه جزیره فلوریدای آمریکا است و دارای شرایط آب و هوایی کاملا همانند بندر میامی است. چابهار در 2286 کیلومتری تهران قرار گرفته است. فاصله آن تا زاهدان 721 کیلومتر و تا بندر کراچی 900 کیلومتر است.

آب و هوا

چابهار گرم ترین نقطه کشور در زمستان و خنک ترین بندر جنوبی ایران در تابستان است. متوسط دما در طول سال 26 درجه سانتی گراد است. به طور کلی آب و هوای چابهار دارای کمترین تغییرات در قصول چهارگانه سال است و درجه رطوبت تنها در دو ماه اردیبهشت و خرداد بالا می رود. برای مثال، هوای شهرچابهار در تابستان از تهران خنک تر است.

تالاب لیپار یا تالاب صورتی

لبپار از مناطق زیبا و طبیعی چابهار به شمار می رود. تالاب لیپار در نزدیکی روستای رمین و در 15 کیلومتری شرق چابهار در مسیر جاده ساحلی چابهار- گواتر قرار گرفته است. رویش گونه های بلوط و گزنه در آب، صحنه فوق العاده زیبایی خلق کرده که در هیچ جای دیگر ایران دیده نمی شود. در این تالاب زیبا، پرندگانی چون لک لک، طاووس، کبک، و مرغ ماهی خوار زندگی می کنند.

وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینکو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، زیبایی این منطقه را دو چندان نموده است. علاوه براین در این منطقه پنبه های وحشی می روید که مردم منطقه از آن تشک و بالشت تهیه می کنند.

گردشگران خارجی بندر چابهار

بندر چابهار به عنوان یک بندر استراتژیک علاوه بر اینکه محور گفتگوهای مهم اقتصادی بین کشورهای ایران، افغانستان و هند قرار گرفته، گردشگران زیادی از کشورهای منطقه را نیز پذیرایی می کند.

تپه های گل فشان

تپه های گل فشان یکی از جاذبه های منحصر به فرد در دنیاست. در شمال غربی چابهار و در 20 کیلومتری روستای کهیر سه تپه کوچک گل فشان، به ارتفاع 1020- متر وجود دارد که دوتای آنها از چندین سال پیش خاموش شده و سومین آنها که هنوز فعال است گلی سرد و طوسی رنگ از دهانه آن تراوش می کند. این تپه ها با پرتاب حباب های گل و لای از ژرفای زمین، چشم هر بیننده ای را خیره می کنند.

ساحل صخره ای (دریای بزرگ)

در دریای بزرگ معمولا دریا پرجوش و خروش هست. موج های سهمگین بعد از برخورد با صخره های کنار ساحل چندین متر به هوا پرتاب می شوند که جلوه ی بی نظیری به این ساحل می دهد. ارتفاع این امواج در فصل مرداد و مصادف با وزش بادهای موسمی به 15 متر می رسد.

کوههای مریخی، جنگل حرا، رودخانه باهوکلات و اسکله های ماهیگیری از دیگر جاذبه های خیره کننده چابهار هستند.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب ویترین جاذبه های گردشگری ایران؛ انتشارات توسعه دهندگان
  • تاریخ: دوشنبه 21 مرداد 1398 - 11:55
  • صفحه: گردشگری
  • بازدید: 3102

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1631
  • بازدید دیروز: 4452
  • بازدید کل: 23032735