Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

استان خراسان شمالی

استان خراسان شمالی

نوشته: مظاهر علیپور، گلایل گلپور

استان خراسان شمالی به مرکزیت بجنورد یکی از استانهای کشور است. این استان با مصوبه دولت در سال 1383 و پس از تقسیم استان خراسان به سه استان ایجاد شد. استان خراسان شمالی از نظر موقعیت جغرافیایی از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان هم مرزاست. این استان از 8 شهرستان، 16 شهر و 16 بخش، 40 دهستان و 862 روستای دارای سکنه تشکیل شده است.

چشمه بش قارداش

چشمه بش قارداش یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان بجنورد می باشد که از لحاظ واژه در زبان ترکی به معنی پنج برادر می باشد. این مکان در 7 کیلومتری شهربجنورد در مسیر جاده بجنورد اسفراین می باشد.

پیش از اسلام در زمان اشکانیان و ساسانیان در این محل عبادتگاه پیشوایان کنتیس زرتشتی قرار داشته است. به سبب اقامت چهارفصل مغ (بزرگان دینی زرتشتی) به چهار مغان شهرت یافته است. طبق مدارک موجود آب چشمه به چهرمغان یا چرمغان موسوم بوده که هم اکنون نیز به این نام معروف است.

روستای توریستی رویین اسفراین

هنگام ورود به تنها دهکده نساجی کشور، بافت پلکانی روستا و سرسبزی آن هر گردشگری را جذب خود می کند. وقتی وارد روستای رویین میشوید، توجهتان به کوچه های باریکی که به طرف دامنه کوه کشیده شده جلب می شود و این کوچه ها به سمت دامنه کوه بافت پلکانی زیبایی را شکل داده است.

پس از ورود به رویین اگرچه خیابانی باریکی دیده می شود که یک ساعت آن با نرده های آبی رنگ از محل عبور چشمه ها جدا شده است ولی کوچه هایی هم هست که می تواند مسافران را به کنار درخت چنار 800 ساله و مسجد جامع زیبای آن هدایت کند. ورودی بسیاری از کوچه های رویین آنقدر باریک است که در نگاه اول دیده نمی شود اما هنگامی که آنها را طی میکنید به سنگ فرش هایی میرسید که پله پله شما را به قلب روستا می برد.

آبشار اسطرخی

در 30کیلومتری جنوب شهرشیروان و دهستان گلیان روستایی زیبا به نام اسطرخی در مسیر جاده جدید شیروان- اسفراین و در دره ای نسبتا ژرف قرار گرفته است که رودخانه ای از وسط آن می گذرد و این رودخانه روح نواز که از چندین چشمه کوچک و بزرگ تشکیل شده پس از طی مسافتی کوتاه به آبشاری زیبا و بلند تبدیل شده و آب آن از ارتفاع 50 متری به ته دره سرازیر می شود. این آبشار هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. اسطرخی از جمله روستاهای زیبای خراسان شمالی محسوب می شود که علی رغم معرفی اند که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

شهربلقیس

شهر بلقیس یکی ازبزرگترین بناهای خشتی و گلی ایران در3 کیلومتری جنوب غرب شهراسفراین قرار گرفته است. سالمترین و همچنین برجسته ترین اثری که بر بقایای شهر بلقیس برجای مانده ارگی است دارای 29 برج با ارتفاع حدود 11 متر که جزو بزرگترین قلعه های باستانی ایران می باشد.

این ارگ دارای سازه بزرگ خشتی و چینه ای است و دارای وسعتی حدود 51 هزار متر مربع است. در اطراف ارگ یک خندق وسیع وجود داشته که نفوذ ناپذیری قلعه را دشوارتر میساخته است.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب ویترین جاذبه های گردشگری ایران؛ انتشارات توسعه دهندگان
  • تاریخ: شنبه 19 مرداد 1398 - 11:38
  • صفحه: گردشگری
  • بازدید: 3016

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1287
  • بازدید دیروز: 6030
  • بازدید کل: 23027939