Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

چشمه های آب گرم سرعین

چشمه های آب گرم سرعین

نوشته: مظاهر علیپور، گلایل گلپور

شهرستان سرعین در 25 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد. چشمه های آبگرم سرعین با دما، خاصیت و ویژگی های درمانی خاصی از دل زمین می جوشند و هر سال در فصل تابستان گردشگران بسیاری را از ایران و خارج از ایران به سوی خود جلب می کنند. آبگرم ساری سو، آب معدنی ارجستان، آبگرم ژنرال(جنرال)، گاومیش گلی، قهوه سویی، ساری سو، قره سو، پهنلی سو، آبگرم چشم و مجتمع های آب درمانی سبلان، بش باجیلار، و حمام طبیعی شفا از چشمه های آبگرم این شهر هستند. استحمام در این چشمه ها اثر آرام بخش دارد و باعث تسکین دردهای عصبی، رماتیسمی و عصبی مفصلی می شود.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در میدان عالی قاپوی اردبیل قرار دارد. مجموعه بقعه شیخ صفی الدین به نام عارف نامدار شیخ صفی الدین اردبیلی جد سلاطین صفویه در سال 753 هجری قمری. بدست فرزند او صدرالدین موسی بنا شد که مجموعه ای از آرامگاه های بزرگان مشایخ و سلاطین صفوی و فضاهای آیینی عبادی در اردبیل است.

این مجموعه ارزشمند که یکی از 10 اثر باستانی مهم ایران به شمار می آید پنج تیر 98 به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید. منزل و خانقاه شیخ صفی الدین اردبیلی بنیانگذار صفویه در همین مکان قرار دارد. طبق وصیت شیخ جنازه اش را در اتاقی کنار خلوتخانه، باغچه و حوضخانه دفن کردند. روی قبر او را بنا و ساختمانی ساختند که بعد از مرگش بقیه خاندانش را در همانجا دفن کنند. نکته ای که این آرامگاه را از نظر هنری متمایز کرده است اینست که انواع هنرهای کاشیکاری، خوشنویسی، گچبری، تذهیب، نقره کاری در نهایت زیبایی و استادی در این بنا بکار گرفته شده است.

در این منطقه تاریخی چند موزه تخصصی هم وجود دارد. موزه تخصصی باستان شناسی، موزه سنگ و کتابخانه تخصصی بقعه شیخ صفی و موزه چینی ها یا چینی خانه از بخش های مختلف این مکان تاریخی است.

دریاچه شورابیل

دریاچه شور ابیل در خیابان دانشگاه اردبیل یکی از جاذبه های طبیعی شهر اردبیل است. مطالعات زمین شناختی نشان میدهد که قدمت این دریاچه قدیمی تر از ارومیه است. پلیکان خاکستری، اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، غاز زنگوله بال، لک لک سیاه و... از پرندگان مهاجر و دراج، قرقاول، مرغابی، خوتکا، حواسیل، چنگر، آنگوت از جمله پرندگان بومی هستند که در این دریاچه زیبا زیست می کنند. کناره های دریاچه شورابیل از جمله مراکز عمده جذب جهانگرد درون شهری در سال های گذشته بوده و این دریاچه دارای امکانات تفریحی، ورزشی و فرهنگی بسیاری است که از آن جمله میتوان به امکانات قایق رانی، پیست دو میدانی، پیست دو چرخه سواری، باغ وحش، تعدادی هتل، یک شهر بازی همراه با رستوران در وسط دریاچه اشاره کرد.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب ویترین جاذبه های گردشگری ایران؛ انتشارات توسعه دهندگان
  • تاریخ: سه شنبه 15 مرداد 1398 - 11:30
  • صفحه: گردشگری
  • بازدید: 2742

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2184
  • بازدید دیروز: 2554
  • بازدید کل: 23019750