Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

جاذبه های گردشگری سوادکوه (قسمت اول)

جاذبه های گردشگری سوادکوه (قسمت اول)

آبشار گزو واقع در جنگل شگفت‌انگيز و آکنده از اکسيژن لفور، يکي از زيباترين و بلندترين آبشارهاي ايران است.

آبشار گزو

آبشار گزو با ارتفاع تقريبي 75 متر در كنار امامزاده‌اي معروف به سه بزرگوار گزو در فاصله‌ي 15 كيلومتري «زيرآب» سوادكوه قرار دارد. پس از طی ۲۸ کیلومتر جاده خاکی در این جنگل زیبا به امامزاده برادران گزو می رسیم. البته در طول مسير به دو راهي هاي زيادي وجود دارد كه با تابلوي به طرف امامزاده گزو راه كاملا” مشخص مي شود. از امامزاده تا آبشار بمدت نیم ساعت پیاده روی به سمت پایین جنگل با یک شیب نسبتا تند فاصله داریم. بهشت گمشده و چشمه دلاسره نیز در همین منطقه واقع است. مسير ارتباطي آن راه روستايي جمشيد آباد «زيرآب» و ديگري از جاده‌ي لفور در پشت سد البرز در جاده كارسنگ است. برای دسترسی به آن یک ساعت و نیم پياده روي سبک نیاز است. وضعيت اسكان بصورت آزاد در دل جنگل مي باشد.

 

ارفه کوه

ارفع کوه یا ارفه کوه (ارفعه کوه هم گفته می شود) در منطقه البرز شرقی به ارتفاع 2750 متر روی جی پی اس و 2801 متر روی نقشه و  طول و عرض جغرافیایی E52° 59΄477˝  و N35˚59΄.958˝ یکی از قلل مرتفع و مهم منطقه است که در روستای  ارفعده از توابع شهرستان سواد کوه قرار دارد. ارتفاع روستای ارفعه ده 1530 متر از سطح دریا می باشد. ارفع کوه در منطقه ای بسیار خوش آب و هوا قرار دارد که چشم اندازی وسیع به بسیاری از قله هایی معروف دارد. در دامنه های این کوه کشاورزی و دامداری از مشاغل مهم محسوب می گردد.

برای دیدن آبشار باید از اینجا نزدیک چهل دقیقه جنگل نوردی کنید. مسیر ارفه ده هم مسیر زیبا و رویایی است. منطقه ارفه از نظر تنوع جانوری دارای خرس گرگ گراز و پلنگ نیز می باشد. طول مسیر صعود از روستا تا قله 6 کیلومتر می باشد (مسیر جنوبی) طول مسیر فرود نیز 9 کیلومتر می باشد (مسیر شمالی و تراورس) که شامل 5 کیلومتر فرود و 4 کیلومتر (تراورس با شیب ملایم) می باشد.

مدت زمان صعود در تابستان : ٣ ساعت مدت زمان صعود در زمستان : ۴ ساعت

مسیر : در جاده فیروزکوه پیش می روید بعد از دو راهی خطیر کوه به رستورانی به نام چاپارخانه می رسید رستوران در سمت چپ جاده قرار دارد در مقابل آن جاده ای به طول 6 کیلومتر وجود دارد که نیمی از آن آسفالت و نیمی از آن خاکی است. یا به عبارتی بعد از عبور از فیروزکوه و روستای معروف ورسک به منطقه ای به نام چاپارخانه یا دم زنون که نام رستوران های منطقه می باشد می رسیم. در سمت چپ جاده هلال احمر سرخ آباد پیداست که کمی از کنار جاده عقب تر است. از هلال احمر 20 متر بالاتر دو جاده خاکی وجود دارد که سمت راستی به طول 7 کیلومتر که جاده خاکی مناسبی است و انواع سواری و مینی بوس می توانند در آن تردد کنند، ما را به روستای ارفع ده می رساند.

در تابستان پاکوب و مشخص و در زمستان پوشیده از برف است که در مسیر کوهستانی به برف کوبی نیاز است. بخشی از مسیر جنگلی است که هر فصل زیبایی بی نظیر خود را آشکار کرده و بخشی دیگر کوهستانی است که به خط الراس منتهی می شود. قله : جانپناه دارد که گنجایش ٧ تا ١٠ نفر را داراست.

مسیر دیگر : مسیر شمالی است که از روبروی پادگان شروع شده و چشمه پر آب و استخر بزرگ “پرو ” در این مسیر قرار دارد. صعود از مسیر شمالی در زمستان بسیار پربرف سخت تر اما لذت بخش تر از مسیر جنوبی است که البته بدون یک راهنما امکانپذیر نیست.

طول مسیر آب ندارد، مسیر کاملا تحت پوشش شبکه همراه اول است.

وضعیت اسکان : در ورودی روستا یک امامزاده وجود دارد که با دو اتاق تقریبا ظرفیت 25 الی 30 نفر را دارد و چشمه جوشانی در حیاط این امامزاده در تمام فصول سال جاری است. در داخل روستا نیز یک حسینیه وجود دارد که به مراتب بزرگتر از امامزاده می باشد و تقریبا ظرفیت 60 الی 70 نفر را دارد که با هماهنگی با مسئولین روستا امکان استفاده از آنها وجود دارد. این دو محل امکانات، آب، برق و سرویس بهداشتی را دارا می باشند.

 

دریاچه شورمست

روستا و دریاچه شورمست در ناحیه جنوبی استان مازندران و در جنوب غربی شهرستان سوادکوه، شهر پل سفید قرار دارد. دریاچه شورمست، تنها دریاچه طبیعی شهرستان سوادکوه است که وسعت آن ۱۵ هزار متر مربع و عمق آن ۵ متر است که به پانزده متر هم می رسد. دریاچهٔ طبیعی شورمست، در ۶ کیلومتری غرب شهر پل سفید و در ارتفاعات مشرف به این شهر در مجاورت روستای شورمست واقع شده‌ است. منظره این دریاچه با جنگل اطراف آن که از درختان کهنسال و بلند قامت توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه تبدیل ساخته‌ است. در حال حاضر همواره مسافران، طبیعت گردان و ماهیگیران زیادی از این دریاچه بهره‌برداری می‌کنند.

تا بالای روستا و ورودی دریاچه نیم ساعت پیاده روی دارد هرچند می توان با ماشین هم مناسب جاده های کوهستانی هم رفت. جاده خاکی شیب دار و پیچ در پیچ که از کنار ویلاها و باغ‌هایی می گدرد که با ارتفاع گرفتن از روستا داخل بافت جنگلی شده و از جاده فیروزکوه دور می‌شود. تقریبا تا انتهای جاده خاکی نشانه‌ای از دریاچه نیست زیرا دریاچه در گودالی نسبتا بزرگ واقع شده است که ورودی آن با حصار و دیواری کوتاه نمایان است.

در اطراف و اکناف این دریاچه، تاسیسات عظیم استخراج زغال سنگ، پل ورسک، امامزاده عبدالحق زیرآب، برج تاریخی لاجیم، قلعه کنگ لو، امامزاده شابالوفلورد، امامزاده سامولا ارفع‌ده، کوه های صخره‌ای خروا و نروا و بسیاری از مکان ها و چشم اندازهای زیبای طبیعی کنارهم گرد آمده‌اند تا بتوانند تمامی خواسته‌های علاقه‌مندان و بازدید کنندگان را برآورده سازند و ساعت ها و روزها علاقه‌مندان به طبیعت، هنر، تاریخ، صنعت، ورزش و غیره… را به بهترین نحو پر نماید.

 

 

بخش بعدی متن را می‌توانید در جاذبه های گردشگری سوادکوه (قسمت دوم) مطالعه نمایید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 4965
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22923904