Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

کاخ چهلستون قزوین.

کاخ چهلستون قزوین.

کاخ چهلستون یکی از نقاط دیدنی شهر قزوین به شمار می رود.

در سبزه ميدان شهر قزوين بناي تاريخي کاخ چهلستون خودنمايي مي کند. شاه طهماسب صفوي به علت نزديکي تبريز به مرز عثماني و تهديدات اين امپراطوري، پايتخت را به شهر قزوين منتقل کرد. او با خريد اراضي معروف به زنگي‌آباد از ميرزا شرف‌ جهان، دستور ساخت کاخ را داد. معروف است اين بنا مربع شکل و به صورت شطرنجي با طرحي از يک معمار ترک در سال 951 ه‌ق ساخته شده  است. عمارت چهل ستون و سردر عالي قاپو تنها باقيمانده اين ارگ بزرگ صفوي مي‌باشد. اين ساختمان بعدها الگوي کاخهاي سلطنتي در اصفهان مانند هشت بهشت و چهلستون در قرن يازدهم شد.

بناي باقي مانده در دو طبقه با تزئيناتي چون : ديوارها و سقفهاي نقاشي شده و پنجره و درهاي کشويي مشبک با شيشه‌هاي رنگي است. در دوره قاجار با حکمراني محمدباقرخان سعدالسلطنه در قزوين، اين عمارت مرمت و مرکز حکومت قرارگرفت. سقف اين بنا با شيرواني پوشيده شد و از اين رو در زمره عمارتهاي کلاه فرنگي قرار گرفت.

 عبدي بيگ شيرازي شاعر دوره شاه طهماسب در اشعار خود کاخهاي سلطنتي را توصيف کرده و نقاشان بيرون و درون کاخ را معرفي مي‌کند. از جمله ميرزا علي نقاش، مظفرعلي نقاش، علي‌اصغر کاشي و رضا عباسي که نمونه کتيبه او در سردرعالي قاپو ديده مي‌شود. در حال حاضر اين مکان موزه خوشنويسي است.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1873
  • بازدید دیروز: 9027
  • بازدید کل: 22929839