Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

موزه سنگ هفت تنان شیراز.

موزه سنگ هفت تنان شیراز.

باغ تاریخی هفت تنان شیرازی به ما قبل از عهد زندیه باز می گردد و داستان هفت عارف شیرازی، رازی است که در دل این باغ وجود دارد. این بنای تاریخی به دست کریم خان زند بنا گردیده است.

موزه سنگ هفت تنان شیراز یک اثر تاریخی است که متعلق به دوران زندیه می باشد. نام این باغ با شکوه را از هفت پیکری که در آن وجود دارد گرفته اند، هفت مقبره که متعلق به عارفان آن زمان بوده که کریم خان زند بر روی هر کدام از آن ها سنگی بزرگ نصب کرده است. مشخصات کلی بنا 12 متر ارتفاع در طول 28 متر و عرض 5.5 متر می باشد.

عکس موزه هفت تنان شیراز,عمارت هفت تنان شیراز,مقبره هفت تن

موزه هفت تنان شیراز که در دل باغی بزرگ قرار گرفته، دارای سنگ هایی عظیم و خاص می باشد که متعلق به دوران سوم تا یازدهم سده هجری قمری است. باغ هفت تنان در شمال مقبره حافظ و در بن کوه چهل مقام استقرار دارد. بقعه هفت تنان شیراز برای مردمان آن چهره ای مذهبی و پاک دارد، علاقه عموم مردم و توجه آنان به این باغ در حدی است که گاه برای استجابت دعا و بارش باران به این مکان می رفتند.

موزه سنگ هفت تنان,موزه هفت تنان شیراز

عمارت هفت تنان شیراز که به دستور کریم خان زند و در دوران زندیه ساخته شده تا سال ها قبل محل حضور مرتاضان و دراویش بوده و بعد از گذشت سال ها اکنون تبدیل به موزه سنگ ها گردیده است. باغ این مجموعه دارای یک کوشک تالار مانند و حیاطیست با سرو های سر به فلک کشیده که ساختمان کوشک در شمال حیاط می باشد. این ساختمان دارای دو اتاق در سمت چپ و راست، یک ایوان مسقف دارای دو ستون پیکر تراش و زیر زمین می باشد.

آدرس موزه هفت تنان شیراز,باغ هفت تنان,بقعه هفت تنان شیراز

موزه سنگ هفت تنان که مملو از سنگ های قدیمی، ادوات سنگی جنگ، ظروف سنگی، پیکر ها و پایه های ستون سنگی و … می باشد، گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است که پس از بازدید از این مکان شرح حال های متعددی نوشته اند. سقف ایوان این بنا دارای تزئینات دیدنی می باشد که بر طاقچه های بالایی آن بر روی گچ نقاشی شده است. این نقاشی که شاهکار دوران زندیه محسوب می شود، بیانگر پنج مجلسی می باشد که به ترتیب به آن اشاره می شود : درویشی با تبر زین و کشکول، نقش موسی در حال شبانی، منظره شیخ صنعان و دختر ترسا، نقش ابراهیم و نقش درویش جوان.

آدرس موزه هفت تنان شیراز,باغ هفت تنان,بقعه هفت تنان شیراز

در وسط باغ هفت تنان، حوض بزرگی وجود دارد که در گذشته آب آن از رکن آباد تعبیه می شده است. در دیوار های باغ که حیاط با آن محصور شده، طاق هایی وجود دارد که دارای آجر گری و کاشی کاری منقوش می باشد. در سال های 1336 و 1337 شمسی این بنا توسط نقاش معروف و زبده ایران محمد باقر جهان میری تعمیر و مرمت شد. این بنا در تاریخ 1310 با شماره 74 به ثبت آثار ملی رسیده است.

آدرس موزه هفت تنان شیراز : استان فارس، شیراز، سه راهی بلوار هفت تنان

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2143
  • بازدید دیروز: 2688
  • بازدید کل: 22994235