Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

نایین؛ شهر فرش و عبا و پسته.

نایین؛ شهر فرش و عبا و پسته.

نایین، شهر فرش و عبا و پسته است. شهری که در کنار خیابان‌هایش درخت پسته روییده و در میان خانه‌هایش، کارگاه‌های عبابافی و قالی‌بافی جا گرفته‌اند. کارگاه‌هایی که نام نایین را به پرآوازه کرده‌اند.

سوغات نایین در درجه اول صنایع دستی آن از جمله عبا و فرش و سپس غذاهای بومی است.
 
از صنایع رایج و معتبر نایین عبا‌بافی است. عبابافان، محصول خود را از کرک و پشم شتر در رنگ‌های زرد، مشکی، سرخ و خرمایی می‌بافند. مهم‌ترین مرکز عبابافان نایین در محمدیه قرار دارد. کارگاه‌های این عبابافان و نیز نحوه کار آنها یکی از جاذبه‌های تماشایی این منطقه محسوب می‌شود. این کارگاه‌های عبابافی در بین بومیان منطقه با نام سرداب شناخته می‌شود که اخیراً تعدادی از آنها احیا شده و بعضی از آنها محل نمایشگاه‌های فصلی و دائمی صنایع دستی است.
 
در این سرداب ها می‌توانید از نزدیک شاهد هنرنمایی استادان عبابافی و گلیم بافی باشید که با روی خوش پذیرای میهمانان خواهند بود. در این نمایشگاه‌ها نیز تنوع قالی‌های دستباف در ابعاد کوچک و رنگ‌ها و نقش‌های مختلف گردشگران را مسحور خواهد کرد.
 
در گذشته مردم عبا را روی دوش خود می‌انداختند و هنگامی که سوز سرما زندگی را سخت می‌کرد، با کشیدن عبا بر سر و پیچیدن آن به دور خود، مدتی را در گرمای مبحوس شده در زیر عبا می‌گذرانیدند. اگر از اعیان بودند، جنس عبا از کرک شتر و به بهترین شکل بافته می‌شد و اگر از طبقه پایین جامعه بودند، جنس عبا از پشم گوسفند یا موی بز و احتمالا زمانی که به دلیل استفاده طولانی مدت پاره شده بود، چندین بار وصله زده می‌شد.
 
قالی و قالی‌بافی با نام نایین پیوند خورده و قالی‌بافی از مشاغل اساسی مردم نایین به‌شمار می‌رود. با این که فرشبافی در نایین قدمتی کمتر از 100 سال دارد اما قالی نایین آوازه جهانی دارد. در حقیقت با افول صنعت عبابافی، صنعتگران و هنرمندان عباباف به بافتن فرش روی آوردند. تاریخچه این صنعت به سالهای 1300 تا 1305 شمسی می‌رسد. استعداد مردم نایین، و کوشش طراحان اولیه فرش مانند مرحوم رهنما باعث شد تادر همان سالهای نخست فرش نایین با قالی‌های اصفهان، کاشان رقابت کند.
 
کاشی‌سازی و کاشیکاری از هنرهای دستی نایین است که سابقه‌ای دیرینه دارد. به طوری که تا حدود 50 سال پیش کاشی‌های تولید نایین به بیشتر شهرهای بزرگ ایران صادر می‌شد.
 
کوزه‌گری و سفالگری نایین نیز یادگار روزگاران گذشته این شهر است. ظروف سفالی نایین که از نظر ظرافت و استحکام معروف هستند تا چند سال پیش به شهرهای دیگر صادر می‌شده‌اند اما در حال حاضر رونق سابق را ندارد.
 
در خانه پیرنیا که اسفند ماه1373 به موزه مردم‌شناسی کویر نایین تبدیل گشت، می‌توان وسایل و لوازم و به طور کلی عناصر فرهنگی مردم کویر اعم از پوشاک، ظروف فلزی و چوبی، صنایع دستی، کارگاه‌های مختلف عبابافی، گلیم‌بافی، آهنگری سنتی، سفالگری، قالی‌بافی و آداب و رسوم و اعتقادات مردم را دید.
 
زعفران، پسته، کتیرا، داروهای گیاهی و لبنیات محلی از دیگر سوغات نایین هستند.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 656
  • بازدید دیروز: 9027
  • بازدید کل: 22928622