Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

سبز سفر کنید، سبز! نویسنده: علی رنجبران

سبز سفر کنید، سبز! نویسنده: علی رنجبران

اگر دوستدار طبیعت هستید و برای سفر، رفتن به مناطق طبیعی کشور را انتخاب می کنید، باید بدانید مهربانی طبیعت جنبه های مختلفی دارد. یکی لذت بردن از زیبایی های طبیعی و دیگری، حفاظت و مراقبت از این طبیعت زیباست.

اگر دوستدار طبیعت هستید و برای سفر، رفتن به مناطق طبیعی کشور را انتخاب می کنید، باید بدانید مهربانی طبیعت جنبه های مختلفی دارد. یکی از این جنبه ها لذت بردن از زیبایی های طبیعی و جنبه دیگر، حفاظت و مراقبت از این طبیعت زیباست. مخصوصا در شرایط فعلی که بی آبی، صدمات فراوانی به طبیعت زده، محافظت از طبیعت و محیط زیست وظیفه همه دوستداران آن محسوب می شود. بنابراین وقتی به سفر می روید با رعایت چند نکته ساده می توانید سفری سبز را تجربه کنید و علاوه بر لذت بردن از زیبایی ها در مراقبت از آنها هم سهمی داشته باشید.


ترک خانه

خب وقتی به سفر می روید یعنی خانه تان را ترک خواهید کرد. بنابراین الازم است نکاتی را درباره خانه رعایت کنید. قبل از ترک خانه از بسته بودن همه پنجره ها مطمئن شوید تا در بازگشت، با خانه ای گرد و خاک گرفته و نیازمند شست و شو رو به رو نشوید. اگر گل و گیاه آپارتمانی دارید، بهتر است برای آبیاری آنها به فکر یک سیستم قطره ای خانگی باشید. همین طور بهتر است همه ی آنها را در یک اتاق جمع کنید و با باز گذاشتن پنجره ی همان اتاق هوای تازه در اختیار گل و گیاه تان قرار بدهید.

 مساله ای به نام وزن

تا آنجا که می توانید سبک سفر کنید و از بردن وسایل اضافی خودداری کنید. این موضوع علاوه بر کمک به خودتان، در سفر هم نقش موثری در مصرف سوخت دارد. وزن مهم ترین عامل در مصرف سوخت خودرو است و هرچه وزن خودرو کمتر باشد، خودرو سوخت کمتری خواهد سوزاند. بنابراین لازم است تا بیشتر وسایل اضافی را از خودروی تان خارج و آن را سبک کنید. بنابراین از رهاکردن و حمل و نقل بیهوده وسایل در ماشین پرهیز کنید.

 وضعیت فنی ماشین

یادتان باشد قبل از شروع سفر به وضعیت فنی ماشین تان رسیدگی کنید. باد لاستیک ها را چک کنید، چون این موضوع نقش موثری در مصرف سوخت دارد و مصرف بیشتر سوخت به معنای ضرر به جیب و محیط زیست است. از وضعیت فیلترهای ماشین، شمع و دیگر مسائل فنی آگاه بوده و در صورت لزوم آنها را سرویس کنید. این موضوع علاوه بر اینکه سلامت ماشین در تمام سفر را تضمین می کند، به شما کمک خواهدکرد تا با مصرف سوخت کمتر، اثر کربنی کمتری از خودتان در طول سفر به جای بگذارید.

 وسایل سفر

شاید شما هم به فکر استفاده از وسایل یک بار مصرف باشید، اما ما ابدا استفاده از این وسایل و ظروف را به شما توصیه نمی کنیم. استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی به معنای تولید زباله بیشتر و تهدید سلامت خود شماست. همین طور برای بسته بندی وسایل به جای کیسه ی پلاستیکی قابل دورانداختن بهتر از کیسه های پارچه ای تهیه کنید. به این ترتیب در طول سفر ردی از زباله از خودتان به جای نخواهید گذاشت. بهتر است برای سفرتان از کوله پشتی های مجهز به وسایل کمپینگ استفاده کنید و خودتان یک مجموعه مناسب وسایل سفر داشته باشید.

 در مسیر

در طول مسیر به تابلوهای عبور حیوانات وحشی خوب دقت کنید و در این مناطق با سرعت پایین رانندگی کنید. قطعا نمی خواهید جانوری زیبا و وحشی در تصادف با ماشین شما جانش را از دست بدهد. از شکستن درختان برای درست کردن آتش تا حد ممکن خودداری کنید و اگر آتش درست کردید قبل از ترک محل حتما آن را خاموش کنید. به همراه داشتن یک گاز سفری کوچک به شما کمک می کند به جای شکستن درختان با روشی دوستدار محیط زیست انرژی لازم را برای گرم کردن غذا و درست کردن نوشیدنی گرم تهیه کنید.

 زباله و آلاینده ها

بهتر است طوری برنامه ریزی کنید که زباله کمتری تولید کنید. می توانید زباله های تر و موارد ارگانیک را در زمین دفن کنید و بقیه ی زباله ها را در کیسه ای که قبلا تهیه کرده اید جمع کرده و با خودتان حمل کنید. به این ترتیب بعد از ترک منطقه هیچ ردی از شما باقی نخواهدماند و در طول سفر هم زباله ای را بدون اینکه آن را به سطل زباله بسپارید، رها نکنید. همین طور از شستن ماشین تان در کنار آب های جاری خودداری کنید، چون مواد شوینده و آلاینده را وارد سیستم آب شرب خواهد کرد.

 کمپینگ

اگر قصد اقامت چادری در طبیعت را دارید، این نکات را رعایت کنید. وقتی می خواهید در طبیعت چادر بزنید، اول بهتر است از قبل محلی را برای چادرزدن انتخاب کنید که به امکاناتی مثل سرویس های بهداشتی نزدیک باشد. بعد هم بهتر است از یک نفر اهل منطقه درباره محل چادرزدن تان بپرسید. بسیاری از مناطق دیدنی و تفریحی طبیعت اطراف بخشی از زمین های زراعی و مراتع دامداران است و با اطراق در آنها باعث ضرر و زیان به دیگران خواهید شد. قبل از حضور از چگونگی این موضوع مطمئن شوید.

 آتش با احتیاط

اگر مصمم به افروختن آتش هستید، نکاتی وجود دارد که باید حتما آنها را رعایت کنید. اول از همه این که بهتر است محل افروختن آتش دور از مواد سوختنی دیگر مخصوصا درختان و علفزار باشد. دورتادور آتش را با سنگ محصور کنید و آتش تان را به همان محل محدود کنید.

 حتما از چوب های خشک برای افروختن آتش استفاده کنید و درختان زنده را نسوزانید. بعد از تمام شدن کارتان مخصوصا اگر در جنگل هستید مطمئن شوید که آتش را خاموش کرده اید و هیچ قسمت برافروخته ای از آن وجود ندارد که به مناطق دیگر سرایت کند.

 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 3237
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22922176