Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

بوشهر، سرزمین مردمان خونگرم

بوشهر، سرزمین مردمان خونگرم

بوشهر سرزمین عجیبی است. باورهای عجیبی در این سرزمین شکل گرفته و معماری شگفت انگیزی دارد. هرقدر درباره بافت تاریخی بوشهر گفته شود کم است؛ هرقدر از فرهنگ مردمان آن گفته شود، گویی ناگفته‌های زیادی مانده‎است. بوشهر سرزمین نخل و شروه‌های خلاق است.


بوشهر به اکثر شهرهای بزرگ ایران دور است اما آنقدر از آن شنیده‎ایم که گویی خیلی نزدیک است. راه طولانی ‎است اما دیدن بوشهر ارزش گام نهادن در راه را دارد. پس باید پا به جاده گذاشت و شهر به شهر رفت تا به بوشهر رسید. بوشهر، سرزمین شرجی و گرما، مهد دلاوران جنوب، قلمرو مروارید و نفت و گازو لنج، در حاشیه سحرانگیز خلیج فارس با صیادان سخت کوشش روزهای خوش مهمانی اش را آغازکرده. از بهمن تا اواخر فروردین بهشت جنوب کشور بهترین مقصد برای یک سفر عجیب، یگانه و پرثمر است.

به فراخور قدمتی که این بندر دارد، به اسامی مختلفی از جمله رام اردشیر، ابوشهر، لیان و ری شهر و... خوانده شده، همانطور که از نام اولیه آن پیداست بنای شهر را به اردشیر ساسانی نسبت می دهند، هرچند که منابعی از آوازه بوشهر در زمان هخامنشی و داد و ستدهایی که از آن طریق با هند و آفریقای شمال شرقی انجام می شده خبر می دهند. آنچه بدیهی است این است که بوشهر به شکل کمابیش کنونی اش در زمان نادری بشکل بندری پررونق شناخته شده بوده است.

بندر بوشهر همواره در طول تاریخ پرفراز و نشیبش یکی از دروازه های مراوده با خارج از کشور بوده است. وجود کنسولگری کشورهای متعدد از جمله بریتانیا و هلند و هندوستان موید این نکته است.
مردم بوشهر جزو نخستین ایرانیانی هستند که صاحب نشریات محلی بوده اند، آوای جنوب، از قدیمی ترین مجلات ایران یکی از آنهاست.

بوشهر به طور کلی دو بخش اصلی دارد: محله سنتی و صیادی که در غرب و شرق شهر گسترده شده و محلات جنوبی و شمالی بعدها با مهاجرت جمعیت از اقصا نقاط کشور این محله را قطع کرده اند. محله های کوتی، بهبهانی ها، دهدشتی و ... از محلات قدیمی بوشهر هستند که عمده بافت تاریخی را در خود جا داده اند. بوشهر، دارای چنان جایگاهی است که روز 18 اسفند هرسال را به نام، بندر بوشهر، گنجینه خلیج فارس نام نهاده اند.

 بوشهر پر از مراکز خرید است. شهرهای بندری به مراکز فروش اجناس لوکس اما ارزان قیمت شهرت دارند که البته بوشهر هم از این امر مستثنی نیست. صنایع دستی بوشهر دیدنی و خریدنی است. بازاهای سنتی بوشهر با حفظ فضای سنتی خود، علاوه بر آنکه یکی از جاذبه های بندر هستند، به مهمانان نیز نوید یک خرید خوب و دلچسب را می دهند. عمده ترین سوغات این بندر، ماهی، میگو، خرما، ارده، گلیم، قالی، حصیر و مسقطی بوشهری است؛ نیازی به گفتن نیست که یکی از مرغوب ترین خرماهای جهان در بازارهای بوشهر انتظار شما را می کشد پس دربرگشت از این سفر انواع مختلفی از خرما را با خود به خانه خواهید آورد. مجموعه ای از بهترین ماهی های خوشمزه و معروف جنوبی هم در بوشهر قابل تهیه است.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 222
  • بازدید دیروز: 4142
  • بازدید کل: 23006750