Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

هنر جنگ در بازار بورس - قسمت آخر

هنر جنگ در بازار بورس - قسمت آخر

نویسنده: سلمان امین

پیشگویی غدغن

پیشگویی را غدغن کنید و تردیدهای موهوم را کنار بگذارید.

 

خواندن دست دشمن، خود به‌تنهایی نیمی از پیروزی است. این‌که بدانیم حریف چه نقشه‌ای در سر دارد، درست مثل این است که خودمان تاکتیک پیچیده‌ای طراحی کرده باشیم. اگر فرمانده ازطریق جاسوسانش یا به‌وسیله‌ی قدرت پیش‌بینی شرایط جنگی یا با کمک تجربه‌ی نبردهای پیشین بتواند حرکت بعدی نیروهای مهاجم دشمن را حدس بزند، برای پیروزی در پیکار راه ساده‌تری پیش‌رو خواهد داشت. سردار جنگی با حدس‌زدن تحرکات دشمن می‌تواند نیروهای خود را برای رویارویی با نقاط ضعف دشمن بیاراید و از نقاط قوت خود برای برتری استفاده کند. همین موضوع باعث می‌شود هرکسی دوست داشته باشد دست‌کم یک‌بار شانس خود را برای پیش‌بینی‌کردن آزمایش کند. این همان بزنگاهی است که سان‌زو زنگ خطر را در آن به‌صدا درمی‌آورد.

واژه‌ی پیشگویی در کتاب هنر جنگ واژه‌ی پرتکراری نیست. تنها یک‌بار و در فصل وضعیت‌های نُه‌گانه درباره‌ی ممنوعیت آویزان‌شدن به رمل‌واسطرلاب و طالع‌بینی سخن گفته شده است. اما به‌عنوان یکی از فعالان بازار بورس، احتمالاً این واژه خیلی بیش‌تر از یک بار به گوش شما خورده است؛ البته اگر پیوسته درگیر به‌کاربستن جادووجنبل در انجام معاملات نبوده باشید.

ممکن است کسی با فرق‌گذاشتن میان پیشگویی و پیش‌بینی بخواهد رویکرد معامله‌گران در تجزیه و تحلیل بازار را توضیح دهد. این حرف تاحدودی درست به‌نظر می‌رسد. پیشگویی، حدس‌وگمان بی‌منطق درباره‌ی تحولات آینده است و پیش‌بینی یعنی مشاهده‌ی فاکتورهای موجود و بررسی احتمال وقوع پدیده‌های مختلف در آینده براساس آن. تفاوت میان این‌ دو مانند تفاوت بین اختربینی و هواشناسی است. یک هواشناس با مطالعه‌ی اوضاع جوّی و مشاهده‌ی دگرگونی توده‌های هوا می‌تواند با درصد قابل‌قبولی شرایط آب‌وهوایی را در آینده‌ی نزدیک پیش‌بینی کند؛ اما اختربین‌ها سعی می‌کنند با ایجاد سلسله‌روابطی فرضی بین ستارگان از وقوع حادثه‌ای در آینده پرده بردارند. این دو با هم تفاوت دارند؛ به‌شرط این‌که خارج از بازار بورس درموردش حرف بزنیم. چون متأسفانه هیچ‌ راه شناخته‌شده‌ای برای تشخیص حرکت قیمت‌ها در هنگام دادوستد وجود ندارند.

می‌توانید شبانه‌روز پای کانال‌های مختلف تحلیل بازار بنشینید و سخنرانی‌های مشعشع کارشناسان عصاقورت‌داده را سرلوحه‌ی معاملات آینده‌ی خود قرار دهید. می‌توانید تقویم‌های تجاری اعلام اخبار و داده‌های شرکت‌ها و اطلاعات سهام ریزودرشت گوناگون را کنار هم بچینید و ناامیدانه سعی کنید ارتباط معناداری بین آن‌ها و آینده‌ی قیمت‌ها بیابید. حتی این امکان هم وجود دارد که استراتژی‌های روزآمد تجاری را در اینترنت جست‌وجو کنید تا شاید اندکی به کشف «راز قیمت» در آینده نزدیک‌تر شوید.

هرکاری می‌کنید مختارید؛ اما غیر از «راز قیمت» راز مهم‌تری در بازار وجود دارد که پیش از هرچیز باید از آن پرده بردارید. راز بزرگ این است: «هیچ رازی در میان نیست.» قیمت‌ها برای پاسخ‌گویی به شما کوچک‌ترین احساس مسئولیتی نمی‌کنند. بیهوده خود را خسته نکنید. هیچ‌کس در جهان نمی‌تواند حتی تحرکات چنددقیقه‌‌ی آینده‌ی بازار را حدس بزند تا چه رسد به پیشگویی‌های جادوگرانه‌ی قیمت در روزها و هفته‌ها و ماه‌های بعد! هروقت احساس کردید تحرکات آتیِ بازار قابل گمانه‌زنی و تخمین هستند، به شما توصیه می‌کنم هنگام نزول ناگهانی قیمت‌ها به قیافه‌ی پریشان و به‌هم‌ریخته‌ی فعالانی که در سالن‌های بورس تجمع کرده‌اند، نیم‌نگاهی بیندازید. این کار به‌احتمال قریب‌به‌یقین به درد تسلای خاطر آن‌ها نمی‌خورَد؛ ولی بی‌تردید شما را درمورد پیشگویی‌های نوستراداموسی درباره‌ی بازار دودِل خواهد کرد. اگر برای دیدن آینده جام ‌جهان‌نمایی وجود داشت، این جام حتماً تابه‌حال باید جایی در تالار اصلی بورس ژاپن، آلمان، امریکا یا سایر بازارهای مهم جهان پیدا می‌شد. آینده همیشه از راه می‌رسد؛ فقط تنها عیبی که دارد، این است که برای جبران اشتباهات‌مان فرصت دوباره‌ای به ما نخواهد داد. کافی است بازار باز باشد تا هر اتفاقی درمورد حرکت قیمت را ممکن کند.

در ژانویه‌ی 2016 تنها در طول یک هفته بازار بورس چین دو بار به تعطیلی کشیده شد. طبق قانونی سنتی در چین اگر سقوط شاخص سهام در یک روز به بیش از هفت درصد برسد، بازار تعطیل خواهد شد. این اتفاق پیش‌ازآن‌ نه در صفحه‌ی اسطرلاب بورس‌بازان چینی دیده شده بود و نه سایر فعالان بورس جهانی برای دیدنش طاس ریخته بودند. البته این‌که بعد از هر اتفاق عده‌ای پیروزمندانه در مورد پیشگویی‌های خود داد سخن سر بدهند هم چیزی را عوض نمی‌کند. باید صبر کنید تا اتفاق بعدی از راه برسد. یادتان باشد هرکسی به‌راحتی در نیمی از موارد اشتباه می‌کند. این تنها قانونِ صددرصدی بازار است.

برای کسب درآمد در این تجارت نیازی به پیش‌بینی و پیشگویی ندارید. هیچ اهمیتی ندارد که قیمت‌ها در جهت دلخواه شما حرکت می‌کنند یا نه؛ مهم این است که شما با سود و زیاد خود چه برخوردی خواهید داشت. از گمانه‌زنی‌های فرساینده دست بردارید. کاری نداشته باشید نرخ‌ها چه حرکتی از خود نشان خواهند داد یا به کدام نقطه خواهند رسید. سؤال این است که وقتی قیمت‌ها به آن نقطه رسیدند، شما چه واکنشی نشان خواهید داد. پیشگویی را غدغن کنید و به‌جای آن، به وضع قوانین روشن و قاطع در هنگام رویارویی با تحرکات قیمت‌ها بپردازید.

 

 

بدلیل حفظ حقوق مولف، متن کامل کتاب در این سایت ارائه نمی‌شود.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب هنر جنگ در بازار بورس - نشر میلکان
  • تاریخ: پنجشنبه 21 بهمن 1400 - 07:45
  • صفحه: سبک زندگی
  • بازدید: 2762

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 4862
  • بازدید دیروز: 3056
  • بازدید کل: 23025484