Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

استراحت آخر هفته را از دست ندهید

استراحت آخر هفته را از دست ندهید

«این کار را در تعطیلات آخر هفته انجام می‌دهم»

«این کار را در تعطیلات آخر هفته انجام می‌دهم» بسیاری اوقات جمله بالا به راه حلی کلی برای تمامی مشکلاتی بدل می‌شود که قادر به حل کردن آن‌ها در طول هفته نیستم و صرفا با بیان چنین عبارتی کار را نیمه کاره به بعد موکول می‌کنیم و موقتا از شر آن خلاص می‌شویم.

البته این راه حل به طور کلی قابل استفاده است و شما می‌توانید بخشی از کارهای خود را در تعطیلات آخر هفته انجام دهید (به خصوص اگر در طول هفته تمرکز لازم را ندارید و آخر هفته‌ها زمانی مناسب برای تمرکز بیشتر شما است) اما بهترین روش برای غلبه بر مشکلات آن است که هیچگاه وظایف امروز خود را انجام نشده رها نکنید به علاوه استفاده از این روش می‌تواند فرصت استراحت و تجدید روحیه را در تعطیلات از شما سلب کند از این رو با موکول کردن کارها به آخر هفته، زمانی اختصاصی برای استراحت در تعطیلات آخر هفته خود نخواهید داشت، کارهای نیمه تمام خشم شما را برخواهند انگیخت و منجر به فرسودگی روانی شما خواهند شد.

در اینجا برخی از مزایای استراحت آخر هفته و آزادی عمل در تعطیلات را برای شما بیان می‌کنیم:

استراحت و بازیابی انرژی

ما انسان‌هایی با ارگانیسم‌های زنده هستیم نه ماشین آلات ساختمانی، بدن، ذهن و روح ما برای فعالیت در چرخه کار،استراحت و خواب ساخته شده است از این رو اگر زندگی متعادل و سامان یافته‌ای داشته باشید، می‌توانید در طول هفته به شکل سازنده‌ای عمل کنید. برای دستیابی به این تعادل لازم است یک یا دو روز کاملا آزاد داشته باشید این کار نه تنها موجب استراحت بدن و ذهن شما می‌شود بلکه از نظر روانی نیز بسیار ارزشمند است. مشکلاتی که میانه‌های هفته بسیار گیج کننده و حل نشدنی به نظر می‌رسند، در آخر هفته به آسانی قابل مدیریت خواهند بود، زیرا پس از استراحت آخر هفته در شرایط ذهنی بهتری برای رسیدگی و حل آن‌ها قرار خواهید داشت.

حضور ذهن

اگر لازم می‌بینید که در تعطیلات آخر هفته نیز کار کنید، باید زمانی برای شروع و خاتمه آن مشخص کنید، زیرا در غیر این صورت هرگز آرامش نخواهید داشت بدون در نظر داشتن این مساله، زمانی که در حال تماشای یک فیلم با گذراندن اوقات خود با خانواده هستید، همیشه این احساس گناه که باید کار خود را به اتمام رسانید. شما را آزار خواهد داد و یا وقتی در حال انجام کارهای خود هستید احساس نادیده گرفتن خانواده و از دست دادن تفریحات شما را مضطرب می‌کند زمانی که برای انجام کاری در تعطیلات آخر هفته تعهد داده‌اید اما پارامتر‌هایی برای زمان انجام آن تنظیم نکرده‌اید، همیشه در نوعی سردرگمی به سر می‌برید و هر لحظه به سویی کشیده خواهید شد اما اگر تصمیم گرفتید و کار کردن در آخر هفته را (یا حداقل بخش خاص از آن) کنار گذاشتید، با کمال آرامش می‌توانید از تعطیلات خود لذت ببرید.

ارتباط

معمولا دورانی شلوغ برای همه افراد وجود دارد که در آن مجبور هستند در تعطیلات آخر هفته نیز کار کنند اما اگر این مسئله برای شما تبدیل به یک عادت شده است به احتمال زیاد در انجام تعهدات خود نسبت به خانواده کوتاهی می‌کنید و آن‌ها نیز شما را برای مهمانی‌های دسته جمعی دعوت نخواهند کرد؛ زیرا «همیشه گرفتار هستید». با خالی کردن زمان خود در تعطیلات آخر هفته می‌توانید برای ارتباط با خانواده و دوستان برنامه ریزی کنید و فرصت‌های لازم برای ساخت، حفظ و تعمیق روابط سودمند با آن‌ها را به دست آورید.

پیشرفت

تا به حال توجه کرده‌اید که چرا کمد لباس‌های شما هیچ وقت مرتب نیست و همیشه مالیات خود را در آخرین لحظه پرداخت می‌کنید؟ این مشکلات به این دلیل ایجاد می‌شوند که شما هیچ زمان خالی در برنامه خود ندارید و انجام کارهای شخصی در خانه را مورد بی‌توجهی قرار می‌دهید، در حالی که پیوسته در حال برنامه‌ریزی برای انجام امور شغلی خود هستید هنگامی که زمانی خالی را برای انجام کارهای شخصی داشته باشید، خواهید دید که تا چه میزان می‌توانید به امور خود رسیدگی کنید و چه میزان احساس بهتری خواهید داشت امری که بر کیفیت کاری شما نیز تاثیر چشمگیری می‌گذارد.

اگر می‌خواهید از مزایای تعطیلات آخر هفته استفاده کنید، باید زمان را به طور هوشمندانه در طول هفته سرمایه گذاری کنید. اگر روز چهارشنبه متوجه شوید که باید پنج شنبه و جمعه را نیز کار کنید، تعطیلات آخر هفته برای شما تبدیل به جهنم خواهد شد.

برای پرهیز از این مساله، می‌توانید با استفاده از نکات زیر از ابتدای هفته برای زمان خود برنامه‌ریزی کنید:

  1. کارها را زمان بندی کنید

اگر جدول زمان بندی شما چنان فشرده است که هیچ جایی برای امور جدید وجود ندارد. در این صورت تلاش برای انجام تمام کارها واقع بینانه نیست کارهایی که نیاز به تفکر پیچیده ندارد، حداقل 30 دقیقه زمان را صرف خود می‌کنند. بنابراین به جای این که امیدوار باشید که به شکل معجزه آسایی زمان اضافی در برنامه‌ی شما به وجود آید، باید با کاهش جلسات، برنامه ریزی مجدد، و اضافه کاری زمان اضافی لازم را برای خود فراهم کنید در ادامه می‌توانید پروژه‌های خود را به این زمان‌های خالی اختصاص داده و آن‌ها را علامت گذاری کنید تا مجددا با کارهای دیگر اشتغال نشوند.

  1. به دیگران اجازه ندهید تا زمان شما را کنترل کنند

اگر کسی از شما می‌خواهد کاری برای او انجام دهید جدول برنامه ریزی خود را کنترل کرده و بررسی نمایید که آیا زمان کافی برای انجام این درخواست را دارید یا خیر. از صرف زمان در ایام تعطیلات برای پاسخ دادن به ایمیل‌های کاری اجتناب کنید. این ایمیل‌ها نباید تمام زمان استراحت شما را پر کنند.

 

ادامه مطلب را می توانید در نشریه معیشت، شماره 10 مطالعه نمایید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: نشریه معیشت، شماره 10
  • تاریخ: سه شنبه 8 اسفند 1396 - 06:24
  • صفحه: سبک زندگی
  • بازدید: 3766

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

نظرات

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 343
  • بازدید دیروز: 4142
  • بازدید کل: 23006871