Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

این روزها همه جریمه می‏شوند، شما چطور؟! نویسنده: سید فخرالدین شبیری

این روزها همه جریمه می‏شوند، شما چطور؟!  نویسنده: سید فخرالدین شبیری

آداب و رفتار افراد جامعه ما، که با خواست و اراده هر شخص نمود پیدا می‏کند، فرهنگ عمومی جامعه را شکل داده و رفتارهای شهروندان در جریان آمد و شدهای روزانه نیز، فرهنگ ترافیک را تشکیل می‏دهد.

در یک روز گرم تابستان خسته از کار و فعالیت روزانه، همان مسیر همیشگی را طی می‏کنید. از همان خیابان آشنا عبور کرده و به همان تقاطع آشناتر، می‏رسید. مثل هر روز، با احتیاط گردش به چپ کرده و وارد خیابان اصلی می‏شوید که ناگهان با هشدار پلیس راهنمایی و رانندگی، مواجه شده و ناچار به توقف می‏شوید. در همین اثنا، تعدادی راننده دیگر عیناً همان عمل شما را انجام می‏دهند. اما چون مأمور راهنمایی در این لحظه مشغول جریمه کردن شماست، بقیه آزادانه عبور می‏کنند. . . قرعه به نامتان افتاد! جرم شما، عبور از چراغ قرمز و میزان جریمه یک میلیون ریال است! این کار شما، تفاوتی با عبور از چراغ قرمز با سرعت بالا و به خطر انداختن جان ده ‏ها نفر دیگر، ندارد! میزان جرم شما با جریمه متناسب نیست، اما این نظر شماست، نه آنچه قانون می‏گوید! فردا جریمه را پرداخت می‏کنید و به همه دوستان و آشنایان اطلاع می‏دهید که گردش به چپ و راست را، پشت هیچ چراغ قرمز و در هیچ تقاطعی انجام ندهند، به همه توصیه می‏کنید خط عبور از راست یا چپ برای گردش محتاطانه را، حتماً اشغال کنند و هیچ توجهی به صدای بوق اعتراض رانندگان پشت سر نداشته باشند! فردا و فرداها، در همان تقاطع همیشگی، دیگر از مأمورین خبری نیست! همان عمل شما، فردا دیگر جرم محسوب نمی‏شود. . .!

● نگاه غلط به موضوع ترافیک و پیشرفت نامناسب و ناموزون پدیده‏ های شکل‏ دهنده آن، مانند خودرو، راننده و فرهنگ وی، قوانین راهنمایی و رانندگی و بسیاری عوامل دیگر، از جمله مسائل و مشکلات جامعه ماست. این امر که هر کس سعی می‏کند فقط گلیم خود را از آب بیرون بکشد و توجهی به سایرین ندارد، جای بسی تأسف است.

شاید بتوان فرهنگ را کلیدی‏ ترین دغدغه حوزه ترافیک دانست. آداب و رفتار افراد جامعه ما، که با خواست و اراده هر شخص نمود پیدا می‏کند، فرهنگ عمومی جامعه را شکل داده و رفتارهای شهروندان در جریان آمد و شدهای روزانه نیز، فرهنگ ترافیک را تشکیل می‏دهد. در فرهنگ عبور و مرور و انتقال مفاهیم ترافیکی، شاکله شخصیتی افراد از دوران طفولیت بنا شده است. با توجه به خیل رانندگان جوان (و جامعه بسیار جوان فعلی)، در می ‏یابیم که مشکل کجاست.

● فرهنگ رانندگی، چیزی نیست که تنها در قالب یک کتاب آیین ‏نامه مطالعه شود، آن هم فقط در شب آزمون! این آموزش مهم و حیاتی، به همین سادگی خاتمه نمی‏ یابد. آموزش فرهنگ ترافیک، در همه فصول زندگی یک راننده ضروری بوده، اما متأسفانه جایگاهی برای آن پیش‏ بینی نشده است.

هزاران کشته و صدها مجروح حوادث، محصول این است که هنوز به ضرورت این مهم پی نبرده ‏ایم که فرهنگ ترافیک نیز، مانند بسیاری مسائل دیگر (که آثار و تبعات آنها به مراتب بی ‏اهمیت‏تر است)، نیاز به آموزش، تکرار و تمرین پیوسته دارد. «جریمه نقدی» و توقیف وسیله نقلیه، راهکارهای مبارزه با جرم محسوب می‏شود که در برخی موارد، اصلاً متناسب با جرم صورت گرفته نیست. وقتی راننده‏ ای علاوه بر جان خود، جان سایرین را نیز به خطر می‏اندازد، باید عقلانیتش مورد تردید قرار گیرد و جریمه ‏ای فراتر از معمول، دریافت کند.

● چه نهادی ما را جریمه می‏کند؟ 

در کشور ما برابر قوانین راهنمایی و رانندگی، پلیس راهور یکی از پلیس‏ های پیش‏ بینی شده در سازمان نیروی انتظامی است که برنامه ‏ریزی و هدایت فعالیت‏های راهنمایی و رانندگی برای تأمین نظم عبور و مرور، اجرای مقرارت راهنمایی و رانندگی و حمل‏ ونقل، حفظ حریم راه‏ها در سطح کشور را با توجه به مقرارت داخلی و بین‏ المللی بر عهده دارد و این مورد از مسؤولیت‏های ذاتی پلیس راهور است.

همچنین از دیگر وظایف آن، می‏توان اشاره داشت به هدایت تخصصی واحدهای تابعه نیرو در زمینه امور راهنمایی و رانندگی و حمل و نقل، برنامه ‏ریزی برای انجام مأموریت‏های خدماتی و تأمین سلامت عبور و مرور و حمل و نقل، تدوین رویه‏ ها، صدور دستورالعمل‏ها در تمام زمینه‏ های مرتبط با راهنمایی و رانندگی و امور حمل‏ ونقل از قبیل تسهیل عبور و مرور، رسیدگی به تصادفات، آزمایش رانندگی، صدور پروانه‏ ها، صدور گواهینامه بین‏ المللی و پلاک ترانزیت، تبدیل گواهینامه‏ های خارجی به ایرانی، معاینه وسایط نقلیه، شماره ‏گذاری، اخذ جرایم و اجرائیات، حفظ حریم راه‏ها، مهندسی ترافیک، علایم راهنمایی و رانندگی و تجهیزات تخصصی و ملزومات مورد نیاز و ابلاغ آنها به واحدهای مربوط و نظارت بر حسن اجرای آنها و. . .

به افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلام ایران که برای تشخیص تخلفات مربوط به حمل‏ ونقل و عبور و مرور تعیین شده و آموزش لازم را دیده ‏اند، اجازه داده می‏شود تخلفات مربوطه را وفق قانون تشخیص دهند و قبض جریمه صادر کنند. 

تهیه، نصب و نگهداری تجهیزات الکترونیکی از قبیل عکسبرداری، فیلم‏برداری و سامانه‏ های ماهواره‏ ای و نظیر آن برای ثبت تخلف و کنترل عبور و مرور در شهرها، به عهده شهرداری‏ها و در خارج از شهرها به عهده وزرات راه و ترابری بوده که با هماهنگی راهنمایی و رانندگی، ملزم به اجرای این ماده است. 

وظایف این پلیس به اینجا ختم نمی‏شود و ابلاغ قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و حمل‏ ونقل و ارائه نظرات کارشناسی برای حل مسائل و مشکلات منتقله از طریق واحدهای راهنمایی و رانندگی، بررسی مستمر قوانین، مقررات، رویه‏ ها و دستورالعمل‏های موجود و ارائه پیشنهادات لازم در زمینه اصلاح آنها، حذف تشریفات زائد، سادگی و یکنواختی امور و بهبود روش‏ها، بررسی نیازمندی‏های ترافیکی و تعیین اقلام مورد نیاز و اولویت‏ها و ارائه پیشنهادات لازم به مبادی ذیربط برای تهیه و تحویل و پیگیری موضوع، تا اخذ نتیجه، جمع ‏آوری آمارهای مورد نیاز و تجزیه و تحلیل و نگهداری آنها برای استفاده در تدوین طرح‏ها، روش‏ها، رویه‏ ها و دستورالعمل‏های اجرایی و انعکاس آن به مراجع ذیربط برابر دستورالعمل‏های مصوب، بررسی نیازها و انجام هماهنگی‏های لازم در زمینه تأسیس واحدهای اجرایی راهنمایی و رانندگی و امور حمل‏ ونقل در سطح کشور و تهیه و تنظیم و اجرای طرح‏های لازم در زمینه جلوگیری و کاهش تصادفات و تخلفات، تسهیل در رفت و آمد وسایط نقلیه، آموزش رانندگان و مهندسی ترافیک، بخشی از وظایف این پلیس را تشکیل می‏دهد. وظیفه ‏ای که به استناد گفته‏ های رئیس پلیس راهور، به نظر می‏رسد امسال موفقیت برای اجرای آن را (به‏ خصوص در بند آخر) به دست آورده ‏اند.

● مسؤول رفع خطرات جاده ‏ای، در فصل تابستان و شروع تعطیلات کیست؟ 

کشور ما یکی از کشورهای رکورددار مرگ و میر در حوادث جاده‏ ای بوده که عواملی مانند استاندارد نبودن جاده‏ های بین شهری، یکی از دلایل این رکورد است. این روزها که تب و تاب مسافرت بالا رفته و بر حجم سفرها افزوده شده، تصادفات بیشتری نیز رخ می‏دهد، اتفاقی که سه عامل جاده، نیروی انسانی و خودرو در بروز آن دخیل هستند و با ترمیم جاده ‏ها، آموزش نیروی انسانی یا راننده‏ ها و البته بالا بردن استاندارد خودروها می‏توان از بروز آن کاست.

جاده‏ های کشور با دوری از معیارهای بین‏ المللی که ایمنی مسافران را تأمین می‏کند، به عامل مرگ بسیاری از مردم بدل شده که به امید سفر و تفریح، راه را پیش گرفته و قربانی جاده‏ ها می‏شوند. در کشور ما، مسؤولیت رسیدگی به راه‏ها، با وزرات راه و شهرسازی است که مسؤول اداره امور حمل ‏ونقل زمینی، دریایی و هوایی در محدوده داخلی کشور است.

● آنچه باید هنگام جریمه همراه داشته باشیم؟

رانندگان موظفند هنگام رانندگی، گواهینامه، کارت خودرو، بیمه‏ نامه معتبر شخص ثالث و برای خودروهایی که بیش از 5 سال از تولید آنان می‏گذرد، برگه معاینه فنی به‏ همراه داشته باشند و در صورت مطالبه مأموران راهنمایی و رانندگی آن را ارائه کنند. مأموران در صورتی مدارک رانندگان را مطالبه می‏کنند که شاهد تخلف راننده باشند یا راننده تحت تعقیب قضایی یا انتظامی باشد. در صورتی که هیچ یک از مدارک فوق به‏ همراه راننده نباشد، مأموران می‏توانند تا زمان ارائه مدارک، خودرو را متوقف کنند و در صورتی که یکی از مدارک فوق همراه راننده باشد، مأموران موظفند با ارائه رسید، مدارک راننده را نگه دارند.

اگر در تهران رانندگی می‏کنید، مسئله «طرح ترافیک» را هم از یاد نبرید! ورود به محدوده طرح ترافیک (طرح قدیم و نیز طرح زوج و فرد) تابع ساعات و مقرارت خاصی است که نیاز به دقت و رعایت ویژه دارد. رانندگی آرام و بی‏دغدغه‏ ای را برایتان آرزومندیم. 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2528
  • بازدید دیروز: 4452
  • بازدید کل: 23033632