Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

قبل از اتو کشي اين نکات را رعايت کنيد!

قبل از اتو کشي اين نکات را رعايت کنيد!

پيش از انجام کار اتوکشي، ابتدا بايد به علائم بين‌المللي‌اي که معمولا روي برچسب متصل به لباس‌ها و لوازم پارچه‌اي – با دوخت استاندارد – وجود دارد، توجه کنيد. اين علائم رابطه مستقيمي با جنس پارچه لباس دارند. درواقع روي اين برچسب‌ها مشخص مي‌شود اين لباس اتوشدني است يا خير و درصورتي که اتوکشيدن آن امکان‌پذير باشد، اين کار بايد در چه دمايي انجام شود.

ميزي براي اتو:
اگر مي‌خواهيد هنگام اتوکشيدن دچار پشت‌درد و کمردرد نشويد، ميز اتويي تهيه کنيد که ارتفاع آن قابل تنظيم باشد. به اين ترتيب شما مي‌توانيد باتوجه به قدتان، ميز را در ارتفاع مناسب قرار دهيد؛ به صورتي که براي اتوکشي نياز به دولاشدن و خميدگي پشت وجود نداشته باشد. باتوجه به اينکه روکش پارچه‌اي ميز اتو در اثر اتوکشيدن‌هاي متوالي لباس‌ها تغييررنگ داده و معمولا لکه‌دار مي‌شود، براي حفظ ظاهر پارچه آن، روکشي درست به اندازه سطح ميز بدوزيد يا از روکش‌هاي آماده‌اي که باتوجه به ابعاد سطح ميز اتو به فروش مي‌رسند، ‌استفاده کنيد. با روکش‌کردن سطح ميز اتو، شما مي‌توانيد به راحتي آن را بيرون آورده و بشوييد.

يک پيشنهاد:
براي اينکه گرماي حاصل از اتو هنگام اتوکشي دوبرابر شده و لباس به سرعت صاف و اتوکشيده شود، سطح ميز اتو را پيش از قراردادن روکش متحرک، با لايه‌اي از فويل آلومينيوم بپوشانيد.
اين کار را به صورتي انجام دهيد که لايه فويل آلومينيوم بدون هيچ‌گونه چين و تاخوردگي‌اي روي ميز صاف قرار گيرد و بعد روکش را روي لايه آلومينيومي بکشيد. به اين ترتيب زحمت شما براي اتوکشي به نصف رسيده و سرعت‌عمل دوبرابر مي‌شود. درواقع پارچه از هر دو طرف زير و رو – حرارت مي‌بيند.

توجه:
پيشنهاد فوق براي پارچه‌هاي ظريف و نازک مانند ابريشم و به‌طور کلي پارچه‌هايي که براي اتوکشي آنها حرارت زيادي لازم نيست، مناسب نبوده و اين کار را فقط براي پارچه‌هاي ضخيم‌تر انجام دهيد.

نکته:
باتوجه به اينکه سطح چوبي ميز اتو با چند لايه ابر پوشانده شده و ابر نيز در اثر حرارت کم‌کم فشرده شده و از بين مي‌رود، هنگام نازک‌شدن ابر روي ميز اتو، اقدام به تعويض ميز کنيد زيرا قطر ابر روي ميز، در نتيجه اتوکشي تاثير مي‌گذارد؛ به‌طوري که هرچه سطح زير صاف‌تر و نرم‌تر باشد، لباس روي آن بهتر اتو مي‌شود.

نگهداري از اتوهاي بخار:
پس از پايان استفاده از اتوي بخار، نه تنها آب داخل مخزن را خالي کنيد بلکه اگر دستگاه شما دگمه‌اي مخصوص خارج‌کردن بخار نيز دارد، آن را آن‌قدر فشار دهيد تا باقيمانده آب داخل مسير نيز بخار شده و راه‌هاي خروج بخار به‌طور کامل باز شوند. البته ممکن است هنگام انجام اين کار، مقداري رسوبات آب به صورت خرده‌گچ از اتو خارج شده و روي لباس شما بريزد؛ نگران نباشيد فقط لباس را بتکانيد؛ اين ذرات، لکه‌اي ايجاد نمي‌کنند.

برقي از اتو روي پارچه:
اغلب پارچه‌هاي تيره هنگام اتوکشي به اصطلاح برق افتاده و ظاهري نامناسب پيدا مي‌کنند. براي جلوگيري از بروز اين مشکل، کافي است تکه پارچه‌اي به رنگ روشن را روي لباس تيره انداخته و از تماس مستقيم اتو با پارچه تيره جلوگيري کنيد. اين راهکار درمورد پارچه‌هاي ظريف مانند ابريشم نيز پيشنهاد مي‌شود. فقط به ياد داشته باشيد براي سهولت کار اتوکشي بهتر است پارچه را نمدار کنيد. البته پاشيدن آب روي تکه پارچه نيز سرعت اتوکشي را بالا مي‌برد.

عوامل خش‌زا در اتوکشي:
براي اتوکشيدن لباس‌هاي دگمه‌دار و زيپ‌دار - به‌خصوص انواع فلزي آنها – مراقب باشيد که اتو را به‌طور مستقيم روي سطح زيپ يا دگمه حرکت ندهيد زيرا ممکن است باعث خط‌ افتادن کف اتو شود. براي اين منظور پارچه نخي‌اي روي آن قسمت‌ها پهن کرده و روي پارچه را اتو کنيد.

صرفه‌جويي در زمان:
براي صرفه‌جويي در زمان به هنگام اتوکشي، اگر به همراه لباس‌ها مقداري ملحفه يا روميزي بزرگ نيز داريد، آنها را به صورت دولا يا حتي چندلا روي ميز اتو پهن کرده و روي آنها شروع به اتوکشي لباس‌هاي ديگر کنيد. با اين کار همزمان با اتوکشيدن لباس‌ها – به‌خصوص تي‌شرت‌ها و لباس‌هاي بچه‌ها – قسمت اعظمي از ملحفه يا روميزي نيز اتو مي‌شود. به اين ترتيب لازم است تنها زمان کوتاهي را براي تکميل قسمت‌هاي باقيمانده چروک صرف کنيد.

اتوکشي در ابعاد وسيع:
اگر زحمت اتوکشيدن پرده‌هاي بزرگ و يک‌تکه خانه را خودتان تقبل کرده‌‌ايد ولي با اتوکردن يک قسمت، قسمت ديگر دوباره چروک مي‌شود، از صندلي کمک بگيريد؛ به اين ترتيب که يک يا دو عدد صندلي چوبي در قسمت پشت ميز اتو قرار داده و بخش اتوکشيده شده پارچه را روي تکيه‌گاه صندلي آويزان کنيد.

نکته:
باتوجه به اينکه بعضي صندلي‌ها – به‌خصوص انواع خراطي‌شده – تکيه‌گاهي صاف ندارند، ممکن است با پهن‌کردن پارچه ظريفي مانند پرده روي سطح خراطي‌شده پشت صندلي، دوباره چروک‌هايي ايجاد شود؛ بنابراين بهتر است ابتدا قسمت چوبي مبل يا صندلي را با يک تکه حوله بزرگ ضخيم بپوشانيد.

يک دسته لباس آماده براي اتو:
اگر دسته‌اي از لباس‌هاي نخي را براي اتوکشي آماده کرده‌ايد، ابتدا آنها را با اسپري آبپاش خوب نمدار کرده، سپس اتو کنيد. به اين ترتيب چروک‌ لباس‌ها راحت‌تر صاف خواهد شد.

نظافت در اتو:
براي تميزکردن محفظه آب داخل اتوي بخار، محلولي از سرکه سفيد و آب را به نسبت مساوي تهيه کرده و درون محفظه آب پر کنيد. حالا به مدت 3 دقيقه صبر کنيد، سپس محلول سرکه‌اي را بيرون ريخته و داخل آن را آبکشي کنيد.

اين روزها کف اغلب اتوها معمولا يا از جنس استيل است يا اينکه توسط روکش تفلون يا جنسي مانند آن پوشيده شده است که درصورت اول کافي است مقداري خميردندان را روي يک تکه پنبه قرار داده و به سطح کف اتو بماليد؛ بعد مدتي صبر کنيد تا لايه خميردندان خشک شود، سپس توسط پنبه نمدار تميزي لايه را به طور کامل پاک کنيد.

اگر اتوي شما از نوع بخاردار است، هنگام ماليدن خميردندان مراقب باشيد مواد وارد سوراخ‌هاي مخصوص خروج بخار نشود. در ضمن اگر روي کف اتو لکه‌اي سوختگي باقي مانده، تکه‌اي سيم ظرفشويي را برداشته و به آرامي روي لکه بماليد. البته اين کار فقط درمورد اتوهاي استيل امکان‌پذير است؛ در غير اين صورت، تکه پارچه‌اي را به محلول آب گرم و مواد شوينده يا الکل صنعتي آغشته کرده و کف اتو بکشيد. البته محلول گرم سرکه و نمک نيز براي اين منظور مفيد است.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 8275
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22927214