Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

زنان جاسوس - قسمت پانزدهم

زنان جاسوس - قسمت پانزدهم

نویسنده: حمید عشقی
معرفی زنان جاسوس در دوره جنگ های ناپلئونی، جنگ داخلی آمریکا، جنگ جهانی اول و دوم و...

فردی اوور شتاگن

Freddie Oversteegen

او سربازان آلمانی را فریب می داد و می کشت.

زاده 6 سپتامبر 1925 – مرگ 5 سپتامبر 2018

فِردی در روستای شویتن به دنیا آمد. او یک خواهر دیگر به نام تروس داشت که از او بزرگ تر بود. قبل از جنگ خانواده او در یک کشتی ترابری زندگی می کرد. کشتی آن ها مخفیگاه تعدادی پناهجویان لیتوانیایی بود که قصد داشتند به صورت غیرقانونی در هلند زندگی کنند. پس از طلاق مادر و پدرش، او توسط مادرش با اصول کمونیستی بزرگ شد. وی از بندر به یک آپارتمان کوچک نقل مکان کرد. مادرش بعدها ازدواج کرد و برادر ناتنی فِردی را به دنیا آورد.

در سال 1940 با حمله آلمان به غرب، هلند اشغال شد. در مدت زمان جنگ جهانی دوم خانواده اوورشتاگن یک زوج یهودی را در آپارتمان خود مخفی کردند. او و خواهرش همچنین شروع به توزیع نشریات ضد نازی کردند و زیر نظر یکی از رهبران محلی نهضت مقاومت به نان فرانز وان دِر ویل مشغول به فعالیت شدند. مادر آن ها نیز در این زمان به نهضت مقاومت کمک کرد. این درحالی بود که فِردی 16 سال بیشتر نداشت. آن ها به اتفاق یوهانا شافت شروع به خرابکاری بر ضد اهداف نظامی نازی در هلند کردند. پل ها و خطوط راه آهن از مهم ترین اهداف تخریب آن ها بود. فِردی و خواهر و مادرش همچنین به یهودیان کمک می کردند تا از ارودگاه های مرگ نازی فرار کنند. آن ها همچنین به خروج یهودیان به خارج از هلند کمک می کردند.

این دو خواهر و یوهانا شافت در هنگام دوچرخه سواری با شلیک به یک سرباز آلمانی او را کشتند و تنها دختران نهضت مقاومت بودند که یک سرباز آلمانی را کشتند. فِردی و خواهرش و یوهانا شافت همچنین سربازان آلمانی را اغوا می کردند و به جنگلی در همان حوالی می بردند و سپس می کشتند. فِردی در میخانه ها به سربازان آلمانی نزدیک می شد و از آن ها می خواست در جنگل با یکدیگر پیاده روی کنند و آن ها را به کمینگاه می برد.

یوهانا شافت تنها چند روز قبل از پایان جنگ جهانی دوم توسط نازی ها کشته شد. با پایان جنگ فِردی و خواهرش در مراسم یادبود او بر صحنه حاضر شدند و از تلاش های او در نهضت مقاومت قدردانی کردند. هر دو خواهر مفتخر به دریافت صلیب جنگ بسیج هلند گردیدند. تروس در سال 2016 و فِردی در سال 2018 درگذشت.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب زنان جاسوس انتشارات آرمان رشد
  • تاریخ: شنبه 28 آبان 1401 - 08:23
  • صفحه: تاریخ
  • بازدید: 730

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1712
  • بازدید دیروز: 3431
  • بازدید کل: 22999977