Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

زنان جاسوس - قسمت چهاردهم

زنان جاسوس - قسمت چهاردهم

نویسنده: حمید عشقی
معرفی زنان جاسوس در دوره جنگ های ناپلئونی، جنگ داخلی آمریکا، جنگ جهانی اول و دوم...

جاسوس 355

Agent 355

هویت او تا به امروز از اسرار اطلاعاتی و غیرمشکوک است.

زاده (نامعلوم) – مرگ (نامعلوم)

جاسوس شماره 355 نام یکی از جاسوسان ارتش آمریکا وابسته به شبکه کولپر در زمان جنگ های استقلال بود که هرگز هویتش افشا نشد. این شبکه در تابستان 1778 توسط سرگرد بنیامین تالماگ سازماندهی شد و علت نام گذاری آن این بود که نام رمز یکی از اعضای شبکه ساموئل کولپر بود و البته این نام رمز متعلق به یک نفر به نام آبراهام وود هال بود. این شبکه وظیفه داشت در زمان جنگ های استقلال بین آمریکا و انگلستان اطلاعات مفید در خصوص فعالیت های ارتش انگلستان در نیویورک را به ژنرال جورج واشینگتن گزارش کند. این شبکه به اقدامات مفیدی دست زد که یکی از این اقدامات ایجاد یک سیستم ارتباطی متشکل از کدهای حروفی و رقمی بود که در نگاه یک فرد غیرمسلط عباراتی مغشوش و درهم ریخته به نظر می رسید. این سیستم کدینگ رمز توسط یکی از اعضای شبکه به نام آبراهام وود هال ایجاد شد.

تنها مرجعی که در آن به نام جاسوس شماره 355 اشاره شده است نامه ای است که آبراهام وود هال در سال 1788 به ژنرال جورج واشینگتن نگاشته و در آن به وجود این عامل اشاره کرده است؛ اما این نامه برای شناخت این جاسوس زن فریبنده به شدت ناکافی است. آنچه در خصوص او می دانیم این است که او در نیویورک زندگی می کرد و با سرگرد جان آندره و سرگرد بند یکت آرنولد دو افسر عالی رتبه انگلیسی در تماس بوده است. همچنین این طور به نظر می رسد که جاسوس شماره 355 یکی از اشراف زادگان خاندان سلطنتی بوده که به همین دلیل می توانسته به آسانی به فرماندهان انگلیسی دسترسی داشته باشد.

ارسال اطلاعات به خصوص زمانی که آندره در نیویورک بود توسط شبکه کولپر به سرعت انجام می شد؛ اما زمانی که آندره به همراه ژنرال انگلیسی سر هنری کلینتون به ایالت های جنوبی رفت، ارسال اطلاعات به شدت کُند شد و این مسئله باعث شد ژنرال واشینگتن زبان به شکایت بگشاید که شبکه کولپر یک شبکه برای هدر دادن پول است. مؤرخین همچنین براین باورند که جاسوس شماره 355 کسی است که موجب لو رفتن جان آندره به نیروهای ارتش آمریکا شد. جان آندره بعدها توسط ارتش انگلستان به جرم خیانت اعدام شد. اطلاعاتی که در خصوص این بانو داریم تا به امروز او را بی هویت نگه داشته است؛ اما فرضیه هایی در خصوص او وجود دارد. عده ای اعتقاد دارند او آنا اسمیت استرنگ نام داشت که با ارتش آمریکا در ارتباط بود؛ اما در مقابل عده ای معتقدند جاسوس شماره 355 هرگز وجود خارجی نداشته است. جان بورک و آندره مایر که هر دو اعضای شبکه کولپر بودند، اصرار دارند مدارکی را که وجود او را اثبات می کرد، دیده بودند. اگر او وجود داشته باشد باید با ارزش ترین نیروی اطلاعاتی ارتش انقلابی آمریکا برای استقلال به حساب آید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب زنان جاسوس انتشارات آرمان رشد
  • تاریخ: سه شنبه 26 مهر 1401 - 06:54
  • صفحه: تاریخ
  • بازدید: 787

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1273
  • بازدید دیروز: 4452
  • بازدید کل: 23032377