Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

زنان جاسوس - قسمت سیزدهم

زنان جاسوس - قسمت سیزدهم

نویسنده: حمید عشقی
معرفی زنان جاسوس در دوره جنگ های ناپلئونی، جنگ داخلی آمریکا، جنگ جهانی اول و دوم و...

ماریا بوتینا

Maria Butina

او تلاش کرد در کارزار ترامپ رخنه کند.

زاده 10 نوامبر 1988 – در قید حیات

او در شهر بارنوئال در ایالت آلتای کرای به دنیا آمد. پدرش در کودکی او را در جنگل های سبیری با چگونگی شکار کردن آشنا کرد. اوشیوه کاربرد اسلحه را فرا گرفت.

وی در دانشگاه آلتای به تحصیل در زمینه علوم سیاسی مشغول شد. وقتی 21 ساله بود به مسکو نقل مکان کرد و شش داستان خود را به یک خبرگزاری فروخت و این آغاز این کار او با رسانه ها بود. او در همین سال به سازمان جوانان حزب روسیه متحد پیوست که ارگان حزب حاکم روسیه بود. وی یک سازمان را بنیاد گذاشت که در زمینه حق شهروندان برای داشتن اسلحه فعالیت می کرد. بوتینا در این زمان با الکساندر تروشین که بعدها به عضویت مجلس دومای روسیه درآمد شروع به مسافرت به آمریکا کرد. وی در سال 1915 یک گردهمایی از طرفداران حمل سلاح در آمریکا را تشکیل داد که تعدادی از شخصیت های سیاسی و رسمی میهمان آن بودند. در این گردهمایی دیمیتری روگوژین جانشین نخست وزیر روسیه نیر حضور داشت.

او در سال 2016 به آمریکا مهاجرت کرد و در داکوتای جنوبی با پل اریکسون نماینده جمهوری خواه یک مغازه فروش تسلیحات دایر کرد. وی همچنین با تروشین شروع همکاری با انجمن کلی سلاح آمریکا کرد و چند دوره پیاپی در همایش های این گروه شرکت کرد و متقابلاً از برخی اعضای این انجمن برای شرکت در گردهمایی انجمن ملی سلاح در روسیه دعوت نمود.

بوتینا تلاش کرد تا ارتباط خود را با جمهوری خواهان گسترش دهد که خواستار آزادی حمل و فروش سلاح بودند؛ اما او زیر نظر اف. بی. آی قرار داشت. اف. بی. آی بعدها اعلام کرد که بوتینا در نزدیکی به اعضای جمهوری خواه کنگره آمریکا موفق بوده است.

تحقیقات اف. بی. آی نشان داد پل اریسکون که ارتباط نزدیکی با ماریا بوتینا داشت با ارسال یک ایمیل به ریک دیر بورن مشاور ترامپ در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری، پیشنهاد کرده بود که ترتیب یک ملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را بدهد. اگرچه این ملاقات انجام نشد؛ اما کاملاً مشخص بود که ماریا عمل پشت پرده این ملاقات محسوب می شد. با فاش شدن این موضوع تحقیقات در کمیته اطلاعاتی مجلس سنا در خصوص مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 آغاز شد. آنان به انتقال دلارهای نفتی روسیه به انجمن ملی سلاح آمریکا مشکوک بودند که پوششی برای پرداخت به کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ بود.

بوتینا در 15 جولای 2018 در واشینگتن و تنها چند ساعت پس از ملاقات ترامپ و پوتین دستگیر شد. او متهم به جاسوسی برای روسیه بود؛ اما وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد هدف از دستگیری بوتینا نابود کردن نتایج مثبت کنفرانس هلسینکی بوده است.

در 25 اکتبر 2019 از زندان آزاد و بلافاصله از کشور اخراج شد و به مسکو بازگشت.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب زنان جاسوس انتشارات آرمان رشد
  • تاریخ: یکشنبه 24 مهر 1401 - 15:53
  • صفحه: تاریخ
  • بازدید: 1117

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1576
  • بازدید دیروز: 4509
  • بازدید کل: 23419747