Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

زنان جاسوس - قسمت یازدهم

زنان جاسوس - قسمت یازدهم

نویسنده: حمید عشقی
معرفی زنان جاسوس در دوره جنگ های ناپلئونی، جنگ داخلی آمریکا، جنگ جهانی اول و دوم و...

مادام اوتلینگر

Madame d Oettinger

او جاسوس ناپلئون در دربار سوئد بود.

زاده (نامعلوم) – مرگ (نامعلوم)

در سال 1803 آدولف گوستاوِ چهارم پادشاه سوئد از شهر کارلسروهه بازدید کرد و در جریان این بازدید با اعضای خاندان سلطنتی فرانسه که در تبعید به سر می بردند، دیدار کرد. شهر کارلسروهه پر از جاسوسان فرانسوی بود که در میان آنان مادام اوتلینگر در جایگاه خطیری قرار داشت. او به مقامات اعلام کرد که از بستگان دوک دانگین است به همین دلیل او را به عنوان یکی از اعضای خاندان اشرافی فرانسه پذیرفتند. وی به عنوان بانوی بذله گو و فریبنده و زیبا با افسونی خیره کننده در محافل عمومی شهر کارلسروهه شناخته شد. او موفق شد با اعضای خاندان سلطنتی در محافل عمومی شهر کارلسروهه دیدار کند که در این دیدارها دو تن از منشی های سلطنتی به نام های گوستاو لاگربیاک و کارل آرون ارنگونارث در دام عشق او گرفتار شدند و مکاتبات پادشاه سوئد را به وی نشان دادند. او نیز این پرونده ها را برای ناپلئون فرستاد.

به محض ورود اوتلینگر به کارلسروهه یک کنتس سوئدی به نام کارولین لاونهاوپت که در استراسبورگ زندگی می کرد در نامه ای برای دوستش به نام کنتس گلیدن اشتولپ که در کارلسروهه حضور یافته بود، چنین نوشت:

«شما به محض ورود به شهر کارلسروهه با بارونس اوتلینگر که فردی عالی مرتبه محسوب می شود، دیدار خواهید داشت. او فرد بذله گویی است که شما را شاد خواهد کرد. شما او را فردی آشنا به ادبیات و هنرهای زیبا خواهید یافت. وی با شما در مورد زیبایی و دیگر مسائل صحبت خواهد کرد و باعث جلب توجه مردان شما خواهد شد؛ اما از او حذر کن. او احتمالاً یک مهره ناآگاه در دستان پلیس و فردی خطرناک است.»

بر اساس شواهد، او در خدمت تالیران وزیر امور خارجه ناپلئون بود که به وسیلۀ قابلیت های خود می توانست بر دیگران فائق شود. وی با شارلوت لوییس دی روهان معشوقه و همسر بعدی دوک دانگین در ارتباط بود و این مسئله باعث شد شایعاتی در خصوص نقش او در دستگیری دوک دانگین شکل بگیرد.

او به این دلیل به کارلسروهه فرستاده شد که گرایشات پادشاه سوئد به دوک دانگین [توسط ناپلئون] احساس شده بود.

ناپلئون اندکی بعد از ملاقات پادشاه سوئد با دوک دانگین با اعزام یک واحد سواره نظام وی را از خارج مرزهای فرانسه ربود و پس از دادگاهی اعدام کرد.

در سال 1815 ناپلئون پس از شکست از قوای مشترک انگلستان و پروس به جزیره سنت هلن تبعید شد و مادام اوتلینگر نیز برای آخرین بار در این سال مشاهده شد. از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب زنان جاسوس انتشارات آرمان رشد
  • تاریخ: شنبه 23 مهر 1401 - 11:17
  • صفحه: تاریخ
  • بازدید: 280

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1142
  • بازدید دیروز: 6030
  • بازدید کل: 23027794