Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

زنان جاسوس - قسمت دهم

زنان جاسوس - قسمت دهم

نویسنده: حمید عشقی
معرفی زنان جاسوس در دوره جنگ های ناپلئونی، جنگ داخلی آمریکا، جنگ جهانی اول و دوم و...

سیسیل پرل وایترینگتون

Cecile Pearl Witherington

او تنها زنی بود که آلمان‌ها برای سرش جایزه تعیین کردند.

زاده 24 ژوئن 1914 – مرگ 24 فوریه 2008

او در فرانسه و در یک خانواده انگلیسی به دنیا آمد. پدرش فردی پولدار بود؛ اما بیشتر پول خود را صرف مشروب نمود و سیسیل مجبور شد با آن‌ها صحبت کند تا خانواده‌اش را از فقر برهاند. او در سفارت انگلیس در پاریس مشغول به کار شد و هم‌زمان با حمله آلمان به فرانسه با یک فرانسوی به نام هنری کورنیولی نامزد کرد. او به دلیل اصالت انگلیسی خود در دسامبر همان سال همراه مادر و سه خواهرش از فرانسه اشغالی به انگلستان فرار کرد. وی پس از ورود به لندن در نیروی هوایی زنان ثبت‌نام کرد و درخواست نمود نقش مهم‌تری در نبرد علیه آلمان‌ها داشته باشد و به همین دلیل در سال 1943 به اس. او. یی منتقل شد. او در زمان آموزش تیراندازی نمرات عالی کسب کرد و دوره‌های آموزشی را به خوبی گذراند. وی سپس در 22 سپتامبر همان سال با چتر نجات و با نام مستعار ماری در فرانسه فرود آمد. او در فرانسه به شبکه جاسوسی اس. او. یی پیوست که توسط موریس ساوتگیت اداره می‌شد و به شبکه ورستلر معروف بود.

زمانی که گشتاپو در می‌1944 ساوتگیت را دستگیر کرد، سیسیل اداره شبکه را بر عهده گرفت. او در این زمان نام رمز پولینا را بر خود نهاده بود. وی با کمک نامزدش موفق به تجدید سازمان شبکه شد و شبکه را آن چنان گسترش داد که تعداد اعضای آن به بیش از 1500 تَن رسید و آن را از یک شبکه جاسوسی صرف به یک گروه رزمی ماکوییس ارتقا داد.

در روز حمله متفقین به شمال فرانسه در ششم ژوئن، شبکه او نقش مهمی در جنگ به قوای آلمان ایفا کردند. عملیات افراد او چنان مؤثر بود که نازی‌ها مبلغ یک میلیون فرانک فرانسه برای سرش جایزه تعیین کردند. همچنین پس از تعیین حدود استقرار افرادش، نازی‌ها با نیرویی مرکب به 2000 سرباز و توپخانه 14 ساعت با او جنگیدند.

این درحالی بود که افراد او در این موقعیت فقط 40 جنگجوی غیرمسلح و غیرمتخصص ماکوییس بودند که از حمایت یک گروه پارتیزانی کمونیست در آن نزدیکی بهره‌مند بودند. در پایان این نبرد آلمان‌ها متحمل 86 کشته و گروه او متحمل 24 کشته شد که در میان کشته‌شدگان چند غیرنظامی محلی نیز دیده می‌شدند. سیسیل از منطقه فرار کرد و تا زمانی که آلمان‌ها آنجا را ترک نکردند بازنگشت. او که ارتباطات خود را با گروهش از دست داده بود موفق شد دوباره شبکه خود را تجدید سازمان نماید.

نیروهای او دست به حملات ویرانگری به قوای آلمان زدند که به سمت جبهه حرکت می‌کردند. تخمین زده می‌شود نیروهای وی بیش از هزار سرباز آلمانی را در برابر تلفاتی اندک کشته باشند. آن‌ها همچنین مهم‌ترین خط‌آهن جنوب به شمال فرانسه را بیش از 800 بار منهدم کردند و امکان استفاده آلمان‌ها از آن را از بین بردند.

او همچنین 1800 آلمانی را به اسارت گرفت. او تنها عضو اس. او. یی بود که رهبری یک جنبش ماکوییس را بر عهده داشت. وی در سپتامبر همان سال به انگلستان بازگشت و پس از جنگ کاندید دریافت مدال نظامی شد؛ اما به دلیل زن بودن او را برای این امر مناسب تشخیص ندادند و به جای آن پیشنهاد کردند به او مدال غیرنظامی داده شود که سیسیل آن را رد کرد.

او در اکتبر همان سال با نامزدش ازدواج کرد. حاصل این ازدواج یک فرزند دختر بود. اتوبیوگرافی وی در سال 1997 چاپ شد. وی در سال 2008 در دره لور در فرانسه درگذشت.

 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب زنان جاسوس انتشارات آرمان رشد
  • تاریخ: جمعه 22 مهر 1401 - 10:54
  • صفحه: تاریخ
  • بازدید: 541

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 3841
  • بازدید دیروز: 4121
  • بازدید کل: 23006227