Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

زنان جاسوس - قسمت نهم

زنان جاسوس - قسمت نهم

نویسنده: حمید عشقی
معرفی زنان جاسوس در دوره جنگ های ناپلئونی، جنگ داخلی آمریکا، جنگ جهانی اول و دوم و...

سارا ادموندز

Sarah Emma Edmonds

او با لباس مردانه در ارتش جنوب جاسوسی کرد.

زاده 1841 – مرگ 1898

سارا در شهر نیو برونشسویگ در سواحل شرقی کانادا به دنیا آمد. دوران کودکی او در مزرعه پدرش گذشت. این مزرعه از مرزهای ایالات متحده خیلی دور نبود. او در جوانی به آمریکا رفت و به عنوان فروشنده انجیل در کنتیکت آمریکا مشغول به کار شد. وی در این زمان کتابی به نام فانی کمپل کاپیتان زن دزد دریایی را مطالعه کرد و به شخصیت فانی کمپل که زنی با لباس مردانه و یک دزد دریایی بود، علاقه‌مند شد و از آن پس به مبدل‌پوشی روی آورد، لباس مردانه می‌پوشید و کارهای مردانه می‌کرد.

با شروع جنگ داخلی آمریکا، ارتش از مردان داوطلب برای پیوستن به نیروهای نظامی دعوت به همکاری کرد. سارا در دومین تلاش، موفق شد خود را یک مرد جا بزند و به عنوان یک پرستار مرد به بیمارستان صحرایی اعزام شد. زمانی که یک جاسوس ارتش اتحادیه شمال توسط ارتش کنفدراسیون دستگیر و اعدام شد، وی تصمیم گرفت برای ارتش شمال جاسوسی کند.

وقتی ژنرال جورج مک کلین از افراد غیرنظامی برای جاسوسی دعوت به همکاری کرد، سارا ادموندز خودش را به نام فرانکلین تامپسون به او معرفی کرد. او برای این منظور پوست خود را با نیترات نقره تیره کرد. وی از خط جبهه عبور کرد و در میان صفوف ارتش جنوب اطلاعات کسب کرد. در موقعیتی دیگر سارا ادموندز خودش را یک زن سیب‌فروش ایرلندی جا زد و شروع به فروش سیب به سربازان جنوب کرد.

وی حتی خود را یک رخت‌شوی جا زد و در زمان شستن لباس افسران در جیب آن‌ها جستجو می‌کرد و اسناد حاوی اطلاعات مهم را می‌خواند و اطلاعات گردآوری‌شده را به شمال می‌فرستاد.

جاسوسی او زمانی پایان یافت که به بیماری مالاریا مبتلا شد. او که به دلیل مبدل‌پوشی نمی‌توانست به بیمارستان نظامی برود، در یک بیمارستان خصوصی و با لباس زنانه بستری شد. وی پس از بهبودی پوستری مشاهده کرد که عکس تامپسون روی آن نصب شده بود و تحت پیگرد قرار داشت.

سارا تصمیم گرفت این بار به عنوان یک زن پرستار در ارتش خدمت کند. ادموندز در مدت زمان خدمت نظامی خود 11 مأموریت جاسوسی را با موفقیت پشت سر گذاشت. او پس از پایان جنگ خاطرات خود را چاپ کرد که درآمد هنگفتی نصیبش شد. سارا با دوست‌پسر دوران بچگی خود ازدواج کرد و آن‌ها صاحب سه فرزند شدند؛ اما هیچ‌یک از فرزندانش زنده نماندند. او همچنین ماهانه 12 دلار برای بازنشستگی از ارتش دریافت کرد. در سال 1897 او تنها زن عضو کهنه‌سربازان ارتش ایالات‌متحده بود. زمانی که در سال 1898 به مرگ طبیعی درگذشت با تشریفات نظامی در گورستان نظامی ارتش جمهوری در هیوستون آمریکا دفن شد.

 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب زنان جاسوس انتشارات آرمان رشد
  • تاریخ: پنجشنبه 21 مهر 1401 - 15:11
  • صفحه: تاریخ
  • بازدید: 568

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 3662
  • بازدید دیروز: 6030
  • بازدید کل: 23030314