Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

زنان جاسوس - قسمت هشتم

زنان جاسوس - قسمت هشتم

نویسنده: حمید عشقی
معرفی زنان جاسوس در دوره جنگ های ناپلئونی، جنگ داخلی آمریکا، جنگ جهانی اول و دوم و...

لوییز دی بتیگنی

Louise de Bettignies

او را به دلیل اطلاعات ارزشمندش ملکه جاسوس می‌نامیدند.

زاده 15 جولای 1880 – مرگ 27 سپتامبر 1918

لوییز در سال 1880 در شهر سنت‌آرماند لی اوکس در مرز بلژیک به دنیا آمد. پدرش هِنری از مردم شهر مون بلژیک بود که تابعیت فرانسوی گرفته بود. هم‌زمان با ولادت او کسب‌وکارش با مشکلات زیادی روبه‌رو شد؛ اما اجازه نداد تحصیل لوییز با مشکل مواجه شود. او دختری بانشاط و بلوند و به ظاهر شکننده بود که در نگاه اول هر کسی را مجذوب خود می‌کرد. خانواده او در سال 1859 به شهر لیل فرانسه مهاجرت کردند و لوییز نیز در سال 1898 برای ادامه تحصیل به ویمبلدون انگلستان رفت؛ اما زمانی که پدرش در سال 1903 درگذشت به فرانسه بازگشت و در دانشگاه لیل به ادامه تحصیل پرداخت. وی پس از فارغ‌التحصیل‌شدن از دانشگاه در یک سالن طراحی مد در پیرفوندز فرانسه مشغول به کار شد. او به همراه تیم طراحی این مرکز به ایتالیا مسافرت کرد و در سراسر ایتالیا به گشت‌وگذار پرداخت و حتی با بسیاری از اشراف آن کشور از جمله کنت میکیفسکی و شاهزاده کارل شوارزنبرگ طرح دوستی ریخت. او که به زبان انگلیسی و فرانسه و ایتالیایی و آلمانی تسلط داشت به اتریش رفت و در آنجا به وی پیشنهادی شد که خیاط کودکان یوزف فردیناند شاهزاده اتریشی شود؛ اما لوییز این پیشنهاد را رد کرد و به فرانسه بازگشت.

با آغاز جنگ جهانی دوم و حمله آلمان به فرانسه از راه بلژیک، شهری که لوییز در آن زندگی می‌کرد در خطر اشغال قرار گرفت؛ بنابراین او به سوی شهر لیل حرکت کرد. او و خواهرش ژرمین در شهر لیل بودند که جنگ میان نیروهای فرانسوی و آلمانی آغاز شد. آلمان‌ها به منظور درهم‌شکستن مقاومت نیروهای فرانسوی شهر را زیر آتش شدید توپخانه قرار دادند. در جریان این گلوله‌باران بیش از 2،200 ساختمان ویران شد، اما لوییز به سربازان کمک کرد و در زیر آتش دشمن برای سربازان مهمات و غذا می‌برد. او همچنین در بیمارستان لیل برای خانواده سربازان مجروح اسیر شده آلمانی نامه می‌نوشت.

وی که از سال 1903شهروند لیل محسوب می‌شد تصمیم به همکاری با سرویس جاسوسی فرانسه و انگلستان گرفت و با تشکیل شبکه‌ای از جاسوسان در سراسر کشور و ارتباط با ام.‌ای.6 اطلاعات ارزنده‌ای جمع‌آوری کرد و با نام رمز آلیس دوبویس در اختیار ارتش متفقین قرار داد. آشنایی او به چهار زبان موجب شده بود شبکه تحت رهبری‌اش بتواند اطلاعات را در گستره‌ای به وسعت بلژیک و هلند و شمال فرانسه دریافت کند. شبکه او که شبکه آلیس نامیده می‌شد شامل هزاران جاسوس و خبرچین می‌شد. وی چنان اطلاعات ارزشمندی در اختیار متفقین قرار داد که او را با نام مستعار ملکه جاسوس‌ها می‌نامیدند؛ برای مثال شبکه او موفق شد موقعیت استقرار یک واحد از بزرگ‌ترین توپ‌خانه‌های آلمانی در اطراف لیل را کشف و آن را به انگلیسی‌ها گزارش کند. هواپیماهای انگلیسی با دریافت این اطلاعات، موقعیت مذکور را طی هشت روز چنان بمباران کردند که دیگر توانایی عملیاتی نداشت.

او همچنین روز و ساعت ورود قطار سلطنتی قیصر ویلهلم دوم به جبهه لیل را به انگلیسی‌ها گزارش کرد. هواپیماهای انگلیسی به منطقه اعزام شدند؛ اما هدف را گم کردند. آخرین اطلاعات مهم و حیاتی او ارسال گزارشی بود که به فرماندهان فرانسوی در خصوص تدارک آلمان‌ها برای حمله به وردن هشدار می‌داد؛ اما فرماندهان ارشد فرانسوی این گزارش را باور نکردند و وردن عرصه کشتار سربازان بی‌شمار از فرانسه شد.

لوییز در 20 اکتبر 1915 توسط آلمان‌ها به اتهام جاسوسی دستگیر و در بروکسل پس از محاکمه به کار در اردوگاه کار اجباری محکوم گردید. او سه سال بعد و فقط دو ماه قبل از پایان جنگ به دلیل شرایط سخت اردوگاه بیمار شد و در بیمارستان شهر کلن آلمان درگذشت. جنازه او در سال 1920 به شهر سنت آرماند لس اوکس منتقل شد و در آنجا با تشریفات نظامی به خاک سپرده شد.

 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب زنان جاسوس انتشارات آرمان رشد
  • تاریخ: چهارشنبه 20 مهر 1401 - 14:34
  • صفحه: تاریخ
  • بازدید: 580

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1689
  • بازدید دیروز: 6030
  • بازدید کل: 23028341