Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

زنان جاسوس - قسمت ششم

زنان جاسوس - قسمت ششم

نویسنده: حمید عشقی
معرفی زنان جاسوس در دوره جنگ های ناپائونی، جنگ داخلی آمریکا، جنگ جهانی اول و دوم و...

فرانسین آقازاریان

Francine Agazarian

او تنها بازمانده مأموریت 16 ژوئن 1943 بود.

زاده 8 می 1913 – مرگ 24 ژوئن 1998

فرانسین در شهر ناربون در جنوب فرانسه به دنیا آمد. پس از اشغال فرانسه توسط نازی‌ها به انگلستان رفت و در اس. او. یی مشغول فراگیری مهارت‌های جاسوسی و خرابکاری گردید. او در فوریه 1943 به همراه کلود دی بایساک و فرانس آنتلمه از یک هواپیما در فرانسه فرود آمد و همراه همسرش جک آقازاریان در شبکه پراسپر مشغول فعالیت شد.

او در این شبکه به عنوان پیک، اطلاعات را جابه‌جا می‌کرد. در آن زمان رسم بر این نبود که یک زوج در یک شبکه کار کنند؛ زیرا مشکلات امنیتی به همراه داشت.

جک آقازاریان که یکی از خلبانان نیروی هوایی انگلستان بود در اواخر سال 1942 به فرانسه رفت تا برای اس. او. یی در آن کشور جاسوسی کند. او بارها توسط گشتاپو شناسایی شد؛ اما موفق به فرار گردید. وی به انگلستان رفت؛ اما متوجه شد که اس. او. یی به دنبال کشف عامل نفوذی گشتاپو در میان جاسوسان خود است؛ بنابراین در 16 ژوئن 1943 دوباره به فرانسه رفت. در این مأموریت علاوه بر جک آقازاریان، فرانسین همسرش و دیانا رودن و سیسیلی لفورت و نور عنایت‌خان نیز حضور داشتند.

جک در فرانسه با هنری دریکو، پیک هوایی اس. او. یی آشنا و پس از مدتی به او مشکوک شد و از فرانسه پیامی برای موریس بوکمستر که یکی از عالی‌رتبه‌ترین مقامات اس. او. یی بود فرستاد و دریکو را عامل احتمالی گشتاپو در اس. او. یی معرفی کرد.

در حقیقت بیشتر عناصر اس. او. یی که در شبکه پراسپر فعالیت می‌کردند و توسط دریکو جا‌به‌جا می‌شدند به دام گشتاپو می‌افتادند؛ اما بوکمستر به پیام آقازاریان توجهی نکرد و در نهایت جک آقازاریان نیز توسط گشتاپو دستگیر شد.

از آنجایی که فرانسین و جک در دو نقطه کاملاً مجزا از یکدیگر فعالیت می‌کردند، فرانسین لو نرفت. او در شبکه پراسپر برای فرانسیس سوتیل به عنوان پیک فعالیت می‌کرد. آلمان همچنین موفق به دستگیری نور عنایت‌خان و سیسیلی لفورت و دایانا رودن شدند.

همه آن‌ها در اردوگاه‌های نازی جان باختند و تنها بازمانده مأموریت 16 ژوئن 1943 فرانسین آقازاریان بود، وی پس از دستگیری گسترده اعضای شبکه پراسپر و مأموران اس. او. یی به لندن فراخوانده شد و پس از پایان جنگ در همان شهر باقی ماند و در سال 1998 درگذشت. او تنها بازمانده مأموریت 16 ژوئن 1943 بود.

 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب زنان جاسوس انتشارات آرمان رشد
  • تاریخ: دوشنبه 18 مهر 1401 - 07:20
  • صفحه: تاریخ
  • بازدید: 588

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2045
  • بازدید دیروز: 4142
  • بازدید کل: 23008573