Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

زنان جاسوس - قسمت اول

زنان جاسوس - قسمت اول

نویسنده: حمید عشقی
معرفی زنان جاسوس در دوره جنگ های ناپلئونی، جنگ داخلی آمریکا، جنگ جهانی اول و دوم و...

ورا اتکینس

Vera Atkins

او عالی‌رتبه‌ترین افسر زن اس. او. یی بود.

زاده 16 ژوئن 1908 – مرگ 24 ژوئن 2000

ورا اتکینس در شهر گالاتی در رومانی به دنیا آمد. پدرش یک یهودی آلمانی‌تبار و مادرش یک یهودی انگلیسی بود. وی برای فراگیری زبان فرانسه ابتدا به سوربن فرانسه رفت، ولی مدرسه را در لوزان سوئیس به اتمام رساند؛ جایی که او به اسکی بسیار علاقه‌مند شد. پدرش یک تاجر بسیار ثروتمند بود که در سال 1932 ورشکست شد و یک سال بعد درگذشت. او در زمان حضور در رومانی با چند دیپلمات ضدنازی آلمانی از جمله فریدریش فون شولنبورگ آشنا شد و در جریان عقاید ضدنازی آنان قرار گرفت. او در انگلستان با چند تن از افسران اطلاعاتی انگلستان در رومانی آشنا شده بود.

در سال 1937 ورا به دلیل اوج‌گیری سیاست‌های ضدیهودی و شرایط بد سیاسی اروپا همراه مادرش به لندن مهاجرت کردند. در بهار سال 1940 پسرعموی ورا به او اطلاع داد که برای خروج از رومانی به مبلغی پول نیاز دارد. این پول باید به یک افسر ابور پرداخت می‌شد. ورا همراه با مقداری پول سوار بر کشتی شد و به هلند رفت؛ اما زمانی که تازه در آن کشور پیاده شده بود، آلمان‌ها به هلند حمله کردند و او به سختی توانست با همکاری تعدادی از اعضای مقاومت بلژیک به انگلستان بازگردد. وی پس از بازگشت به انگلستان داوطلب خدمه ضدهوایی شد و در آن نیرو مشغول به کار شد.

ورا در فوریه 1941 در بخش اف در اس. او. یی به عنوان دستیار موریس بوکمستر مشغول شد و در بخش اف مسئولیت عملیات روانی، خرابکاری، جاسوسی، انتقال اطلاعات، تجهیزات، جابه‌جایی و آموزش افراد در فرانسه اشغالی را بر عهده داشت. او تا سال 1944 یک افسر اطلاعاتی غیررسمی و حلقه رابط بین اس. او. یی و سرویس مخفی انگلستان بود. تنها در سال 1944 بود که ورا به درجه رسمی افسر پرواز در نیروی هوایی کمکی زنان و افسر اطلاعاتی بخش اف رسید.

او در اس. او. یی وظایف مختلفی داشت؛ برای مثال مسئول یافتن زنان مستعد برای عملیات در فرانسه بود. وی همچنین مسئولیت تربیت و آموزش زنان اعزامی به فرانسه را بر عهده داشت. بدون موافقت او هیچ زنی برای مأموریت به فرانسه اعزام نمی‌شد. ورا هر روز در جلسه اس. او. یی حضور می‌یافت و تا پاسی از شب پیام‌های دریافتی از جاسوسان اس. او. یی را تحلیل می‌کرد. زمانی که شبکه پراسپر توسط گشتاپو و ابور متلاشی شد سونیا بات و نور عنایت‌خان دو جاسوس مشهور اس. او. یی دستگیر شدند و مشخص شد که گیلبرت نورمن چند ماه قبل از فروپاشی شبکه با یک پیام رمز به لندن اطلاع داده بود که به دلیل دستگیری این دو تن شبکه در خطر لو رفتن است؛ اما این پیام به ورا اتکینس داده نشد، پس از اتمام جنگ ورا اتکینس مأموریت یافت تا به تحقیق درباره سرنوشت مأموران زن دستگیر شده اس. او. یی توسط آلمان‌ها بپردازد. او که به این افراد لقب دختران گمشده داده بود و عالی‌رتبه‌ترین مأمور زن اس. او. یی بود، شروع به تعقیب کارل اوبرگ و هلموت ناخن و ژوزف کیفِر مأموران عالی‌رتبه گشتاپو در فرانسه کرد.

زمانی که او در این تحقیقات متوجه شد بیشتر مأموران اس. او. یی اعدام شده‌اند مسئولان اردوگاه‌ها از جمله فریتز شوئرن و مأموران گشتاپو را به دادگاه کشاند.

در یک مورد زمانی که ژوزف کیِفر در تشریح سرنوشت نور عنایت‌خان در دادگاه شروع به گریه کرد، ورا اتکینس به او گفت:

«کیِفر، اگر قرار باشد کسی در این دادگاه گریه کند او من هستم نه تو، لطفاً این کمدی را تمام کن.»

پس از اتمام مراحل دادرسی، ورا اتکینس به انگلستان بازگشت. او تا آخر عمر مجرد ماند و در سال 2000 در لندن درگذشت.

 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب زنان جاسوس انتشارات آرمان رشد
  • تاریخ: پنجشنبه 7 مهر 1401 - 01:00
  • صفحه: تاریخ
  • بازدید: 987

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 667
  • بازدید دیروز: 2589
  • بازدید کل: 23049458