Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

ادیب الممالک فراهانی

ادیب الممالک فراهانی

آنچه درباره زندگی نامه ادیب الممالک فراهانی در تاریخ آمده است که ایشان میرزا محمد صادق فرزندحاجی میرزا حسین و نوه میرزا معصوم، برادر قائم مقام بود. او به سال 1277 هجری قمری در روستای گازران اراک به دنیا آمد.

آنچه درباره زندگی نامه ادیب الممالک فراهانی در تاریخ آمده است که ایشان میرزا محمد صادق فرزندحاجی میرزا حسین و نوه میرزا معصوم، برادر قائم مقام بود. او به سال 1277 هجری قمری در روستای گازران اراک به دنیا آمد. محمد صادق فراهانی در سن پانزده سالگی پدرش را از دست داد و براثر فشار بستانکاران و ستمکاری ناصرالدوله -عبدالحمید میرزا- حکمران و رئیس قشون اراک پیاده به تهران آمد. پس از مدتی به دستگاه طهماسب میرزا مویدالدوله راه یافت و بر اثر آشنایی با امیر نظام گروسی -حسنعلی خان- تخلص خود را از پروانه به امیری تغییر داد و با او به کرمانشاه رفت، و چهار سال بعد به تهران بازگشت.

مظفرالدین شاه او را لقب ادیب الممالک داد. در سال های بعد، ایشان، روزگاری پیشکار آذربایجان بود. ادیب الممالک مدتی معاون مدرسه لقمانیه تبریز بود، سفری به قفقاز رفت و گذری به خوارزم داشت. ادیب الممالک فراهانی مدتی در مشهد زیست و در سال 1320 هجری قمری به تهران آمد و نویسنده روزنامه ایران سلطانی بود. بعدها مدتی در باکو با روزنامه ارشاد همکاری داشت و پس از گشایش مجلس، سر دبیری روزنامه مجلس را به عهده گرفت و به هنگام فتح تهران در سال 1327 هجری قمری همراه با مجاهدان وارد تهران شد. ادیب الممالک فراهانی مدتی بعد به خدمت وزارت عدلیه در آمد و در آنجا دیدن فسادهای گسترده اداری، او را به سرودن شعرهای تند و هجوهای نیشدار واداشت.

دیوان ادیب الممالک فراهانی مشتمل بر قصیده ها، مسمط ها و ترجیع بندها می باشد. شعر او، به گونه محسوسی از رویدادهای روزگارش تاثیر پذیرفته است. او در مسائل اجتماعی و مبارزه های سیاسی درگیر بوده است. شیوه شعرش در قصیده سرایی، بیشتر به شیوه ی انوری نزدیک است و به سبب احاطه اش بر ادب عرب، تلمیح های نامأنوس به گفته ها و احوال پیشینیان، در شعر او بسیار است. گاه دشوار وسنگین به نظر می آید، گاه برخی نشانه های تجدد خواهی در اشعار ادیب الممالک فراهانی هست و هجوهایش، تند و نیشدار است. بویژه هجو هایی که درباره مخالفان مشروطه سروده است و در یکی از قصیده های خود یکی از آنان را آماج دشنام های زشت خود ساخته است.

ادیب الممالک، در سال 1335 هجری شمسی برابر با 1295 هجری قمری که در عدلیه یزد خدمت می کرد، سکته کرد و در بیست و هشتم ربیع الثانی همان سال، در 58 سالگی در گذشت.

ادیب الممالک فراهانی فردی ادیب بود که در انواع شعر ، لغت فارسی و تازی توانمند و بر ادب و تاریخ عرب و عجم مسلط بود و همین امر باعث شده که اشعار سیاسی و قصیده ها و مدایح ایشان از دسترس فهم عموم مردم خارج گردد.
 
تاریخ تولد : سال 1277 هجری قمری
تاریخ وفات : سال 1295 هجری قمری

 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 3473
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22922412