Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

گیوتین های روبسپیر. نویسنده: هادی مرادی

گیوتین های روبسپیر. نویسنده: هادی مرادی

... اما ماری آنتوانت ملکه فرانسه در همین دوره به دستور شخص «روبسپیر» با «گیوتین» اعدام شد. او یک ملکه ولخرج اشرافی بود که از اتفاق های درون جامعه آگاهی زیادی نداشت.

 آخرین ملکه فرانسه چگونه اعدام شد؟

۱۶ می ۱۷۷۰ (۲۶ اردیبهشت) ازدواج لویی شانزدهم و ماری آنتوانت آخرین ملکه فرانسه: ماری آنتوانت و اتفاق های مربوط به او از آن جهت اهمیت دارد که مرگش نمادی از کارهای عجولانه بعد از انقلاب فرانسه شد. ماری آنتوانت و لویی شانزدهم با تصمیم پدرانشان که یکی پادشاه اتریش و دیگری پادشاه فرانسه بود با هم ازدواج کردند. قرار بود در جریان این ازدواج سیاسی دو قدرت رقیب اتریش و فرانسه به هم نزدیک تر شوند. ماری آنتوانت در سال ۱۷۵۵ در وین به دنیا آمد، در ۱۷۷۰ با لویی شانزدهم ازدواج کرد و در ۱۷۷۴ بعد از مرگ لویی پانزدهم، ملکه فرانسه شد.

 مخالفت با ازدواج!

 افکار عمومی فرانسه با این ازدواج موافق نبود و تا آخر ماری آنتوانت را با لقب اتریشی صدا می کردند اما بعد از مرگ او در جریان انقلاب فرانسه محبوبیتش بین مردم بیشتر شد. در سال های قرن هجدهم مردم فرانسه از اتفاق های ناخوشایندی که در نظام پادشاهی فرانسه می افتاد به شدت به تنگ آمده بودند و تحمل نظام فئودالی برای آنها ممکن نبود.

 آغاز انقلاب...

جرقه اولیه انقلاب فرانسه در ۱۴ ژوئیه ۱۷۸۹ زده شد. در این روز مردم به زندان «باستیل» که محل نگهداری مخالفان دولت بود حمله کردند و همه زندانی ها را آزاد کردند. بعد از آن مردم ساختمان زندان را به آتش کشیدند. سقوط باستیل نمادی از سقوط نظام فئودالیته و قدرت پادشاهی فرانسه بود. بعد از سقوط زندان باستیل طولی نکشید که انقلابیون یکی یکی حرف های خود را به کرسی نشاندند؛ تنها ۲۰ روز بعد از این ماجرا مجلس اصناف فرانسه برای آرام کردن اوضاع، نظام فئودالیته را برای همیشه ملغی اعلام کرد. این مجلس بیگاری کشیدن از رعیت را از نشانه های فئودالیته دانست و مالیات کلیساها را هم برداشت. اینها امتیازهای چندصدساله اشراف و کلیسا بود که از میان برداشته می شد. اما انقلاب فرانسه دوره های مختلفی را با خود دید که همه آنها سرانجام خوشی نداشتند. یکی از دوره های این انقلاب دوره حاکمیت «ژاکوبین» ها بود. ژاکوبین ها گروهی افراطی بودند که «ماکسی میلیان روبسپیر» رهبری آنها را به عهده داشت. این دوره از انقلاب فرانسه ۱۰ ماه طول کشید. بعد از این دوره روند انقلاب فرانسه جریان منطقی تری می گیرد و اوضاع کمی بهتر می شود. اما ماری آنتوانت ملکه فرانسه در همین دوره به دستور شخص «روبسپیر» با «گیوتین» اعدام شد. او یک ملکه ولخرج اشرافی بود که از اتفاق های درون جامعه آگاهی زیادی نداشت.

 شیرینی بخورید!

 می گویند وقتی که ماجرا سر و شکل جدی تری به خودگرفت و سرو صدای آن از دیوارهای قصر رد شد، ماری آنتوانت گفته بود: «مردم چه می خواهند؟» کسی به او می گوید: «مردم نان می خواهند» و او در جواب می گوید:«چرا حالا که نان ندارند، شیرینی نمی خورند». ماری آنتوانت از برادرش لئوپولد دوم پادشاه اتریش خواست که به او کمک کند اما مردم در ۱۰ آگوست ۱۷۹۲ پادشاهی لویی شانزدهم را پایان دادند. ماری آنتوانت، لویی شانزدهم، شاهزاده الیزابت، خواهر لویی و دو فرزند ماری آنتوانت به زندان افتادند. داستان تراژدی زندگی ماری آنتوانت از روزهای زندان و محاکمه شروع می شود. در زندان فرزندان ماری آنتوانت را از او جدا کردند و آنها را به دست «سیمسون» سپردند تا آنها را مثل یک مستخدم تربیت کند. این رفتار نتیجه سیاست های لویی شانزدهم و دستگاه پادشاهی فرانسه بود.کمی قبل از حمله فقیران و حومه نشینان پاریس به زندان باستیل لویی شانزدهم فرمان داده بود مالیات ها را زیاد کنند. این اتفاق باعث خشم مضاعف مردم فقیر فرانسه شده بود. بعد از این اتفاق طبقه متوسط مجلس که طبقه سوم نامیده می شدند از مجلس اصناف جدا شدند و با این کار اعتراض خود را به تصمیم مجلس برای افزایش مالیات نشان دادند.

 تحصن در زمین تنیس!

 در ۲۰ ژوئن ۱۷۸۹ مجمع ملی در زمین تنیس قصر پادشاه در ورسای تحصن کردند و قسم خوردند تا وضع موجود را عوض کنند. بعد از این اتفاق بود که آنها جمعیت خشمگین مردم را به سمت زندان باستیل هدایت کردند تا با سقوط آن نماد قدرت پادشاه را ویران کنند. ۲۶ اوت آن سال مجمع ملی بیانیه حقوق بشر و شهروندان فرانسه را تصویب کرد که براساس آن آزادی، یک حق طبیعی محسوب می شود.

 مشروطه فرانسوی...

 مردم خشمگین بالاخره لویی شانزدهم را مجبور کردند که در ۱۴ دسامبر ۱۷۹۱ قانون اساسی جدید را بپذیرد و سلطنت را به حالت مشروطه درآورد. ژاکوبین ها بعد از همه این تحول ها در ۱۷۹۲ پادشاه را عزل کردند. در ۱۱ ژانویه ۱۷۹۳ لویی شانزدهم را به جرم خیانت و شرکت در توطئه با قدرت های خارجی به اعدام محکوم کردند و ۱۰ روز بعد هم حکم اعدام با گیوتین را درباره او اجرا کردند. اما ماری آنتوانت همسر او سرنوشت متفاوتی داشت. بعد از اعدام شارلوت کوردی، در جریان اعدام ها مسیراعدام زن های اشرافی و سلطنتی باز شد. از جمله این اعدامی ها «لامباله» دوست صمیمی آنتوانت بود که به شیوه خشنی اعدام شد. سرانجام نوبت ماری آنتوانت شد که در دادگاه حاضر شود. او در دادگاه به فساد اخلاقی متهم شد. پسر او را به قدری شکنجه داده بودند تا در دادگاه علیه مادرش شهادت دهد. ماری ۳۸ ساله در ۱۶ اکتبر ۱۷۹۳ با گیوتین اعدام شد. بعد از آن حکومت ۱۰ ماهه ژاکوبین ها که به دوره ترمیدور معروف بود نیز در ۱۷۹۴ پایان یافت و خود «روبسپیر» هم به وسیله گیوتین اعدام شد.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2043
  • بازدید دیروز: 4121
  • بازدید کل: 23004429