Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

اگر به کرونا مبتلا شدیم چه کار کنیم؟!

اگر به کرونا مبتلا شدیم چه کار کنیم؟!

اگر بیمار بودید چه کار کنید؟!

درصورتی‌که تب، سرفه، یا سایر علائم ابتلا به کووید-19 را در خودتان می‌بینید، ممکن است به این بیماری مبتلا شده باشید. بیشتر مردم به حالت خفیف این بیماری مبتلا می‌شوند و در خانه بهبود می‌یابند. اگر بیمار هستید:

   - وضعیت علائمتان را پیگیری کنید.

   - اگر یکی از نشانه‌های هشدار اورژانسی را در خودتان دیدید (مانند سخت نفس کشیدن)، با اورژانس تماس بگیرید.

 

اقداماتی که به پیشگیری از انتقال کووید-19 (درصورتی‌که بیمار هستید) کمک می‌کنند:

اگر به کووید-19 مبتلا هستید یا گمان می‌کنید که مبتلا هستید، اقدامات زیر را به‌منظور مراقبت از خودتان و کمک به مراقبت از سایر افراد در خانه یا جامعه در پیش بگیرید.

 1- در خانه بمانید، مگر آنکه بخواهید از مراقبت‌های پزشکی بهره‌مند شوید.

   - در خانه بمانید. بیشتر مبتلایان به کووید-19 به حالت خفیف این بیماری مبتلا می‌شوند و بدون مراقبت‌های پزشکی در خانه بهبود می‌یابند. از خانه بیرون نروید، مگر آنکه بخواهید از مراقبت‌های پزشکی بهره‌مند شونید. در فضاهای عمومی حضور پیدا نکنید.

   - از خودتان مراقبت کنید. استراحت کنید و مایعات فراوان بنوشید. داروهای غیرنسخه‌ای، مانند استامینوفن، کمک می‌کنند حالتان بهتر شود.

   - با پزشکتان در تماس باشید. پیش از آنکه برای دریافت مراقبت‌های پزشکی از خانه خارج شوید تلفن بزنید. اگر تنگی نفس دارید، یا سایر علائم هشداردهندۀ اورژانسی را در خودتان می‌بینید، یا اگر فکر می‌کنید وضعیتتان اورژانسی است، حتماً برای دریافت مراقبت‌های پزشکی اقدام کنید.

   - از وسایل حمل‌ونقل عمومی و همسفرشدن با دیگران خودداری کنید.

 

2- خودتان را از دیگران جدا کنید.

   - تا جای ممکن، در اتاقی بمانید و از دیگران و حیوانات خانگی‌تان فاصله بگیرید. درصورتی‌که امکان دارد، باید از دستشویی جداگانه‌ای استفاده کنید. اگر باید در کنار سایر افراد یا حیوانات در درون یا بیرون خانه باشید، ماسک بزنید.

   - به نزدیکانتان بگویید که ممکن است در معرض ابتلا به کووید-19 قرار گرفته باشند. فرد مبتلا می‌تواند کووید-19 را چهل‌وهشت ساعت (یا دو روز) قبل از آنکه علامتی را در خود مشاهده کند یا پاسخ آزمایش‌هایش مثبت شود به دیگران انتقال دهد. اینکه به نزدیکانتان اطلاع می‌دهید که ممکن است در معرض ابتلا به کووید-19 قرار گرفته باشند، کمکی برای حفاظت از آن‌ها محسوب می‌شود.

 

علائمتان را تحت نظر بگیرید.

   - علائم کووید-19 شامل تب، سرفه، یا دیگر علائم هستند.

   - دستورالعمل‌های ارائه‌شده از جانب ارائه‌دهندۀ خدمات مراقبت از سلامت و مرکز بهداشت محلی‌تان را در پیش بگیرید. مسئولان سلامت محلی ممکن است دستورالعمل‌هایی را به شما ارائه دهند یا آنکه علائمتان را بررسی کنند و اطلاعاتی را گزارش دهند.

 

چه هنگام باید در پی مراقبت‌های پزشکی اورژانسی باشید؟

مراقب علائم هشداردهندۀ اورژانسی کووید-19 باشید. درصورتی‌که شخصی هر کدام از این علائم را از خود بروز داده است، فوراً مراقبت‌های پزشکی اورژانسی را پیگیری کنید:

   - سخت نفس کشیدن

   - درد یا فشار پایدار در قفسۀ سینه

   - گیجی نوظهور

   - کم‌توانی برای بیدار شدن یا بیدار ماندن

   - پوست، لب‌، یا بستر ناخن‌ رنگ‌پریده، خاکستری، یا آبی‌رنگ (بر حسب رنگ پوست)

توجه! همۀ علائم احتمالی در این فهرست نیامده‌اند. لطفاً در صورت بروز هرگونه علامت شدید یا نگران‌کنندۀ دیگر با ارائه‌دهندۀ خدمات پزشکی‌تان تماس بگیرید.

 

تست بدهید.

   - اگر علائم کووید-19 را در خود مشاهده می‌کنید، تست بدهید. در همان حال که منتظر نتیجۀ تست هستید، از دیگران، از جمله افرادی که با شما هم‌خانه هستند، فاصله بگیرید.

   - برای مشاهدۀ جدیدترین اطلاعات درمورد محل‌های انجام تست کووید-19 می‌توانید به وب‌سایت‌های دولتی یا محلی مراجعه کنید.

 

درصورتی‌که بیمار هستید، ماسکی بزنید که بینی و دهانتان را بپوشاند.

   - درصورتی‌که قرار است کنار سایر افراد یا حیوانات، نظیر حیوانات خانگی (حتی در خانه)، باشید، باید ماسکی بزنید که بینی و دهانتان را بپوشاند.

   - اگر تنها به سر می‌برید، لزومی ندارد که ماسک بزنید.

   - درصورتی‌که مثلاً به دلیل سخت نفس کشیدن نمی‌توانید ماسک بزنید، جلوی عطسه‌ها و سرفه‌هایتان را به شیوۀ دیگری بگیرید. سعی کنید فاصلۀ دومتری را از دیگران حفظ کنید. این کار موجب محافظت از اطرافیانتان می‌شود.

   - کودکان زیر دو سال، کسانی که مشکلات تنفسی دارند، یا هر کس دیگری که بدون کمک گرفتن از دیگران نمی‌تواند ماسکش را بردارد، نباید از ماسک استفاده کنند.

 

عطسه‌ها و سرفه‌هایتان را بپوشانید.

   - هنگامی که عطسه یا سرفه می‌زنید، با دستمال‌کاغذی جلوی دهان و بینی‌تان را بگیرید.

   - دستمال‌کاغذی‌های استفاده‌شده را در سطل زباله بیاندازید.

   - بلافاصله دستانتان را با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه بشویید. درصورتی‌که آب و صابون در دسترستان نیستند، دستانتان را با یکی از ضدعفونی‌کننده‌های دست بر پایۀ الکل که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد تمیز کنید.

 

دائم دستانتان را تمیز کنید.

   - دستانتان را هر چند وقت یکبار با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه بشویید. این کار مخصوصاً پس از گرفتن بینی، سرفه، یا عطسه؛ رفتن به دستشویی؛ یا قبل از صرف غذا یا آماده‌کردن غذا مهم است.

   - درصورتی‌که آب و صابون در دسترستان نیستند، از ضدعفونی‌کنندۀ دست استفاده کنید. از یکی از ضدعفونی‌کننده‌های دست بر پایۀ الکل که حداقل 60 درصد الکل داشته باشد استفاده کنید، به این صورت که همۀ سطوح دستانتان را با ضدعفونی‌کننده آغشته کنید و دستانتان را خوب به هم بمالید تا خشک شوند.

   - آب و صابون بهترین انتخاب هستند، مخصوصاً اگر دست‌ها به‌وضوح کثیف شده باشند.

   - از لمس چشم‌ها، بینی و دهانتان با دست‌های شسته‌نشده اجتناب کنید.

 

وسایل شخصی‌تان را در اختیار دیگران نگذارید.

   - ظروف، لیوان‌های آبخوری، فنجان‌ها، قاشق و چنگال، حوله‌ها، یا رختخوابتان را در اختیار هم‌خانه‌ای‌هایتان قرار ندهید.

   - پس از استفاده از این وسایل، آن‌ها را با آب و صابون بشویید یا در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید.

 

سطوحی را که دائماً لمس می‌شوند هر روز تمیز کنید.

   - در «اتاق بیمار» یا دستشویی، سطوحی را که دائماً لمس می‌شوند پاکیزه و ضدعفونی کنید، و برای این کار از دستکش‌های یک‌بارمصرف استفاده کنید. اجازه دهید شخص دیگری سطوح فضاهای مشترک را تمیز و ضدعفونی کند، اما در صورت امکان باید اتاق یا حمام خودتان را تمیز کنید.

   - درصورتی‌که مراقب یا شخص دیگری اتاق خواب یا دستشوی فرد بیمار را تمیز و ضدعفونی می‌کند، باید این کار را صرفاً در صورت لزوم انجام دهد. پیش از نظافت، آن فرد باید ماسک بزند و دستکش‌های یکبارمصرف به دست کند. آن‌ها باید تا جای ممکن صبر کنند و بلافاصله پس از آنکه فرد بیمار از دستشویی استفاده کرد وارد آنجا نشوند و نظافت را آغاز نکنند.

   - سطوحی که دائماً لمس می‌شوند شامل تلفن‌ها، ریموت کنترل‌ها، پیشخوان‌ها، روی میزها، دستگیره‌های درها، وسایل حمام، توالت‌ها، صفحه‌کلیدها، تبلت‌ها، و میزهای کنار تختخواب هستند.

   - سطوحی را که ممکن است خون، مدفوع، یا مایعات بدن رویشان ریخته باشد تمیز و ضدعفونی کنید.

   - از نظافت‌کننده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌های خانگی استفاده کنید. وسیله یا سطح موردنظر را با آب و صابون یا نظافت‌کنندۀ دیگری تمیز کنید. سپس، از یکی از ضدعفونی‌کننده‌های خانگی استفاده کنید.

      -- به‌منظور استفادۀ ایمن و موثر از محصول موردنظر، حتماً از دستورالعمل‌های روی برچسب آن پیروی کنید. روی بسیاری از محصولات این‌طور نوشته شده است که سطوح باید چند دقیقه‌ای مرطوب بمانند تا میکروب‌ها کشته شوند. برخی از دستورالعمل‌ها نیز اقدامات احتیاطی نظیر پوشیدن دستکش و برقراری تهویۀ مناسب هنگام استفاده از محصولات را ضروری دانسته‌اند.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2114
  • بازدید دیروز: 4452
  • بازدید کل: 23033218