Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

تیم درمانی در سرطان پستان.

تیم درمانی در سرطان پستان.

درمان سرطان پستان یك كار تیمی است و مطالعات نشان داده‌اند كه در بیماران سرطانی كه متخصصین مختلف با همكاری یكدیگر به امر درمان آنان می‌پردازند، همكاری تیمی متخصصینی كه هر یك به طور جداگانه شما را ویزیت می‌کنند، می‌تواند نتایج درمان را بهتر كند.

ارتباط پزشك و بیمار: یك موضوع مهم  

برخی از زنان ترجیح می‌دهند كه اطلاعات كمی در مورد تشخیص سرطان و بیماری خودشان داشته باشند و تصمیم‌گیری در مورد تشخیص و درمان را به شخص دیگری، مثلاً پزشكی كه به او اطمینان دارند، واگذار نمایند. بر عكس بسیاری دیگر می‌خواهند كه فعالانه در امور مربوط به تشخیص و درمان خود شركت جویند و قبل از هر تصمیمی، راجع به آن با اعضای خانواده خود به بحث و تبادل نظر بپردازند. اغلب زنان، هنگامی كه اطلاعات مورد نیازشان به صورت ساده و قابل فهم برای آنها توضیح داده می‌شود، احساس امنیت و آرامش بیشتری می‌کنند.

هر زمان كه تصمیم گرفتید بیشتر مشورت كنید، یا اطلاعات بیشتری در مورد بیماری خود كسب نمائید یا اینكه بیشتر درگیر مراحل تصمیم‌گیری‌های تشخیصی و درمانی خود بشوید، این امر را با پزشكتان در میان بگذارید. پزشكان و پرستاران باید به خوبی رفتار بیماران و احساس ناراحتی آنها را درك كنند، البته توجه داشته باشید كه این موضوع را باید با پزشك معالج خود در میان بگذارید زیرا اگر این درخواست مطرح نشود نباید انتظار داشت كه او یا سایر افراد، فكر شما را بخوانند.

سعی كنید برای وقت ویزیت خودتان با پزشك، مانند سایر قرارهای مهم خودتان اهمیت قائل شوید. برخی از زنان، از یكی از اعضای خانواده می‌خواهند كه آنان را در این ویزیت همراهی كنند تا در تصمیم‌گیری‌های بعدی به آنها كمك كنند. می‌توانید همراه خود یك دفترچه یادداشت داشته باشید تا بتوانید سؤالات خود، وقت‌های بعدی، نام داروها و شماره تلفن‌های مورد نیاز را در آن بنویسید. برخی نكات دیگر عبارتند از:  

- از قبل زنگ بزنید و وقت ملاقات را تعیین كنید تا بدانید تا وقت ملاقات بعدی، چقدر زمان در پیش‌رو دارید. در صورتی كه می‌خواهید وقت را طولانی‌تر كنید یا عقب بیاندازید، با منشی هماهنگ كنید.  

- آدرس و مسیر مطب را بپرسید تا نگران چگونه رسیدن یا پارك‌كردن ماشین و... نباشید. 

- هرگونه دارویی را كه در حال حاضر مصرف می‌کنید، با خودتان بیاورید. گفتن اینكه از آن قرص‌های سبز و یا قرمز می‌خورم، كمكی به پزشكتان نخواهد كرد. 

در مورد درمان‌های دیگری كه احیاناً از آنها استفاده می‌کنید، مثل طب سوزنی، طب گیاهی، انرژی درمانی، ویتامین‌ها و تمرینات ذهنی یا مراقبه كه فكر می‌کنید در امر بهبودی شما مؤثر هستند، با پزشكتان صحبت كنید. 

به یاد داشته باشید كه افرادی كه در طی درمان‌های مختلف از شما مراقبت می‌کنند، طرفدار شما هستند و می‌دانند كه این زمان، زمان بسیار سختی برای شما و خانواده شماست. آنها آنجا هستند تا به شما كمك كنند و مراحل درمانی را برای شما تا آنجا كه ممكن است، راحت‌تر و قابل درك‌تر سازند. در نظر این گروه، شما مهم‌ترین فرد هستید. شما كسی هستید كه تصمیم نهایی را در مورد مراقبت از خودتان بر اساس بهترین توصیه ممكن می‌گیرید. تصمیم‌گیری در مورد درمان و درك این كه چه اتفاقی برای شما خواهد افتاد، ابتدا ممكن است مشكل به نظر برسد. در هر حال، این خود شما هستید كه تعیین می‌کنید كه دوست دارید چه میزان اطلاعات دریافت كنید. در مورد هر فرد، این تمایل می‌تواند متفاوت باشد. اگر این اطلاعات را می‌خواهید و آماده دریافت آن هستید، به پزشك خودتان اطلاع دهید.  

شاید مجبور باشید در مورد درمان‌های خود، سوالات زیادی را حتی بیشتر از یك بار بپرسید تا كاملاً آنها را بفهمید. اطلاعات مربوط به سرطان پیچیده و همواره در حال تغییر هستند. این حق شماست كه جواب‌های شفاف و روشن برای سؤالاتتان بشنوید. توجه داشته باشید كه امروزه در تمام مراكز معتبر دنیا، محور تمام امور درمانی، بیمار است. یعنی تمام تیم درمانی خود را موظف می‌بینند كه تمام اطلاعات را به بیمار خود داده و در نهایت به او كمك كنند تا خود او تصمیم نهایی را بگیرد. 

آیا می‌توانم با پزشك دیگری مشورت كنم؟  

دكتر سوزان لاو كه یك جراح فعال در زمینه سرطان پستان در آمریكا است، می‌نویسد:

«گاهی اوقات بیماران خجالت می‌كشند تا راجع به مشورت با پزشك دیگر صحبت كنند، زیرا نگرانند كه این موضوع تا اندازه‌ای بی‌احترامی به تخصص و مهارت پزشك معالجشان تلقی شود. هیچ وقت چنین فكری نكنید.» 

واقعیت این است كه شما به پزشكتان بی‌احترامی نمی‌کنید، بلكه در جستجوی دقیق‌ترین اطلاعات موجود در مورد چیزی هستید كه مربوط به سلامت شماست.

مطمئناً پزشكانی كه تسلط كافی در تشخیص و درمان این بیماری دارند، اطلاعات كافی را در مورد این بیماری به شما خواهند داد. این گروه از پزشكان از این موضوع آزرده نخواهند شد ولی مهم این است كه: بسیار مراقب باشید تا در گرفتن اطلاعات بیشتر، دچار وسواس نشوید. دقت كنید تا این موضوع باعث تأخیر در امور تشخیصی و درمانی شما نشود.  

مراقب باشید تا به دنبال تصمیم دلخواه خود نباشید. ممكن است انجام بیوپسی تشخیصی برای شما ضروری باشد ولی چون شما از آن میترسید، طی مشورت‌های متعدد به دنبال این باشید كه با پزشكی مواجه شوید كه او نیز انجام این كار را ضروری نداند. شما باید به دنبال دریافت كامل‌ترین اطلاعات از پزشكان صاحب صلاحیت باشید نه آسان‌ترین كاری كه در جستجوی آن هستید.  

اگر احساس ناراحتی می‌کنید یا نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد بیماری و راه‌هایی كه برایتان گفته شده است دارید، می‌توانید از پزشك خانواده یا متخصص خود درخواست كنید تا شما را برای مشورت به جایی معرفی كند.    

توجه داشته باشید كه هنوز سوالات بدون جواب زیادی در زمینه تحقیقات مربوط به سرطان پستان وجود دارد. در مورد برخی از سؤالاتی كه برای شما مطرح است، ممكن است یك جواب دقیق یا صددرصد درست وجود نداشته باشد. مهم است كه با افراد دارای صلاحیت و اطلاعات پزشكی كامل صحبت كنید. توجه كنید كه زمان مناسب برای مشورت، قبل از آغاز درمان است. بنابراین پس از اینكه درمان را توسط یك تیم پزشكی آغاز كردید، به آنها اعتماد كنید و مواردی را كه طبق شنیده‌های بعدی خود به آن‌ها شك دارید با پزشك معالجتان در میان بگذارید و از او بخواهید كه در این زمینه برای شما توضیح دهد.  

وقتی تشخیص سرطان پستان قطعی می‌شود، زنان دچار استرس می‌شوند و تحت فشار شدید قرار می‌گیرند. در این زمان، تجزیه و تحلیل مناسب برای درك این همه اطلاعات، مشكل است. بهتر است برای دریافت اطلاعات دقیق و با جزئیات كامل، زمان بهتری را برگزینید. منابع متعددی برای دریافت اطلاعات مفید وجود دارد. این منابع شامل كتاب‌ها، مجلات خاص، سایت‌های اینترنتی معتبر و صدای مشاور بیماری‌های پستان هستند.  

امیدوارم در آینده، زنان بدانند كه مشورت با پزشكان دیگر حق آنهاست و در این مورد احساس گناه نكنند. البته باید اذعان كرد كه بهترین زمان بـرای این مشورت‌ها قبل از آغاز اقدامات درمانی است.

به یاد داشته باشید كه مراكز دیگری نیز برای دریافت حمایت وجود دارند: افراد خانواده، دوستان، پزشك خانواده، پرستاران و همكاران. آنها ممكن است منتظر علامتی مبنی بر تمایل شما به صحبت كردن باشند، می‌توانید از یك دوست یا عضو خانواده بخواهید كه این كتاب را همراه با شما بخواند. مردم می‌خواهند كمك كنند، اما این شما هستید كه باید به آنها بگویید كه چه چیزی را و در چه زمانی لازم دارید. آنچه در این مورد اهمیت دارد این حقیقت است كه هرگز برای تصمیم‌گیری در خصوص مسایل اصلی درمان خود به توصیه‌های این افراد عمل نكنید. بهترین كار این است كه اطلاعات متنوع را از این افراد بدست آورید و در مورد آنها با پزشك معالج خود مشورت كنید. واضح است كه در نهایت پزشك معالج و معتمد شما است كه می‌تواند بهترین پیشنهاد را به شما ارائه نماید.

در طی این مراحل، چه كسانی به شما كمك می‌کنند؟

1- پزشك خانواده 

پزشك خانوادگی شما احتمالاً اولین شخصی است كه شما با وی مشورت می‌کنید. وی یكی از مهم‌ترین افراد تیم مراقبتی شما باقی خواهد ماند. پزشك خانواده، درمانگر بیماری سرطان شما نیست، اما مسئولیت ارجاع شما به پزشك متخصص را به عهده دارد. او پاسخگوی سؤالات شما خواهد بود و نقش مهمی در هماهنگی، مشاوره و ارتباط شما با درمانگر خواهد داشت. وی در بیمارستان یا مركز درمانی می‌تواند مشاور شما باشد. متأسفانه با توجه به شرایط كشور ما، در بسیاری از مناطق، پزشك خانواده به صورتی كه در كشورهای غربی وجود دارد در دسترس افراد نیست. لذا اگر پزشك خانوادگی ندارید، پزشكی را كه با او راحت هستید پیدا كنید. توجه داشته باشید كه مانند تمامی ارتباطات طولانی مدت، اعتماد در برقراری ارتباط و احترام به یكدیگر برای حصول بهترین نتیجه اهمیت دارد. از آنجا كه در این مورد ارتباط شما با پزشكتان ممكن است برای تمامی مدت عمرتان باقی بماند، اعتماد و احترام متقابل نقش كلیدی در ادامه آن دارد. 

مراجعه به پزشك متخصص همیشه ساده نیست. پیدا كردن فردی كه دارای مشخصات زیر باشد در برخی مناطق بسیار مشكل است.  

- دانش كافی در درمان سرطان پستان داشته باشد. 

- تجربه و مهارت كافی در انجام امور درمانی داشته باشد. 

- به كار تیمی اعتقاد داشته باشد. 

- حوصله و وقت كافی برای تشخیص صحیح بیماری و توضیح آن به بیمار داشته باشد.  

در نهایت پس از انتخاب پزشك، اگر تمایل ندارید كه به تنهایی برای ویزیت به مطب پزشك بروید یا اینكه سؤالاتتان را خودتان بپرسید، از یكی از دوستان نزدیك یا اعضای خانواده‌تان یا خانمی كه خودش هم در شرایط مشابهی بوده است، بخواهید تا شما را همراهی كند.  

2- اعضای تیم درمانی در سرطان پستان 

امروزه ثابت شده است كه نتایج درمانی در بیمارانی كه توسط یك تیم پزشكی درمان می‌شوند بهتر است. معمولاً این گروه از بیماران طول عمر بیشتری نسبت به سایر بیماران- كه به صورت پراكنده و در مراكز غیر تخصصی درمان می‌شوند- دارند. باید اشاره كرد كه در این‌گونه مراكز كه متاسفانه در كشور ما بسیار اندك‌اند، پزشكان از تخصص‌های مختلف به صورت تقریباً هم‌زمان و پس از مشاوره با یكدیگر از ابتدا نقشه كاملی از مراحل تشخیص و درمان بیمار رسم كرده و در مورد آن به توافق می‌رسند. سپس طبق آن، توصیه‌های خود را به بیمار انجام می‌دهند و پس از این كه بیمار از انواع درمان‌های ممكن اطلاع كافی پیدا كرد، درمان آغاز می‌شود. اعضای این تیم شامل متخصصینی از رشته‌های جراحی، رادیولوژی، انكولوژی، پرتودرمانی، روانپزشكی، آسیب‌شناسی، پزشكی هسته‌ای و نیز پرستاران آموزش دیده در زمینه مراقبت و توان‌بخشی هستند كه هر كدام در یكی از مراحل تشخیص و درمان نقش ویژه‌ای دارند.  

3- جراح 

در بیمارستان‌ها جراحان مختلف با تخصص‌های متفاوت وجود دارند كه برخی از آنها دوره‌های ویژه‌ای در جراحی پستان گذرانده‌اند. اگر چنین متخصصینی در محل زندگی شما وجود دارد، به احتمال زیاد شما وی را خواهید دید. سؤالاتی وجود دارد كه شاید شما بخواهید از جراح خود بپرسید، مانند:  

- انواع درمان‌های ممكن برای من چیست و آیا شما ترجیح خاصی برای نوع خاصی از جراحی دارید؟

- چه درمانی را شما برای من توصیه می‌کنید و چرا؟ 

- آیا فرق می‌کند كه در چه موقعی از دوره عادت ماهانه جراحی شوم؟ 

- آیا می‌توانید مرا به یك گروه حمایتی سرطان پستان، معرفی كنید؟

- آیا امكان بازسازی پستان پس از جراحی وجود دارد؟ 

- آیا می‌توانید عكسی به من نشان بدهید تا بدانم پس از جراحی، پستان من به چه شكلی درمی‌آید؟

- آیا می‌توانم با یكی از بیماران قبلی شما كه تحت درمان قرار گرفته است، صحبت كنم؟

شاید دوست داشته باشید كه همسر، دوست یا فرزندتان را همراه خود ببرید. می‌توانید سوالات خود و جواب‌های پزشك را یادداشت كنید.  

افرادی كه قبلاً مبتلا به این بیماری بوده‌اند، می‌توانند نقش حمایتی خوبی برای شما داشته باشند. از هر طریقی با آنها آشنا شوید یا در ارتباط باشید، این ارتباط برای پاسخ‌گیری در مورد برخی از سؤالات و نیز آرامش فكری شما مفید است، بخصوص اگر از نظر سنی و درمان‌های انجام شده شرایطی شبیه به شما داشته باشند. اما توجه داشته باشید كه علی رغم كمك زیادی كه این افراد به شما می‌کنند، ماهیت بیماری در افراد مختلف می‌تواند كاملاً متفاوت باشد و هیچ دلیلی وجود ندارد كه سیر بیماری شما دقیقاً مانند آن افراد باشد.  

4- متخصص انكولوژی (سرطان شناسی) 

همان‌طور كه پیش از این گفته شد، در صورتی كه از ابتدا توسط یك تیم درمان نشوید، معمولاً پس از جراحی به یك انكولوژیست ارجاع خواهید شد. او پزشكی است كه به طور تخصصی برای برخورد طبی و دارویی با سرطان آموزش دیده و تجربه اندوخته است. برخی از آنها به طور اختصاصی روی انواع خاصی از سرطان مثلاً سرطان پستان، مغز یا ریه كار می‌کنند. پس از جراحی بسیاری از بیماران نیاز به شیمی‌درمانی و پرتودرمانی پیدا می‌کنند كه این كار توسط متخصصین انكولوژی (متخصصین مدیكال انكولوژی و رادیوتراپی) انجام می‌شود.  

حتی اگر شما نیازی به انجام درمان‌های پس از جراحی نداشته باشید، شاید بخواهید با یك انكولوژیست صحبت كنید یا اینكه برای پیگیری‌های پس از درمان تحت نظر وی باشید. «پیگیری» مراقبت‌هایی است كه شما پس از تكمیل درمان نیاز دارید.  

سؤالاتی كه ممكن است شما بخواهید از انكولوژیست بپرسید شامل موارد زیر می‌باشند: 

- من به چه نوعی از سرطان پستان مبتلا هستم و بیماری من در چه مرحله‌ای است؟ 

- شما چه درمانی را برای من توصیه می‌کنید و چرا؟ 

- این درمان چه موقع به من كمك خواهد كرد؟

- خطرات این درمان چیست؟

- اگر نخواهم این درمان را انجام بدهم، چه اتفاقی می‌افتد؟

- آیا این درمان دردناك است؟ اگر این طور باشد، چطور باید با این درد مقابله كرد؟ 

- این درمان كی و كجا انجام خواهد شد؟

- عوارض این درمان چیست؟ آیا برای این عوارض یا كاهش آن توصیه‌ای دارید؟

- طول مدت درمان چقدر است؟

- اگر یك دوره درمان را از دست بدهم، آیا امكان جبران آن وجود دارد؟

- چه مشكلاتی را باید جدی بگیرم و به شما بگویم؟

- در صورت بروز مشكل، در فاصله بین دو ویزیت چگونه با شما تماس بگیرم؟

- آیا از سایر درمان‌ها می‌توانم در این مدت استفاده كنم؟

- غذا و خوراك من در حین درمان باید چگونه باشد؟

- حداكثر تا چه مدتی می‌توانم شروع درمان را به تعویق بیاندازم؟

- آیا شما می‌توانید مرا به یك گروه حمایتی معرفی كنید؟

- اگر از این بیماری خلاص شوم، شانس بازگشت آن چقدر است؟

توجه داشته باشید كه حتی پس از اتمام مراحل درمانی، پستان مقابل شما كه تحت جراحی قرار نگرفته است، همچنین اعضای خانواده درجه اول شما كه بیش از 20 سال دارند باید توسط جراح معاینه شوند. لازم است معاینات دوره‌ای توسط جراح و متخصص انكولوژی را در برنامه زندگی خود وارد نمایند. دانستن این موضوع از اضطراب شما در طی دوره درمان و پس از آن كم می‌کند. 

توجه داشته باشید كه تحت نظر بودن شما، یك مراقبت است و اگر چه ضروری است، اما هرگز به این معنی نیست كه شما درمان نشده‌اید یا این كه پستان مقابل شما نیز بیمار است.  

5- مشاور روان‌شناسی یا روان‌پزشك  

پزشكان و جراحان برای مقابله با بیماری سرطان شما آموزش دیده‌اند و در این رابطه تلاش خواهند كرد، اما شما باید آموزش ببینید كه با مسائل روانی پس از تشخیص سرطان نیز كنار بیایید. برای كمك به تطابق روحی و روانی با سرطان، می‌توانید با یك روان شناس یا روان پزشك مجرب در این زمینه مشورت كنید.   

افراد خانواده شما، مثل همسر یا فرزندانتان نیز ممكن است نیاز به حمایت روحی- روانی داشته باشند تا هم بتوانند با ترس و نگرانی‌های خودشان مقابله كنند و هم به شما كمك كنند.  

توجه كنید كه كنار آمدن با سرطان از نظر روحـی و روانـی یـك امـر پیچیـده وعلمی است. امروزه علوم روان شناسی سرطان (Psycho- oncology) به كمـك بیماران سرطانی می‌آیند تا آنان بتوانند با زندگی جدید خود تطابق پیدا كنند.  

تیم درمانی شما علاوه بر انجام اقدامات درمانی می‌تواند:  

- اطلاعاتی در مورد سرطان پستان و روش‌های درمان آن به شما بدهد.  

- سؤالات شما را به نحوی كه قابل درك باشد، پاسخ بدهد. 

- گروه‌های حمایتی را به شما معرفی كند یا افراد مبتلا به این بیماری را كه تمایل به ارتباط با شما دارند، به شما معرفی نماید. 

- برایتان تشریح كند كه كدام علائم احتیاج به مراجعه و ویزیت اورژانس دارند (مثل تب یا خونریزی) و چطور می‌توانید به طور اورژانس با آنها تماس بگیرید.

شما چه كمكی می‌توانید به تیم درمانگر خود كنید؟

- به سؤالات، صادقانه پاسخ بدهید.

- اگر در برخی موارد از پاسخ خود خجالت بكشید، ممكن است كار درمان شما دشوارتر شود.  

- توجه كنید كه تیم درمانگر وظیفه كمك به شما را دارد نه قضاوت در مورد شما.  

- مشكلات و سؤالات خود را تا آنجا كه ممكن است واضح و روشن بیان كنید. مثلاً به پزشكتان بگویید: من این مورد را خوب نمی‌فهمم، می‌شود برای من بیشتر توضیح بدهید؟ یا اینكه: ممكن است در مورد این موضوع بیشتر صحبت كنید؟ همچنین اگر در مورد مطلبی احتیاج به توضیحات جزئی‌تر دارید، به پزشكتان بگویید. گاهی تكرار یك سؤال با یك روش دیگر، مثلاً با عوض كردن شكل آن سوال مفید است و ممكن است حتی به پزشك كمك كند تا دقیق‌تر بفهمد كه شما چه می‌خواهید و پاسخ دقیق‌تری به شما بدهد. مهم نیست كه پس از یك بار توضیح پزشك متوجه جواب نشوید، می‌توانید یك بار دیگر بپرسید. اگر شما به پزشك نگویید كه متوجه چیزی نشده‌اید، ممكن است او فكر كند كه تمام توضیحات وی برایتان قابل درك بوده است. اگر می خواهید در مورد روش‌های درمانی خود بیشتر بدانید از پزشكتان بخواهید كتاب یا جزوه یا بروشوری در اختیارتان بگذارد. دانستن این مسائل همچنین به شما كمك خواهد كرد كه به نحو فعال‌تری به درمان خود كمك كنید. در صورتی كه در مورد بیماری و روش‌های درمان آن اطلاعاتی از منابع مختلف دریافت كرده‌اید، همواره پزشك خود را در جریان بگذارید و نظر وی را جویا شوید.  

اگر در رابطه با بیماری یا سیر درمان خود عصبانی هستید یا به ستوه آمده‌اید، سعی كنید از برخوردهای خصومت آمیز و متهم‌كننده نسبت به پزشكانی كه شما را ویزیت كرده یا می‌کنند پرهیز كنید. این حالت به رابطه صحیح بیمار و پزشك لطمه خواهد زد و در نهایت می‌تواند برای شما مضر باشد.  

به هرحال توجه داشته باشید كه «ارتباط صمیمانه» همراه با «اعتماد شما به پزشك معالجتان» می‌تواند در بهبود شما مؤثر باشد. بنابراین پزشكی كه به هر دلیل حاضر به پاسخگویی به سؤالات شما نیست، ممكن است فرد مناسبی برای درمان شما نباشد. توجه كنید كه این عضو، جزئی از بدن شما است و شما در خصوص گرفتن اطلاعات از پزشكتان كاملاً حق دارید. 

6- گروه‌های حمایتی  

صحبت كردن با زنانی كه مثل خود شما یاد گرفته‌اند كه با سرطان زندگی كنند، ممكن است مفید و آرامش‌بخش باشد. برای برخی از بیماران، تماس با یك گروه حمایتی یا یك خانم مبتلا به سرطان پستان، حتی قبل از جراحی یا شروع درمان مفید بوده است. این زنان نیز مبتلا به سرطان پستان بوده‌اند و اكنون دوباره قدرت و انرژی خود را بازیافته‌اند. آنها می‌توانند تجربیات خود را با شما در میان بگذارند و اغلب آنها شنونده‌های آرام و خوبی برای شما هستند. خوشبختانه این گروه‌های حمایتی در كشور ما نیز تشكیل شده و مدت‌هاست كه فعالیت می‌کنند. حتی در این زمینه انجمن‌های خاصی نیز وجود دارند كه توسط بیماران تشكیل شده و توسط خود آنان اداره می‌شود.

چگونه پزشك معالج خود را انتخاب كنم؟ 

بجز اعمال جراحی بازسازی پستان كه طولانی هستند و الزاماً باید در یك بیمارستان كاملاً مجهز انجام شوند، سایر اعمال جراحی مربوط به پستان اعم از زیبایی یا درمانی را می‌توان در مراكز جراحی نیز انجام داد. اگر چه این كار می‌تواند هزینه‌های شما را كاهش دهد ولی توجه داشته باشید كه این اقدام نباید هیچ خطری را به شما تحمیل كند. در حقیقت انجام اعمال جراحی در مراكز جراحی (و نه در بیمارستان) در مواردی كه طول مدت عمل زیاد بوده و یا بیمار سن بالا یا هر گونه بیماری زمینه‌ای قلبی، ریوی و... داشته باشد كاملاً ممنوع است. بهتر است توجه ویژه‌ای به انتخاب جراح خود داشته باشید. راه‌های مختلفی برای انتخاب مناسب‌ترین پزشك برای جراحی شما وجود دارد كه مهمترین آنها دانش و حوصله او در پاسخ به سؤالات شما، مدارج و مدارك علمی اخذ شده توسط او، تجربه و تخصص او و پرسش از بیمارانی كه توسط او جراحی شده‌اند، می‌باشد. اگر چه با توجه به رابطه مالی مستقیم پزشك و بیمار در كشورمان این انتخاب و اعتماد مشكل‌تر شده است ولی به هرحال توجه كنید كه جراحی خود را به كسی بسپارید كه اعتماد شما را كاملاً جلب كرده است.  

توجه داشته باشید كه امروزه با توجه به گسترش ارتباطات و در اختیار بودن منابع پزشكی (كه قابل فهم برای عامه مردم باشد) جراح می‌بایست روش‌های جراحی را با بیانی كه برای شما كاملاً قابل فهم باشد توضیح دهد. بكار بردن عبارات كلی مانند سرطان، عفونت، رسیدن عفونت به خون، سرطان خوش‌خیم و ... كه بعضاً هیچ پایه و اساس علمی ندارند، به هیچ عنوان نباید برای شما قانع‌كننده باشد. 

به طور خلاصه بهتر است قبل از انتخاب جراح به موارد زیر توجه نمایید: 

- آیا تخصص جراح با جراحی مورد درخواست شما مرتبط است؟ آیا جراح در زمینه خاصی تبحر ویژه دارد؟ 

- آیا سایر بیماران وی درخواستی مشابه درخواست شما دارند؟ در یك ماه چه تعداد بیمار توسط او در این زمینه جراحی می‌شوند؟ آیا او اعتماد شما را از هر نظر (تخصصی، اخلاقی و مالی) جلب كرده است؟ آیا او عنوان دانشگاهی و علمی معتبر دارد؟

- آیا به صورت علمی و قانع‌كننده قادر به پاسخگویی به تمام سوالات شما می‌باشد؟

- آیا حوصله و وقت كافی برای رسیدگی به شما را در تمام مراحل مورد نیاز اعم از قبل، حین یا بعد از عمل را دارد؟

- آیا می‌توانید اطمینان پیدا كنید كه خود او شما را جراحی می‌کند؟ آیا جراح توانایی جسمی لازم را برای جراحی شما دارد؟ آیا جراح صلاحیت روانی و اخلاقی لازم را برای جراحی شما دارد؟

- به ویژه در جراحی‌های زیبایی، آیا عكس‌هایی از جراحی‌هایی كه قبلاً انجام داده است در اختیار شما میگذارد؟ آیا از نتایج جراحی‌های او رضایت دارید؟ 

در پایان توجه به این نكته بسیار اهمیت دارد كه بسیاری تصور می‌کنند بدون توجه به موارد بالا و صرفاً با توجه به میزان هزینه‌های درمانی می‌توانند بهترین جراحی را داشته باشند. اگرچه این موضوع می‌تواند یكی از معیار‌های شما باشد ولی توجه داشته باشید كه این معیار بدون در نظر داشتن موارد ذكر شده در بالا بسیار غلط‌انداز و نامطمئن است. 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 5706
  • بازدید دیروز: 3056
  • بازدید کل: 23026328