Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

مدرن ترین راهکارهای از بین بردن لک صورت

مدرن ترین راهکارهای از بین بردن لک صورت

با وجود اینکه اکثر لکه‌های پوستی بی‌ضرر هستند، اما وجود آنها روی پوست صورت آزاردهنده است.

اگر با لکه‌های قهوه‌ای روی پوست صورت خود دست و پنجه نرم می‌کنید، قطعاً به دنبال راهکارهای از بین بردن لک صورت هستید. با وجود اینکه اکثر لکه‌های پوستی بی‌ضرر هستند، اما وجود آنها روی پوست صورت آزاردهنده است.

همانطور که می‌دانید لکه‌های پوستی در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و تولید بیش از حد ملانین به وجود آمده و به معضلی برای ما تبدیل می‌شوند. ناگفته نماند که عوامل ژنتیکی نیز در ظاهر شدن این مهمان‌های ناخوانده بی‌اثر نیستند.

اگر تاکنون هزاران روش درمانی برای کاهش لکه‌ها را امتحان کرده و به نتیجه نرسیده‌اید، در جای درستی قرار دارید؛ چراکه ما به معرفی راهکارهایی خواهیم پرداخت که شما را برای همیشه از شر لکه‌ها خلاص می‌کنند. اگر هنوز شک دارید، راهکارهای کلینیکی را که در ادامه مطرح می‌شوند، از دست ندهید.

راهکارهای از بین بردن لک صورت

مگر می‌شود راهکار درمانی موثری را ارائه داد در حالی که ریشه اصلی موضوع هنوز حل نشده است؟ همه ما به خوبی می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. ما به علل مختلفی شاهد کک و مک و لک‌های پوستی هستیم. جالب است بدانید هیچکس با لک پوستی متولد نمی‌شود؛ حتی اگر عامل به وجود آمدن آن ژنتیکی باشد. بزرگترین منبع بروز لک را باید بزرگترین منبع نوری دنیا یعنی خورشید دانست!

تشعشات مضر نور خورشید آماده واکنش با سلول‌های پوستی ما هستند. در اینجاست که سلول‌های پوستی به همراه رنگدانه پوست یعنی ملانین منجر به ظاهر شدن لکه‌های پوستی می‌شوند. البته همانطور که بیان شد عوامل ژنتیکی نیز در بروز این لکه های قهوه‌ای بی‌تاثیر نیستند. با این وجود عوامل زیر به بروز این لک‌ها بیشتر دامن می‌زند:

  - برخورداری از پوستی روشن؛

  - برخورداری از پوست نازک و حساس؛

  - پوستی که به سرعت برنزه می‌شود.

با این حال لک صورت برخلاف خال برآمده نیست. این دانه‌های قهوه‌ای رنگ حتی دردناک یا آزاردهنده نیز نیستند. تنها آزار آنها دریغ کردن ما از برخورداری از پوستی شفاف و صاف است.

اگر از داشتن لک‌های تیره بر پوست خود ناراضی هستید، بهتر است بدانید که خداحافظی با آنها غیرممکن نیست. درواقع پیشرفت‌های عملی به خصوص در حوزه پوست و مو هر غیرممکنی را ممکن کرده است. البته پیش از تصمیم‌گیری در رابطه با انتخاب بهترین راه‌حل پیشنهاد می‌کنیم که با پزشک خود مشورت کنید. بی‌شک او بهترین و مناسب‌ترین راهکارها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

حال بیایید بدون هیچ فوت وقتی سراغ کارآمدترین و موثرترین روش‌های رفع لک پوست برویم.

 

لیزرتراپی یا لیزردرمانی

بسیاری از پزشکان استفاده از لیزر را به عنوان یکی از بهترین راهکارهای رفع لک صورت پیشنهاد می‌دهند. حتماً شما هم بارها در رابطه با استفاده از لیزر شنیده‌اید، اما آیا می‌دانید عملکرد اصلی آن چیست؟

لیزر در حقیقت فوتون‌های متمرکزی هستند که تا لایه درم پوست نفوذ می‌کنند. این فوتون‌ها سلول‌های رنگدانه‌ای را به طور کامل از بین می‌برند. در این حالت پوست شروع به کلاژن‌سازی کرده و مانع از به جای ماندن اثری از آنها می‌شود.

در لیزر درمانی از پالس نورهایی متمرکز، اما شدید استفاده می‌شود. اگر در رابطه با این روش درمانی موثر شک دارید، نگاهی به آمار بیندازید: مطالعات نشان می‌دهد در بیش از 62 درصد از افرادی که لیزر را به عنوان راهکار درمانی خود انتخاب کرده‌اند، 50 درصد از لک‌های پوست کاهش پیدا کرده بود.

  

 

  

آیا لیزر درمانی ریسک یا خطری نیز به دنبال دارد؟

نخستین پرسشی که در ذهن مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های پزشکی شکل می‌گیرد، ریسک لیزردرمانی است. لازم به ذکر است که لیزر ازجمله راهکارهای رفع لک صورت بی‌خطر شناخته می‌شود. خطر بروز زخم در اثر انتخاب این روش درمانی بسیار کم است. با این حال بهتر است که پیش از انتخاب این راهکار با عوارض جانبی آن آشنا شوید:

    - خارش؛

    - تورم؛

    - قرمزی؛

    - عفونت؛

    - تغییر رنگ پوست.

این احتمال وجود دارد که قبل یا بعد از لیزر درمانی پزشک داروها یا کرم‌هایی را به منظور تسریع روند حذف لک صورت پیشنهاد دهد. با وجود اینکه لیزردرمانی راهکاری ایده‌آل به نظر می‌رسد، اما بهتر است دو نکته مهم در رابطه با آن را بدانید:

    - بهبودی بعد از لیزردرمانی ممکن است به مدت دو هفته زمان نیاز داشته باشد؛

    - به منظور دستیابی به نتایج مطلوب بی‌شک به چند جلسه درمانی نیاز خواهید داشت.

 

سرما جراحی یا کرایوسرجری

یکی از جالب‌ترین راهکارهای از بین بردن لک صورت سرماجراحی است. از این راهکار برای از بین بردن سلول‌های غیرطبیعی پوست استفاده می‌شود. با این حال جای هیچ گونه نگرانی بابت این روش درمانی وجود ندارد؛ چراکه این روش به‌طور کلی بی‌خطر است و نیازی به بیهوشی ندارد. حتی مدت زمان بهبودی بعد از به‌کارگیری این راهکار درمانی کوتاه‌مدت است. اما چه اتفاقی در سرماجراحی رخم می‌دهد؟ در این روش از نیتروژن مایع برای تخریب و از بین بردن سلول‌های غیرطبیعی پوست استفاده می‌کنند.

اگرچه این راهکار درمانی ایده‌آل به نظر می‌رسد، عوارض ناخواسته‌ای را نیز به دنبال دارد. خونریزی و تاول زدن از جمله معمول‌ترین عوارض سرماجراحی است. با این وجود این روش به‌ندرت باعث ایجاد زخم می‌شود.

 

لایه برداری شیمیایی از پوست

از‌جمله راهکارهای از‌بین‌بردن لک صورت استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی است. درواقع از لایه‌بردارها برای از کاهش اثرات به‌جا‌مانده از قسمت‌های آسیب‌دیده پوست استفاده می‌شود. لایه‌بردارهای شیمایی مورد استفاده برای از‌بین‌بردن لک صورت حاوی اسید گلیکولیک یا اسید تری کلرواستیک می‌شوند. جالب است بدانید که این مواد به لایه‌های میانی پوست نفوذ می‌کنند.

این مواد با نفوذ به پوست منجر به لایه‌برداری قسمت‌های آسیب‌دیده پوست می‌شوند. به این ترتیب پوست خود را بازسازی کرده و بخش‌های آسیب‌دیده ترمیم می‌شوند.

ریسک‌های لایه برداری پوست

با وجود تاثیر ایده‌آلی که این راهکار در رابطه با رفع لک صورت دارد، ریسک و عوارض ناشی از آن اجتناب‌ناپذیرند. بیایید نگاهی به اصلی‌ترین عوارض ناشی از به کارگیری این روش داشته باشیم.

    - قرمزی پوست

    - تحریک پوست

    - پوسته‌پوسته شدن

    - تورم

انجمن جراحی پوست آمریکا معتقد است که لایه‌برداری متوسط پوست حداقل به 2 هفته زمان نیاز دارد. در این مدت لازم است که از کرم‌های مراقبتی که توسط پزشک تجویز شده‌اند، استفاده کنید. تا زمان بهبودی به کمک این روش از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

  

  

 استفاده از کرم‌های محو‌کننده موضعی

کرم‌های محوکننده لک صورت چه با نسخه پزشک و چه بدون آن در داروخانه‌ها قابل دسترسی هستند. اما از عملکرد این کرم‌ها چه می‌دانید؟ بسیاری از کرم‌های رفع‌کننده لک صورت حاوی هیدروکینون هستند؛ ماده‌ای که از قابلیت از‌بین‌بردن ملانین پوست را دارد. هیدروکینون با محو کردن ملانین‌های پوست منجر به رفع لکه‌های تیره می‌شود.

با ‌این‌حال هر یک از راهکارهای از بین بردن لک صورت عوارض مخصوص به خود را دارند.

عوارض ناشی از کرم‌های محو‌کننده لک صورت

کرم‌های موضعی حاوی هیدروکینون عوارض زیر را برای ما به دنبال دارند:

    - التهاب

    - خشکی

    - سوزش

    - تاول

    - تغییر رنگ پوست

به نظر شما عوارض هیدروکینون به همین موارد محدود می‌شود؟ در سال 1982 سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA ) محصولات پوستی حاوی 2% هیدروکینون را برای پوست بی‌خطر و موثر می‌دانست. با‌این‌حال در سال 2006 ورق برگشت. تحقیقات در رابطه با تاثیرات این ماده نشان داد که هیدروکینون منجر به بروز سرطان در موش‌های صحرایی می‌شود. البته تیرگی و تغییر شکل پوست در آزمایشات این ماده به چشم می‌خورد. به همین خاطر است که استفاده از هیدروکینون و کرم‌های حاوی آن را چندان توصیه نمی‌کنیم.

استفاده از کرم‌های رتینوئید موضعی

به‌کارگیری کرم‌های موضعی رتینوئید از دیگر راهکارهای از بین بردن لک صورت به شمار می‌آید. نکته جالبی که در رابطه با این روش درمانی وجود دارد، عوارض جانبی و ریسک کم آن است.

بیایید معرفی این روش را با معرفی رتینوئید شروع کنیم. این ماده به عنوان یکی از ترکیبات ویتامین A شهرت دارد. هدف اصلی استفاده از این ماده نیز رفع کک و مک بهبود پوست آسیب دیده از نور خورشید است.

اما این راهکار درمانی یک تفاوت اصلی با سایر راهکارهایی که تاکنون مطرح کردیم، دارد. بر اساس بررسی‌هایی که در سال 2014 صورت گرفت، مشخص شد که این ماده دارای قابلیت محافظت نوری است.

رتینوئید با جذب اشعه ماورای بنفش B نه تنها از پوست محافظت می‌کند، بلکه مانع از تشکیل لک‌های جدید پوستی می‌شود.

با این وجود این راهکار درمانی نیز عوارض مخصوص به خود را دارد:

    - قرمزی؛

    - خشکی؛

    - سوزش پوست؛

    - لایه‌برداری پوست؛

    - حساسیت.

بنابراین با استفاده از رتینوئید با یک تیر دو نشان زده‌اید: لک‌های پوست صورت خود را رفع می‌کنید و مانع از بروز لکه‌های جدید بر پوست می‌شوید.

آیا ممکن است لکهای صورت خود‌به‌خود از بین بروند؟

سوالی که ذهن بسیاری از مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های درمانی را به خود مشغول می‌کند، احتمال از بین رفتن خود‌به‌خود لک‌های صورت است. به نظر شما آیا چنین اتفاقی ممکن است؟

برای پاسخ به این سوال بیایید از زاویه دیگری به فرآیند بروز لک روی پوست نگاه کنیم. پوست حاوی سلول‌هایی به نام ملانوسیت است که رنگدانه ملانین را تولید می‌کند. ملانین نیز به محافظت از پوست ما در برابر اشعه ماورای بنفش می‌پردازد.

حال هنگامی که ما برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می‌گیریم، ملانوسیت‌های پوست خود را به تولید بیشتر ملانین ترغیب خواهیم کرد. حتی اگر توجه کرده باشید افراد دارای رنگ پوست روشن‌تر در مقایسه با افراد دارای پوست تیره بیشتر در معرض لک‌های پوستی قرار دارند.

اگرچه راهکارهای از بین بردن لک صورت موثر هستند، پیشگیری را بیش از هر درمان دیگری توصیه می‌کنیم. حتماً برای شما هم پیش آمده است که در فصل تابستان بیش از هر زمان دیگری شاهد بروز لک روی پوست صورت خود بوده‌اید.

با این حال با نزدیک شدن به فصل زمستان پوست این مکانیسم دفاعی خود را کنار می‌گذارد و لک‌های صورت به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کنند.

چه زمانی مراجعه به پزشک برای درمان لک صورت الزامی است؟

همانطور که اشاره شد بروز لک‌های پوستی واکنش دفاعی بدن در برابر تشعشعات مضر نور خورشید است. با این حال این امکان وجود دارد که لک‌های پوستی با سرطان پوست اشتباه گرفته شوند.

قرارگیری در معرض نور خورشید آن به مدت طولانی بی‌شک آسیب‌زا و خطرناک است. با این حال نگران لک‌های پوستی خود نباشید. تنها در صورتی نزد پزشک مراجعه کنید که شاهد تغییر در اندازه، رنگ یا شکل لکه های پوستی خود هستید.

پزشک با بررسی دقیق‌تر لک‌های پوستی قطعاً شما را در جریان خطرناک یا بی‌خطر بودن این لکه‌ها می‌گذارد.

لکهای پوستی؛ بی‌خطر و قابل درمان

ظاهر شدن لک‌های تیره روی پوست چه در میان خانم‌ها و چه در میان آقایان شایع است. با وجود اینکه این لکه‌های پوستی هیچ ضرری برای ما ندارند، اما همه ما به دلایل زیبایی ظاهری دوست داریم که برای همیشه از شر آنها خلاص شویم.

ناگفته نماند که راهکارهای از بین بردن لک صورت نیز کم نیستند. از روش‌های لیزردرمانی گرفته تا سرماجراحی و استفاده از مواد شیمیایی راهکارهای مهم پیش‌روی ما هستند.

به یاد داشته باشید که هر یک از این روش‌ها عوارض و ریسک‌های خاص خود را دارند. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که آگاهانه و با مشورت یک متخصص اقدام به انتخاب بهترین راهکار کنید.

با انتخاب روش مناسب برخورداری از زیبا، صاف و یکدست را تجربه خواهید کرد.

 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: منبع : www.whcl.ir
  • تاریخ: شنبه 27 دی 1399 - 05:22
  • صفحه: سلامت
  • بازدید: 2522

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 5690
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22924629