Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

رشته ها و زیرشاخه های تخصص پوست و مو

رشته ها و زیرشاخه های تخصص پوست و مو

بیش از 200 سال پیش، در سال 1798، رابرت ویلان، یک پزشک انگلیسی، شاهکار خود یعنی "بیماری‌های جلدی" را منتشر کرد.

تاریخچه رشته درماتولوژی

بیش از 200 سال پیش، در سال 1798، رابرت ویلان، یک پزشک انگلیسی، شاهکار خود یعنی "بیماری‌های جلدی" را منتشر کرد که در آن ضایعات پوستی را با تفاوت‌های مورفولوژی اندک، سازماندهی و طبقه بندی کرده بود. طبقه بندی تعاریف ضایعات مختلف "یکی از بزرگترین دستاوردهای تخصص پوست و مو قرن نوزدهم" نامیده شده است. در سال 1799، اولین بیمارستان تخصصی درماتولوژی در فرانسه افتتاح شد. در ایالات متحده، اولین بخش تخصص پوست و مو در سال 1870 در بیمارستان عمومی ماساچوست افتتاح شد. در آن زمان، درماتولوژی در واقع یک تخصص مبتنی بر بستری بیمارانی بود که در بیمارستان به مدت طولانی تحت نظر قرار می‌گرفتند. امروزه فقط 2٪ از بیماران مراجعه کننده‌ به بیمارستان برای بیماری‌های پوستی، بستری شده و توسط متخصصین پوست تحت نظر قرار می‌گیرند.

از زمان ویلان برای گسترش دانش تخصصی در مورد مورفولوژی و پراکندگی ضایعات پوستی وقایع زیادی رخ داده است. دانش امروزی در زمینه‌ی درماتولوژی، گسترده و عمیق است. علاوه بر مطالعه مورفولوژی و پراکندگی ضایعات پوستی، بافت شناسی ضایعات پوستی در درک این بیماری‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ماهیت تخصص پوست و مو نیز طی دو دهه گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده است. علی رغم اینکه این تخصص در گذشته یک رشته تحت تسلط مردان بود و در آن دانشجویان اغلب قبل از درماتولوژی در پزشکی داخلی آموزش می‌دیدند، امروزه حداقل 50٪ از متخصصین پوست را زنان تشکیل می‌دهند.

علی‌رغم رشد تخصص‌های پوستی، پزشکان عمومی نقش فزاینده ای در درمان بیماری‌های پوستی دارند. بیش از یک چهارم آمریکایی‌هایی که توسط پزشک عمومی ویزیت می‌شوند، مشکلات پوستی دارند و اختلالات پوستی 6٪ از کل شکایات اصلی را تشکیل می‌دهد. درمان بیماری‌های پوستی ابتدایی و بدون عارضه مانند آکنه و عفونت‌های قارچی به راحتی توسط پزشک عمومی انجام می‌شود (استفاده از ایزوترتینوئین، که می‌تواند باعث نقایص هنگام تولد شود، در درمان آکنه فقط تحت نظر متخصصان پوست تجویز می‌شود.) بسیاری از بیماران برای این مشکلات، متخصصین پوست را ترجیح می دهند، زیرا این متخصصین می‌توانند در مورد مراقبت‌های عمومی پوست به بیماران مشاوره داده و همچنین دارو تجویز کنند. برخی از متخصصان پوست از مشارکت پزشکان عمومی برای نیازهای اولیه استقبال کرده و به تبع آن شیوه‌های خود را تغییر داده‌اند تا به نیازهای تخصصی‌تر از جمله فرایندهای انکولوژی، جراحی و زیبایی بپردازند.

صحت تشخیص بیماری‌های پوستی توسط پزشکان غیرمتخصص در حوزه‌ی تخصص پوست و مو، مورد سوال قرار گرفته است. در مطالعه‌ای با استفاده از اسلایدهای شفاف و باکیفیت، پزشکان عمومی و متخصص پوست، در رابطه با تشخیص بیماری‌های پوستی مورد آزمون قرار گرفتند و نتایج حاکی از عملکرد بهتر متخصصین پوست در مقایسه با پزشکان غیرمتخصص در این حوزه بود (پاسخ صحیح به ترتیب 93% و 52%). هرچند، پزشکان خانواده عملکرد بهتری نسبت به متخصصین داخلی داشتند (70% در مقایسه با 52%). این مطالعه نشان داد که در صورت وقوع بیماری‌های پوستی مشورت با متخصصی پوست بهتر است.

 

در قرن بیستم، میکروسکوپ، انقلابی در عمل تخصص پوست و مو ایجاد کرد. برای دانشجوی پزشکی امروز، دوربین دیجیتال می‌تواند عملکرد متخصصین پوست را در قرن بیست و یکم متحول کند. تله درماتولوژی (درماتولوژی از راه دور) با استفاده از دوربین‌های دیجیتال، موضوعی داغ است. این نوع تخصص پوست و مو به دو روش قابل انجام است: (1) بیمار و متخصص پوست از طریق دوربین با هم مکالمه‌ی مستقیم انجام ‌می‌دهند یا (2) از پوست بیمار عکس گرفته شده و سپس به همراه پیشینه‌ی بالینی، به متخصص ارسال می‌شود (روش ذخیره و باز ارسال [فوروارد]). طرفداران تله ‌درماتولوژی استدلال می‌کنند که این روش امکان ارائه‌ی خدمات عادلانه به بیماران ساکن مناطق دور افتاده را که دسترسی به مراکز خوب درماتولوژی ندارند، می‌دهد. به علاوه، مطالعات نشان داده‌اند که تله درماتولوژی یک روش دقیق و قابل اعتماد برای تشخیص بیماری می‌باشد. اگرچه تله درماتولوژی یک روش مفید برای برقراری ارتباط با بیماران است، اما بزرگترین نگرانی در این رابطه، عدم ارتباط پزشک و بیمار می‌باشد.

متخصصان پوست باید علاوه بر تسلط بر اصول اولیه پزشکی، میان‌کنش سلول‌های مختلف و ارتباط بین فرآیندهای بیماری پوستی مانند التهاب، ایمونولوژی، انکولوژی و عفونت را درک کنند. روند تشخیصی بسیار پیچیده همراه با آرایش نامتناهی از رنگ‌ها، الگوها و بافت‌ها می‌باشد. این پیچیدگی است که این زمینه را مشخص می‌کند.

 

 

آموزش‌های فوق تخصصی و فلوشیپ تخصص پوست و مو

پس از اتمام آموزش‌های اولیه‌ی رزیدنتی، گزینه‌های بسیاری برای آموزش‌های تخصصی در زمینه‌ی پوست وجود دارد. فقط دو فلوشیپ (درماتوپاتولوژی و CLDI) منجر به گواهی‌های صلاحیت و اخذ مدرک تحصیلی می‌شوند. دوره‌ی فوق تخصص درماتولوژی به 1 یا 2 سال آموزش بیشتر نیاز دارد. در ادامه، به چهار فلوشیپ رایج درماتولوژی اشاره می‌کنیم، اما سایر فلوشیپ‌ها غیرمعتبر در حوزه‌هایی مانند درماتیت تماسی و آلرژی جلدی، زیبایی پوست، و تحقیقات پوستی نیز وجود دارند.

جراحی موس

این فلوشیپ برای متخصصان پوستی که دارای مهارت جراحی هستند، تجربه‌ی بیشتری را در تکنیک دقیق جراحی میکروگرافی موس ارائه می‌دهد. این فرایند متمرکز بر درمان مبتنی بر جراحی سرطان پوست می‌باشد.

درماتوپاتولوژی

برای افراد علاقمند به علوم پایه، این فلوشیپ متخصصانی را در تشخیص پاتولوژی بیماری‌های پوستی از جمله منشاء عفونی، ایمونولوژیک، دژنراتیو و نئوپلاستیک ایجاد می‌کند. در این فلوشیپ، بیشتر وقت خود را در دپارتمان پاتولوژی گذرانده و از طریق میکروسکوپ اسلایدها را بررسی خواهید کرد.

ایمونولوژی درماتولوژی بالینی و آزمایشگاهی (CLDI)

این فلوشیپ فوق تخصصانی را در استفاده از روش‌های تخصصی آزمایشگاهی برای تشخیص اختلالات ناشی از پاسخ‌های سیستم ایمنی بدن، آموزش می‌دهد.

 تخصص پوست و مو کودکان

این فلوشیپ تخصص بیشتر در زمینه درمان اختلالات پوستی شایع در کودکان، فراهم می‌سازد. شما در درمان اختلالات ژنتیکی پوستی مانند ایکتیوز، بیماری پروانه‌ای، و بیماری‌های مربوط به رنگدانه‌های پوستی و همچنین انواع ناهنجاری‌های عروقی از جمله ماه گرفتگی، مهارت خواهید یافت.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1597
  • بازدید دیروز: 3431
  • بازدید کل: 22999862