Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

توجهات تغذیه اي خاص در دوران شیردهي

توجهات تغذیه اي خاص در دوران شیردهي

مصرف مواد مغذي به مقدار لازم و كافي در دوران شيردهي، مادر را در تداوم شيردهي موفقيت آميز خود كمک مي كند.

  1. نياز مادر شيرده به كالري، حدود 500 كيلوكالري بيش از دوران قبل از بارداري است. براي تامين اين مقدار كالري علاوه بر مواد غذايي مقوي كه لازم است در اين دوران مصرف شود، از چربي هاي ذخيره شده در بدن مادر در دوران بارداري نيز استفاده مي شود. دريافت كالري ناكافي از غذاها سبب كاهش توليد شير مي شود.
  2. مادران شيرده برای پيشگيري از كم آبي بدن بايد به اندازه كافي مايعات بنوشند (حدود 8 تا 10 ليوان در روز). البته اين شامل مايعات موجود در مواد غذايی نيز می شود. يک قاعده عملی در مصرف مايعات، نوشيدن يک ليوان شير، آب ميوه يا آب در هر وعده غذا و هر نوبت شيردهی است. مقدار توليد شير مادر بستگی به مقدار مصرف مايعات ندارد. به عبارت ديگر، افزايش مصرف مايعات سبب افزايش توليد شير نمی شود. توصيه می شود مادران شيرده در زمان احساس تشنگی حتما مايعات بنوشند.
  3. از طرف ديگر، مصرف نوشابه هاي كافئين دار اعم از چاي غليظ، قهوه، كوكاكولا و .. بايد كاهش يابد. زيرا مصرف اين مواد ممكن است سبب تحريک پذيري، بي اشتهايي و كم خوابي شيرخوار شود.
  4. از نظر ويتامين ها، غذاي مادر شيرده بايد حاوي مقادير زيادي مواد مغذي باشد. محتويات ويتاميني شير مادر به طور عمده انعكاسي از مقدار ويتامين موجود در غذای مادر است.
  5. از نظر املاح معدني، برخي از اين مواد مانند كلسيم، فسفر، آهن و روي، از ذخاير بدن مادر در شير او وارد مي شوند. اما مقدار برخي املاح همچون يد در شير مادر ارتباط مستقيمي با تغذيه او دارد. توصيه مي شود مادران شيرده مانند دوران بارداري از نمک يددار تصفيه شده با شرايط نگهداري مناسب استفاده كنند يعني با نگهداري نمک يددار در ظروف در بسته و دور از نور، يد موجود در نمک را حفظ كنند. همچنين توصيه مي شود برای پايدار ماندن يد در غذاها، نمک در انتهاي پخت به غذا اضافه شود. بنابراين در هر حال تغذيه مناسب مادر شيرده برای تامين انواع املاح ضروري به خصوص كلسيم، آهن و يد براي سلامتي مادر و شيرخوار ضروري است.
  6. از نظر مكمل ها، لازم است مصرف قرص آهن و مولتی ويتامين مينرال حاوی يد تا 3 ماه بعد از زايمان ادامه يابد.
  7. مصرف برخي غذاها مانند سير، انواع كلم، پياز، مارچوبه و تربچه و يا غذاهاي پر ادويه و پرچاشني ممكن است روي طعم شير مادر اثر بگذارد و تغيير ناگهاني طعم شير سبب تمايل نداشتن شيرخوار به شيرخوردن شود. بهتر است با توجه به تاثير برخي مواد غذايي بر طعم شير، از مصرف اين مواد خودداري كرده يا مصرف آن را محدود كنيم.
  8. كاهش وزن بعد از زايمان بايد تدريجي صورت گيرد تا بر مقدار شير مادر تاثير نگذارد. لازم به ذكر است كه شيردهي، خود سبب كاهش وزن تدريجي مادر مي شود، كاهش وزن در دوران شيردهي بايد بيشتر متكي بر افزايش تحرک و انجام فعاليت هاي بدني باشد تا كم خوري. وزن گيري مناسب شيرخوار در طول دوران شيرخوارگي به خصوص 6 ماه اول نشان دهنده كافي بودن مقدار شير مادر است و مادر با اطمينان از كافي بودن شير خود مي تواند كمتر از 450 گرم در هفته كاهش وزن داشته باشد.
  9. توليد شير در مادران مبتلا به سوءتغذيه شديد ممكن است از ساير مادران كمتر باشد. اين مادران بايد روزانه غذاي بيشتري مصرف كنند چون به انرژي بيشتري نياز دارند.
  10. مادر شيرده حتي اگر مبتلا به سوء تغذيه باشد مي تواند شير توليد كند اما بايد توجه داشت كه در چنين شرايطي ذخاير بدن مادر صرف توليد شير مي شود و در نتيجه مادر به دليل تخليه ذخاير بدني خود و احساس ضعف، خستگي و بي حوصلگي، توان مراقبت از كودک را نخواهد داشت. بنابراين تغذيه مناسب مادر در دوره شيردهي براي پيشگيري از سوءتغذيه او كه هم سلامت مادر را به خطر مي اندازد و هم در مراقبت از كودک اختلال ايجاد مي كند حايز اهميت است.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2047
  • بازدید دیروز: 3712
  • بازدید کل: 23120404