Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

ارتباط چاقی و انواع سرطان؛ تحقیق در مورد اضافه وزن

ارتباط چاقی و انواع سرطان؛ تحقیق در مورد اضافه وزن

چاقی، خطر ابتلا به ۱۰ نوع سرطان را افزایش می‌دهد. این خبر بر اساس مطالعه‌ای است که اخیرا در The lancet به چاپ رسیده است.

اضافه وزن و مرض چاقی مشکلی است که همه‌ی دنیا درگیر آن است. در آمریکا بیشتر از ۶۹% از افراد بالای ۲۰ سال دارای اضافه وزن هستند. چنین آماری در مورد انگلستان نیز صدق می‌کند، در آنجا ۶۲% از افراد بالای ۱۶ سال دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

گفته می‌شود که چاقی، خطر ابتلا به انواع بیماریها مانند دیابت، بیماریهای قلبی، فشارخون و سکته را افزایش می‌دهد. گروهی از محققان به سرپرستی دکتر کرشینان باسکاران از دانشگاه Hygiene and tropical medicine انگلستان بر این عقیده‌اند که چاقی به صورت مستقیم با چندین نوع سرطان مرتبط است. تحقیقی که آنها اخیرا انجام داده‌اند در نوع خود یکی از بزرگترین مطالعات انجام شده برای پی بردن به ارتباط بین چاقی و سرطان است.

برای دست یافتن به نتایج تحقیقات، تیم تحقیقاتی به ارزیابی اطلاعات به دست آمده از مرکز UK’s Clinical Practice Research Datalink پرداختند.

با توجه به این اطلاعات، آنها تعداد ۵.۲۴ میلیون نفر از افراد بالای ۱۶ سال را که مبتلا به هیچ سرطانی نبودند و به مدت ۷.۵ سال تحت نظر بودند را شناسایی کردند.

تیم تحقیقاتی اضافه وزن افراد شرکت کننده در تحقیق را مورد بررسی قرار دادند و احتمال ابتلا به ۲۲ نوع سرطان رایج را در میان آنها محاسبه کردند ( این ۲۲ نوع سرطان در کل ۹۰% از همه انواع سرطانهایی به شمار می‌آیند که در انگلستان شناسایی شده‌اند).

نتایج تحقیقات نشان داد که ۱۶۶۹۵۵ نفر از افراد شرکت کننده در طول ۷.۵ سال در حال ابتلا به یکی از انواع ۲۲ سرطان رایج در انگلستان بودند. محققان دریافتند که اضافه وزن با پیشرفت ۱۷ نوع سرطان از ۲۲ نوع سرطان در ارتباط بوده، و این ارتباط در ۱۰ نوع از ۱۷ نوع آن قوی‌تر است.

محققان به این نتیجه رسیدند که ۵kg/m۲ اضافه وزن با خطر ابتلا به این نوع سرطانها در ارتباط است:

چاقی و سرطان

  • سرطان رحم (۶۲% افزایش ابتلا)
  • سرطان مثانه (۳۱% افزایش ابتلا)
  • سرطان کلیه (۲۵% افزایش ابتلا)
  • سرطان دهانه ی رحم (۱۰% افزایش ابتلا)
  • سرطان تیروئید (۹% افزایش ابتلا)
  • سرطان خون (۹% افزایش ابتلا)

نتایج تحقیقات نشان داد که چاقی مفرط، خطر ابتلا به سرطان کبد را ۱۹%، سرطان روده را ۱۰%، سرطان تخمدان را ۹% و سرطان سینه را ۵% افزایش می‌دهد.

تیم تحقیقاتی همچنین به این نکته اشاره می کند که احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها بسته به میزان چاقی افراد، جنسیت و یائسگی در افراد مختلف متفاوت است. محققان همچنین به مدارکی در خصوص ارتباط بین چاقی مفرط و کاهش احتمال ابتلا به سرطان پروستات و سرطان سینه قبل از یائسگی دست یافتند.

دکتر باسکاران می‌گوید” تاثیر چاقی بر روی سرطانهای مختلف بسیار متفاوت است . بعنوان مثال، خطر ابتلا به سرطان رحم در چاقی مفرط افزایش می‌یابد. درمورد دیگر سرطانها، خطر ابتلا کمتر بوده و یا اصلا چاقی تاثیری بر روی سرطان نداشت”.

“در مورد سرطان سینه که در زنان جوان قبل از یائسگی رخ می‌دهد، خطر ابتلا به سرطان در میان افراد چاق کمتر بود. این تفاوتها به ما می‌گویند که تاثیر چاقی بر روی خطر ابتلا به انواع سرطانها در پروسه‌های مختلفی بسته به نوع سرطانها متفاوت است”.

افزایش چاقی (BMI) در افراد می تواند باعث افزایش ابتلا به سرطان به بیش از ۳۸۰۰ مورد در سال شود.

بر اساس یافته‌ها، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که اضافه وزن یا چاقی ۴۱% خطر ابتلا به سرطان رحم و ۱۰% خطر ابتلا به سرطانهای روده، کبد، کلیه و مثانه را افزایش می‌دهد. به علاوه محققان بر این عقیده‌اند که به ازای ۱kg/m۲ اضافه وزن (BMI) (که معادل ۸ تا ۱۰ پوند است) در میان مردم انگلستان_ که گفته می‌شود در حدود هر ۱۲ سال اتفاق می افتد_ هر سال در حدود ۳۷۹۰ مورد ابتلا به ۱۰ نوع سرطان را داریم.

بر اساس این آمار دکتر باسکاران می افزاید:

تعداد افراد چاق در انگلستان و در کل دنیا به سرعت در حال افزایش است و به خوبی می‌توان تشخیص داد که تعداد افراد دیابتی و بیماران قلبی نیز رو به افزایش است.

“تحقیقات ما نشان می دهند که اگر این روند اینگونه ادامه یابد، ما شاهد افراد سرطانی بیشتری در آینده خواهیم بود”.

در سرمقاله‌ای که به این تحقیق اضافه شده است، دکتر پیتر کمپل عضو انجمن سرطان آمریکا به این نکته اشاره می‌کند که شواهد کافی دال بر اینکه چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل ابتلا به سرطان است وجود دارد و نیاز به انجام تحقیقات جدیدی در این خصوص برای توجیه تغییر سیاست‌های کنترل چاقی نداریم.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 5239
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22924178