Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

مراقبت از زخم

مراقبت از زخم

در صورت بروز آسيب و پارگي بخيه‌ها و باز شدن مجدد زخم، درد شديد در محل، تورم و قرمزي، خروج چرك يا ترشحات سبزرنگ، استشمام بوي بد از زخم و غيره به پزشك مراجعه كنيد.

اگر شما در اثر آسيب دچار زخم بازشده‌ايد در حال حاضر نياز به جراحي و بستري نداريد و مي‌توانيد ادامه درمان را در منزل باشيد ولي در صورت بروز آسيب و پارگي بخيه‌ها و باز شدن مجدد زخم، درد شديد در محل، تورم و قرمزي، خروج چرك يا ترشحات سبزرنگ، استشمام بوي بد از زخم و غيره مجدداً به پزشك مراجعه كنيد.

در ابتدا سابقه واكسيناسيون خود را به پزشك اطلاع دهيد تا نياز به واكسن كزاز در شما بررسي گردد.
- بخيه براي زخم‌هايي به كار مي‌رود كه وسيع بوده، لبه‌ها دور از هم بوده ناهموار يا دچار له‌شدگي عميق بوده باشد و باعث جلوگيري از عفونت شده اسكار كوچك‌تري بر جا مي‌گذارد. در اين مورد به نظر پزشك اعتماد كنيد.
- بخيه‌ها را تا بيست‌ وچهار ساعت خشك نگاه‌داريد، اين زمان در مورد بخيه قابل‌جذب بيشتر است، پس از طي زمان گفته‌شده به‌آرامي محل را با آب و صابون بشوئيد اما هرگز به مدت طولاني در آب غوطه‌ور نكنيد مثلاً (در وان يا استخر...)
- بخيه‌ها را با ملايمت خشك‌كنيد اين كار را با پارچه نخي سبك و تميز يا گاز استريل انجام دهيد به هيچ وجه از دستمال‌كاغذي يا پنبه استفاده نكنيد. توجه كنيد كه پارچه را روي زخم نكشيد و با حركات ملايم ضربه‌اي زخم را خشك‌كنيد.
- پس از شستشو زخم را با يك‌لايه پماد آنتي‌بيوتيكي بپوشانيد.
- به هيچ وجه از الكل، بتادين، آب‌اكسيژنه، محلول‌هاي ضدعفوني‌كننده، كرم‌هاي آرايشي يا نرم‌كننده، روغن‌هاي معطر يا پمادهاي كورتوني روي زخم استفاده نكنيد، اين مواد باعث تحريك پوست، بروز حساسيت، عفونت يا تأخير در ترميم زخم مي‌گردد.
- زخم پانسمان شده عموماً تا 24 ساعت بايد پوشيده بماند و پس از شست‌وشو مجدداً يك پانسمان سبك گردد. در صورت خيس شدن، كثيف شدن، آلودگي به ترشح يا خونابه و غيره پانسمان تعويض گردد.
- به هيچ وجه لخته يا دلمه روي زخم را نكنيد.
- شكل نهايي جاي زخم شش الي دوازده ماه بعد به‌طور كامل مشخص خواهد شد و در اين مدت محل زخم تيره‌تر و برجسته‌تر از پوست عادي است و در برابر ضربه آسيب‌پذيرتر است.
- اثربخشي كرم‌ها، پمادها، داروهاي گياهي، ژل‌ها و محلول‌هايي كه براي كاهش بدشكلي جاي زخم تبليغ مي‌شوند به اثبات نرسيده‌اند.
- ممكن است تا مدتي دچار بي‌حسي، گزگز يا احساس فشار و كشيده شدن اطراف زخم باشيد كه طبيعي بوده و با ترميم در طول شش ماه از بين مي‌رود، در اين حالات مي‌توانيد پوست را به‌آرامي ماساژ دهيد.
- خارش خفيف در روزهاي ابتدايي طبيعي است، در اين موارد از خاراندن زخم خودداري كنيد. مي‌توانيد به‌آرامي پوست را ماساژ دهيد.
- ترشح خفيف به‌صورت مايع زردرنگ، رقيق آبكي در روزهاي اول از زخم طبيعي است.
- براي كاهش درد طبق دستور از مسكن استامينوفن استفاده كنيد، استفاده از تركيبات آسپرين مي‌تواند باعث خونريزي از زخم گردد.
- كليشه راديوگرافي ناحيه را تا بهبود كامل نگه‌داريد.
- تا ترميم كامل، زخم را در معرض نور خورشيد قرار ندهيد.
- محدوديت غذايي خاصي وجود ندارد تا زمان ترميم از سبزيجات و ميوه‌جات سرشار از ويتامين ث مثل مركبات، گوجه‌فرنگي، توت‌فرنگي، آب‌ليمو و آب‌پرتقال بيشتر استفاده كنيد.
- آنتي‌بيوتيك تجويزي خود را در ساعت معين استفاده كنيد.

روزانه زخم خود را ازنظر علايم تورم و قرمزي محل زخم، وضعيت ترشحات، خونريزي، خطوط قرمزرنگ برجسته بودن اطراف زخم را بررسي كنيد. باند را روي محل زخم گره نزنيد. چسب را يك دوركامل روي پانسمان نپيچيد تا محكم بودن آن مانع خون‌رساني نگردد. در تاريخ مقرر بخيه‌ها را در يك مركز درماني بكشيد.
در صورت بروز آسيب و پارگي بخيه‌ها و باز شدن مجدد زخم، درد شديد در محل، تورم و قرمزي، خروج چرك يا ترشحات سبزرنگ، استشمام بوي بد از زخم، خونريزي كه با فشار 10 الي 15 دقيقه روي زخم بند نيايد، محدوديت حركت انگشتان يا مفاصل نزديك زخم، تب، برجسته و دردناك شدن غدد لنفي زير بغل، گردن، كشاله ران مجدداً به پزشك مراجعه كنيد.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1707
  • بازدید دیروز: 2174
  • بازدید کل: 23016719