Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

وظیفه ویتامین B در بدن چیست؟

وظیفه ویتامین B در بدن چیست؟

این گروه ویتامین به سلامت موها، پوست و چشم ها کمک کرده و نقش مهمی در سلامت حیاتی بدن و توسعه آن ایفا می کند.

در کل، ما هشت نوع ویتامین B داریم که شش تای آنها از ویتامین های مورد نیاز بدن هستند. هر کدام از این ویتامین ها، کارآرایی خاصی در بدن دارد و با یکدیگر هم ترکیب میشوند. ویتامین های گروه B برای انتقال کربوهیدرات ها به داخل گلوکز و متابولیز چربی ها به کار برده میشوند. این گروه ویتامین به سلامت موها، پوست و چشم ها کمک کرده و نقش مهمی در سلامت حیاتی بدن و توسعه آن ایفا میکند. به دلیل حلال بودن ویتامین های گروه B در آب، بدن این نوع ویتامین ها را استفاده کرده و ذخیره نمی کند. این به این معنی است که شما باید بدن خود را با مواد غذایی سرشار از این گروه ویتامین تغذیه کنید.

B1  یا تیامین:

ویتامین B1 به هضم غذا در بدن کمک میکند اما نقش اصلی آن، داخل سیستم عصبی است. کمبود تیامین در بدن باعث بروز بیماری بری بری میشود. علائم بری بری شامل، از دست دادن قوه عقل، از دست دادن کنترل حرکات ماهیچه ها، از دست دادن وزن، تپش قلب غیر عادی و ضعف ماهیچه ها است. کمبود طولانی مدت این ویتامین در بدن باعث بزرگ شدن قلب میشود. تیامین معمولاً در مواد غذایی مانند غلات، نان و ماکارونی یافت می شود. این ویتامین همچنین در گوشت مخصوصاً کلیه و جگر وجود دارد. با افزودن لوبیا و دانه های خشک به رژیم غذایی، نیاز بدن شما به این ماده از بین خواهد رفت.

B2 یا ریبوفلاوین:

اگر از مشکلات پوستی رنج میبرید، افزودن ویتامین B2 شاید درمان بیماری شما باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته، ریبوفلاوین یا همان ویتامین B2 نقش بزرگی را در سلامتی پوست ایفا میکند. افرادی که دارای کمبود ریبوفلاوین در بدن خود هستند، دارای زخم های پوستی، پوست چرب و زبر هستند و لب های آنها پوسته پوسته میشود. در کنار فواید بیشمار این ویتامین برای پوست، ریبوفلاوین در بدن به تنظیم متابولیسم چربی، پروتئین و کربوهیدرات کمک میکند. این ویتامین در لبنیات، سبزیجات برگدار سبز و گوشت یافت می شود. این ویتامین همچنین در مواد غذایی مانند غلات، برنج و ماکارونی نیز یافت می شود.

ویتامین B6 یا پیریدوکسین:

یکی از محصولات سلول قرمز خون، ویتامین B6 است. این ویتامین به مصرف انرژی در بدن کمک میکند. معمولاً کودکانی که از کمبود ویتامین B6 رنج میبرند، کودکانی کج خلق و بهانه گیر هستند و از دردهای شکم، لاغری و برگشتن اسید معده رنج میبرند. در بزرگسالان کمبود این ویتامین، باعث از دست دادن قدرت تشخیص مغز شده و باعث ایجاد گیجی در افراد میشود. ویتامین B6 در مواد غذایی مانند حبوبات و غلات یافت میشود. منابع دیگر این ویتامین، جوجه، ماهی، لوبیا خشک، آجیل و بسیاری از میوه ها و سبزیجات است.

B12 یا سیانوکوبالامین:

ویتامین B12 در تمام سلول های بدن مورد استفاده قرار میگیرد. این ویتامین به تشکیل دی ان ای ما کمک میکند و یکی از عناصر اصلی محصولات گلبول قرمز خون است. این ویتامین، عملکرد سیستم عصبی را کنترل میکند. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که کمبود ویتامین B12 را دارند، لایه های سلول های عصبی ناحیه چشم آنها نازک خواهد شد. کمبود این ویتامین، مغز و ستون فقرات را هم تحت تاثیر قرار میدهد. نشانه ها معمولاً شامل ضعف بدن و زخم در ناحیه زبان است. ویتامین B12 در محصولات حیوانی مانند گوشت و لبنیات یافت میشود. سبزیجات و نباتات هم از دیگر منابع این ویتامین هستند. 

نیاسین:

نیاسین یکی از ویتامین های مورد نیاز سیستم عصبی است. نیاسین در کنار سایر ویتامین های گروه B به متابولیز مواد غذایی مانند چربی و کربوهیدرات کمک میکند. نیاسین به تولید انرژی و تنفس سلول های پوستی در بدن کمک میکند. کمبود نیاسین در بدن به نوعی دگرگونی پوستی منجر میشود که پلاگرا نامیده میشود. این بیماری غشای مخاطی بدن را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. افرادی که مقدار نیاسین کافی در بدن ندارند، دچار گیجی و فراموشی نیز میشوند. نیاسین در موادی مانند ذرت، غلات و گوشت لخم وجود دارد.

اسید فولیک:

اسید فولیک یکی از مهمترین عناصر غذایی برای زنان حامله است. کمبود این گروه ویتامین B در بدن کودکان باعث بروز نوعی بیماری عصبی به نام اسپینابیفیدا می شود. به همین دلیل، زنان حامله باید حداقل روزانه 200 میکروگرم اسید فولیک در رژیم غذایی خود داشته باشند. در حقیقت، بدن تمام مردان و زنان اسید فولیک احتیاج دارد، چرا که این نوع ویتامین مواد لازم برای ساخت گلبول های قرمز را فراهم میکند. کمبود این ویتامین در بدن منجر به کم خونی، کم شدن تشخیص مزه ها و زبانی سرخ و ورم کرده میشود. اسید فولیک ویتامینی است که در غلات یافت می شود. در مرکبات، سبزیجات، گوشت و دانه های خشک شده نیز اسید فولیک یافت می شود.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 4732
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22923671