Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

گام‌های علمی یک زن برای مبارزه با فقر.

گام‌های علمی یک زن برای مبارزه با فقر.

استر دافلو معتقد است راهکارهای پیشین برای مبارزه با فقر جهانی موثر نیست.

متولد 25 اکتبر 1972 اســت؛ آن قدر سن‌وســالی ندارد امــا نامش خیلی زود هم‌ردیــف بزرگتریــن اقتصاددان‌های جهان قرار گرفته اســت. اســتر دافلو اقتصاددان فرانسوی- امریکایی است که در زمینه فقر و توسعه کار می‌کند. البتــه عمده تمرکزش روی اقتصاد کلان بوده و بــا اقتصاددان‌های بزرگی کار کرده است. هرچند در 8 سالگی تصمیم داشت تاریخ‌دان بشود در نهایت به یک اقتصاددان سرشناس تبدیل شــد. البته در ابتدا هم تاریخ خواند اما به مرور با اقتصاددان‌هایی نظیر جفری ســاکس آشنا شد و با رشته اقتصاد وارد دانشگاه هاروارد شــد. اکنــون نیز در دانشــگاه ام‌آی‌تی با مدرک دکتــری در اقتصاد مشغول به کار اســت. دافلو یکی از جوان‌ترین استادان این دانشگاه به شمار می‌آید و در 29 سالگی تدریس را آغاز کرده است.

قرار بود تاریخ‌دان بشــود که یکباره ســر از دنیای اقتصاد درآورد. اســتر دافلو اقتصاددان نسبتاً جوانی اســت که بیشترین تمرکز خود را در حوزه اقتصاد کلان و روی مقولاتی نظیر فقر و توسعه قرار داده است. حالا او به عنوان سخنران انگیزشی برای TED نیز درباره مبارزه با فقر ســخنرانی می‌کند و از تجربه‌های اجتماعی در مبارزه با فقر با لهجه فرانسوی‌اش سخن می‌گوید. پرسشی که او مطرح می‌کند این اســت که چطور می‌توان در هر بخشــی به فقر پایان داد؛ یعنی چه به عنوان یکی از افــراد جامعه و چه به عنوان یک سیاســتمدار چطور می‌توان کاری کرد که دیگر کودکان با مقوله فقر دست‌وپنجه نرم نکنند و کسی طعم فقر را نچشد. او یک پاسخ جدی می‌دهد: «اگر تکان نخورید، نباید انتظار هیچ پیشرفتی داشته باشید.»

آزمایشــگاه عبداللطیف، جایی است که استر دافلو در آن برای مبارزه با فقر کار می‌کند. این آزمایشــگاه به J-PAL معروف اســت. کســانی که در این آزمایشــگاه فعالیت دارند از جمله خودِ دافلو به دنبال پاسخی برای پرسش‌های اساسی جهت مبارزه با فقر هستند. به علاوه آنها می‌خواهند بهترین راه را برای همکاری با دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی و خیریه‌ها پیدا کنند. این سازمان در سال 2003 تأسیس شــد اما فکر مبارزه با فقر از مدت‌ها پیش به ذهن دافلو رسیده بود. به همین خاطر است که فعالیت‌های او در زمینه مبارزه با فقر محدود به همین آزمایشگاه یا یک کتاب نیست، بلکه او تلاش‌های فراوانی در این زمینه داشته اســت.  مشــکل فقر در جهانِ در حال توسعه، مشــکلی بسیار وسیع و گسترده اســت که پایان بخشیدن به آن کار هرکسی نیست. به علاوه نمی‌توان به راحتی راهکارهایی برای مبارزه با آن پیدا کرد. دســت‌های خیّر بسیار است، در بســیاری از کشــورها، افراد خارجی به کمک می‌آیند. اما باز هم شــاهد فقر هستیم. اینجاســت که دافلو می‌پرسد چطور می‌توان با این فقر به شیوه‌ای موثر مبارزه کرد؟ هرچه تلاش‌ها برای کمک به فقرا بیشتر شده، ناکامی‌ها هم بیشتر شده اســت. گویی این کمک‌ها به چاه ویل ســرازیر می‌شود. گویی هرچیزی محدودیتی دارد و این محدودیت‌ها به درستی شناسایی نشده است.

مروری بر رویکردهای اشتباه

«2 دهه»؛ این مدت زمانی است که دافلو صرف کرده تا با پدیده‌ای به نام فقر مبارزه کند و به پرســش‌های پیرامون این پدیده پاسخ بدهد. تکنیکی که او برای مبارزه با فقر مطرح می‌کند شیوه‌ای است که برای آزمایش‌های دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. او با این تکنیک سعی دارد وضعیت سلامتی، تحصیلات و آموزش و مشکلات کشاورزی را مورد آزمایش قرار بدهد. بررسی‌های دافلو عموماً اینطور نشــان داده که راهکارهای ثابت و همیشگی، ایرادها و نقایصی داشته‌اند. حتی محبوب‌ترین شــیوه‌ها هم رویکردی اشتباه داشته‌اند که نیاز به اصلاح دارد. در واقع هیچ‌کدام از اینها معجزه نمی‌کند. اما فرضا راهکاری به بزرگیِ قدرت بخشــی به زنان، هم ضروری اســت و هم می‌تواند در دنیای فقر معجزه‌ای بزرگ به پا کند.

دافلو در کتاب خود به همراه همکارش راهکاری را برای مبارزه با فقر مطرح می‌کند که کاملاً بازار- محور است. او در قدم نخست می‌خواهد ببیند یک فردِ فقیــر جهان را چطور می‌بینــد و چطور فکر می‌کند؛ در نهایــت می‌بیند که او چطور تصمیم می‌گیرد. ایــن تصمیم‌گیری هم می‌توانــد در حوزه‌های مختلف زندگی‌اش باشد، از سلامتی گرفته تا آموزش. پژوهش‌های او نیز محدود به فقرا در امریکا یا حتی افریقا نیست بلکه هر پنج قاره را مورد بررسی و واکاوی قرار داده و در همۀ این قاره‌ها وضعیت فقرا را موشکافی کرده است. دافلو در نهایت بــا رویکردهــای تجربی که بــه موضوع فقر داشــته موفق شــده راهکارهای اســتراتژیکی را مطرح کند که هرکدام در زمینه فقر بســیار اثربخش بوده است. همین امر نیز باعث شــده جوایز بسیاری را به خود اختصاص بدهد. مهمترین جایــزه‌ای که دریافت کرده جایزه انفوســیس (Infosys Prize) اســت که به صورت ســالانه به جامعه شناســانان، اقتصاددان‌ها، پژوهشگران و دانشمندان اعطا می‌شود. او در سال 2010 نیز به عنوان اقتصاددانِ زیر 40 سال، جایزه جان بیتس کلارک را دریافت کرد که در امریکا از اهمیت و ارزش فوق‌العاده بالایی برخوردار اســت. مجله اکونومیســت هم در همان سال‌ها نام او را در میان 8 اقتصاددان برتر در جهان قرار داد. اکنون دافلو تازه در ابتدای راهش قرار دارد.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب ایده ها؛ اقتصاد جهان با چه تئوری هایی اداره می شود؟، دائره المعارف اندیشه های اقتصادی-1؛ گردآوری و ترجمه: نسیم بنایی؛ انتشارات امین الضرب
  • تاریخ: سه شنبه 14 اردیبهشت 1400 - 07:54
  • صفحه: علمی
  • بازدید: 2394

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 3388
  • بازدید دیروز: 6030
  • بازدید کل: 23030040