Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

اقتصاد زیر ذره بین یک زن

اقتصاد زیر ذره بین یک زن

ادیت آبوت نخستین زنی بود که به ریاست یکی از بخش‌های مهم دانشگاه شیکاگو دست یافت.

ادیت آبوت متولد ۲۶ سپتامبر ۱۸۷۶ اســت. ادیت آبوت را به عنوان یکی از نخستین زنان اقتصاددان امریکایی می‌شناســند که در زمینه‌های مختلفی فعالیت کرده اما عمده فعالیت او مربوط به کار و رفاه اجتماعی بوده‌اســت. او در نبراسکا متولد شده و همراه با خواهرش در زمینه اصلاحات اجتماعی قدم برداشته‌است. ادیت آبوت موفق می‌شود به دانشگاه شیکاگو راه پیدا کند و به عنوان نخستین زن به ریاســت یکــی از بخش‌های مهم این دانشــگاه دســت پیدا می‌کنــد. برای او فعالیت‌های اجتماعی، هم یک مسئولیت بزرگ و مهم بود و هم حرفه‌ای که قصد داشت به صورت علمی آن را دنبال کند. آبوت در ۲۸ جولای ۱۹۵۷ از دنیا رفت و نام خود را به عنوان یکی از موثرترین زنان در دنیای اقتصاد به ثبت رساند .

مجمع جهانی اقتصاد نام چند زن را به عنوان برجسته ترین اقتصاددان‌های جهان فهرســت کرده؛ در میان این فهرســت 13 نفره زنــان تأثیرگذار در دنیای اقتصاد، نخســتین نامی که به چشــم می‌خورد ادیت آبوت است، زنی از اهالی نبراسکا که در سال‌های دور موفق به دریافت مدرک دکتری در رشته اقتصاد از دانشگاه شیکاگو شده‌است. او در سال 1905 نیز موفق به دریافت جایزه‌ای در حوزه اقتصاد شــده و از آن به بعد در لندن مشــغول به کار شــده تا جایی که به ریاســت یکی از بخش‌های مهم دانشــگاه شــیکاگو نیز دســت پیدا کرد. اما مهمترین بخش اثرگذاری آبوت در دنیای اقتصاد مربوط به نظریه رفاه اجتماعی اســت که تمرکز خود را روی آن قرار داده بود. کارهایی که او در این زمینه انجام داده، تا سال‌های بعد نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

آبوت زیر نظر خانواده‌ای فعال و مدرن رشــد پیدا کرد؛ هم پدر و هم مادرش از انســان‌های سرشــناس در آن دوره بودند و به این ترتیــب روی فرزند خود نیز اثر گذاشتند. آبوت خواهری داشت که او هم علایق مشترکی را با او دنبال می‌کرد و به این ترتیب با یکدیگر فعالیت‌هایشان را در زمینه مسئولیت اجتماعی و حل مشکلات در جامعه دنبال کردند. در واقع آنها از همان ابتدای زندگی، خودشان را درگیر مسائل و مشکلات اجتماعی کردند و سعی داشــتند راهکارهایی را برای حل بحران‌های اجتماعی پیدا کنند. اینطور شد که نام آبوت به عنوان زنی موثر در دنیا ماندگار شد.

ادیت آبوت جزو نخستین زنان امریکایی بود که فعالیت‌های اجتماعی را به عنــوان حرفه خود انتخاب کرد. این حرفه با مســائل مختلفی از جمله قانون و اقتصاد ســروکار داشت. او تنها از ســرِ علاقه و برای نیات خوب این حرفه را دنبال نمی‌کرد بلکه به عنوان فردی روشــنفکر در این زمینه قدم برمی‌داشت. او سعی می‌کرد با آموخته‌های آکادمیک و علمیِ خود راهکارهایی موثر در جامعه ارائه بدهد و بعداً مشخص شد که در این زمینه کاملاً موفق نیز ظاهر شده است. نخستین زنی که موفق شد ریاست یکی از بخش‌های مهم دانشگاه شیکاگو را به عهده بگیرد، ادیت آبوت بود. از همان جا او به صورت رسمی اعلام کرد که مســئولیت خودش را بهبود زندگی آحاد بشر می‌داند و در این راه قدم برخواهد داشــت. البته زمانی که او در ایــن حرفه آغاز به کار کرد هنــوز در مورد نقش اجتماعی زنان بحث ها و جنجال‌های بسیاری به پا بود. اما آبوت سال‌ها بود که خودش را برای این موقعیت آماده کرده بود. او از 16 ســالگی در مدارس شــهر خودش تدریس می‌کرد و در عین حال برای ورود به دانشگاه نیز درس می‌خواند. ادیت آبوت بالاخره نیز در سال 1906 موفق به کسب مدرک دکتری شد.

زنان در صنعت

«زنان در صنعت»؛ این عنوان نخســتین کتابی اســت که ادیت آبوت به رشته تحریر درآورد. این کتاب در سال 1910 در امریکا منتشر شد. از همان زمان او به شخصیتی کلیدی در دنیای علم تبدیل شد و شخصیت‌های بزرگی را در دانشگاه شیکاگو پرورش داد. پس از آن، آبوت در دانشگاه نخستین برنامه‌های کار و رفاه اجتماعــی را آغاز کرد. او در سال‌های بحــران بزرگ اقتصادی کــه در واقع بزرگ‌ترین رکود در آن زمان بود، همراه با خواهرش در زمینه اقتصاد و ایجاد رفاه فعالیت کرد. در همین سال‌ها بود که تمرکز خود را روی مهاجران و سوءاستفاده از کودکان کار قرار داد. او و خواهرش تیمی ارزشــمند تشکیل دادند که به کمک آن سعی می‌کردند راهکارهای عملی برای حل این بحران‌ها ارائه بدهند.

فعالیت‌هــای علمی آبوت همین‌طور ادامه پیدا کرد تا بالاخره کتاب‌هایی در زمینه رفاه اجتماعی در امریکا نوشت. او موفق شد دوره فلسفه رفاه اجتماعی را نیز راه‌اندازی و ســپس خودش آن را تدریس کند. همه اینها خدمات بزرگی هستند که هنوز در دانشگاه شیکاگو ماندگارند. او در سال 1942 بازنشسته شد اما خودش را از کار کردن معاف نکرد و دســت از فعالیت نکشید. آبوت با نامی پرافتخار به خانه‌اش بازگشت و فعالیت‌های علمی‌اش را در شهرش ادامه داد. فعالیت‌هــای اجتماعی او به قدری موثر بود که حتی زمان مرگش مردم از نقاط مختلــف جمع شــدند و نام او را به عنــوان فردی موثر در تاریــخ فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی گرامی داشــتند. مجمع جهانــی اقتصاد در گزارش خود این طور نوشته که آبوت به عنوان نخستین نفر موفق شد مسیر را برای آموزش و تحصیل در زمینه رفاه اجتماعی باز کند؛ شاید دیگر تاریخ نتواند چنین چیزی را به دست بیاورد.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب ایده ها؛ اقتصاد جهان با چه تئوری هایی اداره می شود؟، دائره المعارف اندیشه های اقتصادی-1؛ گردآوری و ترجمه: نسیم بنایی؛ انتشارات امین الضرب
  • تاریخ: سه شنبه 28 بهمن 1399 - 08:15
  • صفحه: علمی
  • بازدید: 2190

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 3468
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22922407