Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

اولین وزیر خزانه‌داری امریکا چه کرد؟

اولین وزیر خزانه‌داری امریکا چه کرد؟

الکساندر همیلتون به خاطر بدهی‌های دولت، کشور را به شورش کشاند.

همیلتون در ســال 1755 در جزایر لیوارد امپراتوری بریتانیا به دنیا آمد. او که یکــی از رهبران مبارزه آمریکایی‌ها علیه بریتانیا و کســب اســتقلال از این کشــور بود، در طول سال‌های زندگی پرفراز و نشیب خود که البته طول خیلی زیادی هم نداشــت، در سمت‌های گوناگونی نظیر اولین وزیر خزانه‌داری تاریخ آمریکا، بنیان‌گذار حزب فدرالیســت و طراح اصلی نظام مالی آمریکا مستقر بوده اســت. همیلتون خود را برای انتخابات فرمانداری ایالت نیویورک آماده می‌کرد که به خاطر درگیری لفظی شــدید از ســوی رقیبش آرون بار به دوئل دعوت شــد و پس از اینکه گلوله‌ای به بدنش اصابت کرد نهایتاً در سال 1804 دراثر زخم همان گلوله درگذشت.

الکساندر همیلتون سیاستمدار، پژوهشگر حقوق، بانکدار، فرمانده نظامی و اقتصاددان آمریکایی بود که امروزه به عنوان یکی از پدران بنیان‌گذار ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود. البته شایان ذکر است که تعداد بسیار زیادی از افراد که در استقلال آمریکا از امپراتوری بریتانیا نقش مهمی داشتند با عنوان «پدران‌ بنیان‌گذار» شناخته می‌شوند اما تنها هفت تن از آنان بسیار مشهور و برجسته هستند و در آن زمان نقشــی اساسی‌تر هم داشــته‌اند که یکی از آن هفت نفر همیلتون است.

تاثیر همیلتون چرا تا این حد زیاد اســت؟ زیرا او یکی از مهمترین مفسران و طرح‌ریزان قانون اساسی ایالت متحده بود و جدای از آن بنیان‌گذار نظام مالی کل این کشور به حســاب می‌آید. بــه غیر از نظام مالــی ایالات متحده، همیلتون موســس حزب فدرالیست آمریکا، گارد ســاحلی و روزنامه نیویورک پست هم بود. همیلتون که اولین وزیر خزانه‌داری آمریکا به حســاب می‌آمد نویســنده اصلی سیاســتهای اقتصادی دولت جرج واشنگتن بود. او شخصیت اصلی در ایجاد صندوق تخصصی برای دیون دولت و راه‌اندازی یک بانک ملی بود. به غیر از این برای اینکه بیشــتر بدانیم همیلتون چرا چهره بسیار مهمی است باید بدانیم که او نظامی برای تعرفه‌ها هم به راه انداخت و رابطه تجاری دوستانه‌ای با بریتانیا از سر گرفت. دیدگاه اصلی همیلتون به نوعی لیبرالیســم با دولتی مقتدر اســت. همیلتون می‌گفت که دولت مرکزی قدرتمندی باید وجود داشــته باشــد که دارای یک بازوی اجرایی بســیار نیرومند، یک اقتصاد بازرگانی مستحکم، یک بانک ملی و حمایت از تولید و ارتش قدرتمند اســت. توماس جفرســون رقیب اصلی او به حساب می‌آمد که می‌گفت دولت باید کوچکتر باشد و به نوعی بر حمایت از زارعان روستایی تاکید داشت.

همانطور که گفته شد همیلتون اولین وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا بود و به عنــوان عضوی معتمد در کابینه جرج واشــنگتن به رهبــری این وزارتخانه می‌پرداخت. همیلتون به شــکل موفقی حرف خود را به اجرا درآورد که قدرت‌های نهفته در قانون اساسی به مسئولان قانونی این توانایی را داد که بدهی ملی را به شکلی تامیــن مالی کنند که به تامین بدهی دولتی هم برســد و از ایــن طریق یک بانک با پشــتیبانی دولت برای کل ایالات متحده ساخته شود.

اولین برنامه اجرایی همیلتون قرار دادن مالیات بر واردات ویســکی بود. او شبکه‌ای بسیار گسترده را در سرتاسر کشور به راه انداخت که متشکل از بانکداران و فعالان اقتصادی نزدیک به دولت بود و با آنها حزب فدرالیســت را راه انداخت. پیش از اینکه وارد بحثی دقیق‌تر درباره تعرفه ویسکی شویم و بخشی از سابقه همیلتون دردوران وزارت خزانه‌داری را مرور کنیم، بهتر است بدانید که همیلتون یکی از چهره‌های بسیار اساسی در دوران تشکیل نظام دوحزبی آمریکا بود و قطعا مطالعه در این زمینه خالی از لطف نیست.

درآمد مالیاتی عجیب

یکی از منابع درآمدی اصلی که به وسیله همیلتون به کنگره پیشنهاد شد مالیات بر تولید ویســکی بود. همیلتون در اولین لایحه‌ای که برای تعرفه‌ها ارائه داده بود پیشــنهاد کرد که سه میلیون دلار مورد نیاز دولت برای هزینه‌های عملیاتی و بهره دیــون داخلی و خارجی از طریق افزایش عوارض بر شــرابها، نوشــیدنی‌های تقطیرشده، چای، قهوه وارداتی و نوشیدنی‌های داخلی تامین شود. این لایحه در کنگره شکســت خورد. در پاســخ به متنوع کردن منابع درآمدی، از آنجایی که ســه‌چهارم از درآمد ناشی از بازرگانی با بریتانیای کبیر بود، همیلتون یکبار دیگر تــلاش کرد که یک مالیات تولیدی، هم بر نوشــیدنی‌های داخلــی ببندد و هم بر نوشیدنی‌های خارجی. نرخ مالیات‌بندی تناسبی با درصد الکل داشت و همیلتون قصد داشــت که بار مالیاتی وارده بر نوشیدنی‌های وارداتی را با مشروبات داخلی برابر کند. همان زمان همیلتون متوجه شــد که روســتایی‌ها چقدر از این مالیات ناراحت هســتند، اما حدس زد که این ناراحتی قطعا کمتر از ناراحتیِ ناشــی از مالیات بر زمین باشد، که البته حدس قابل قبولی هم بود. صنایع روستایی مستقر در مناطق دوردست به این مالیات غیرمستقیم اعتراض داشتند و این اعتراضات در ســال 1794 به شورش ویســکی ختم شد. در پنســیلوانیا و ویرجینیای غربی، ویســکی محصول اصلی صادراتی به حساب می‌آمد و نقشی حیاتی و اساسی در اقتصــاد محلی بازی می‌کــرد. به هر صورت از همان روزهای فعالیت سیاســی همیلتون همیشه تصاویر بسیار پررنگ و مهمی از تاریخ ثبت می‌شد که هیچکدام به ســادگی از کنار گوشمان نمی‌گذشتند و در نهایت هم همین علاقه به صحنه‌های پررنگ و ماندگار بود که برای او مرگی غریب را رقم زد.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب ایده ها؛ اقتصاد جهان با چه تئوری هایی اداره می شود؟، دائره المعارف اندیشه های اقتصادی-1؛ گردآوری و ترجمه: نسیم بنایی؛ انتشارات امین الضرب
  • تاریخ: چهارشنبه 22 بهمن 1399 - 07:51
  • صفحه: علمی
  • بازدید: 2156

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2510
  • بازدید دیروز: 3056
  • بازدید کل: 23023132