Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

1954 ویلیام هامیلتون، ژوزف بومباردیه: حرکت سریع تر روی برف و آب

1954 ویلیام هامیلتون، ژوزف بومباردیه: حرکت سریع تر روی برف و آب

رودهای پرجوش و خروش پوشیده از برف نیوزلند معمولًا کم عمق اند و برای حرکت قایق های معمولی دارای ملخ و پروانه مناسب نیستند. مهندس نیوزلندی ویلیام هامیلتون در بخش مرتفع نیوزلند که جزیره ی جنوبی آن بود متولد شد و از روزگار جوانی با رودخانه های آن آشنایی داشت. شغل اولیه او زمین پیمایی earth moving)) بود. او ماشین های جدیدی را برای حرکت روی زمین طراحی و مهندسان بسیاری را برای امور جنگی در زمان جنگ جهانی دوم تربیت کرد.

در دهه ی پنجاه او به سراغ حل مشکل قایقرانی در آب های کم عمق برگشت و قایقی با موتور جت یا جت بوت طراحی کرد که آب را با سرعت زیاد از عقب قایق در بالای سطح آب به بیرون می راند. اولین نمونه ی قایق او که از جنس تخته سه لا بود و 4 متر طول داشت در سال 1954 بررودخانه ی وایتاکی آزمایش شد، اگرچه سرعت آن چندان زیاد نبود، قایق های جت دارای قابلیت های مانور زیادی هستند و در صورت نیاز با کمک پره هایی می توان آن ها را از سویی به سویی هدایت کرد. آن ها می توانند «دورهامیلتونی» بزنند، یعنی در عین سرعت بالا و پایین بسیار دشوار است اما برای فرار از سیل، انجام تحقیق و اکتشافات و تفریح بسیار مناسبند. بزرگترین قایق جت را که آلمانی ها ساخته اند طولی معادل 120متر دارد و نوعی ناو است که در اختیار نیروی دریایی آفریقای جنوبی می باشد.

حرکت سریع روی برف نیز چالشی به همان اندازه بزرگ بود. ژوزف بومباردیه اهل کبک بیشترین مساعدت فکری را در این زمینه انجام داد. طرح های بسیاری از جمله «سورتمه ی بادی بومباردیه» که نیروی محرک آن را موتور خودروی فورد مدل T تأمین می کرد و در سن پانزده سالگی آن را ساخته بود، مورد آزمایش قرار گرفتند. اما بومباردیه خیلی زود دریافت که این گونه ماشین ها باید مجهز به قطعاتی مانند زنجیرهایی که تانک های نظامی روی آن ها حرکت می کردند باشند. او انواع جدیدی از این گونه زنجیرها را طراحی و در آن ها به جای فولاد از لاستیک و پنبه استفاده کرد. متوقف کردن یک زنجیر در همان حال که زنجیر دیگر در حال حرکت بود،برای تغییر جهت وسیله ایده ی مناسبی بود. بومباردیه در دهه ی 1940 «اسنوموبیل» را ساخت که دارای کابین بسته بود و می توانست تا دوازده نفر را در خود جای دهد. پلیس کانادا و سرویس های آمبولانس، معدن کاوی، جنگل بانی، و شرکت های اکتشافی این وسیله را بسیار پسندیدند و درعین حال اسنوموبیل به عنوان اتوبوس مدرسه در فصل زمستان مورد استفاده قرار گرفت.

بومباردیه در سال 1958 با عرضه ی اسکی دو ski-doo)) وسیله ای که اگر اسنوموبیل را به کامیون یا اتوبوس تشبیه کنیم با دارا بودن یک یا دو صندلی و زنجیر متحرک، خودرو یا موتورسیکلت به حساب می آمد بازار را تسخیر کرد.این وسیله که به سرعت محبوب شد خیلی زود جای سورتمه هایی را که در کانادا و سایر نقاط، از جمله دهکده های اسکیمو توسط سگ ها کشیده می شدند گرفت و به زودی رقیبانی مانند پولاریس پیدا کرد. کاربرد این گونه وسایل به دلیل آسیب های احتمالی که می توانند به مناطق بکر طبیعت (که درعین حال بدون داشتن این وسیله غیرقابل دسترس بودند) وارد سازند، امروزه مورد بحث و جدل فراوان قرار گرفته است.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را اختراع کرد؟، نویسنده : دیوید الیارد، ترجمه : دکتر محمد اسماعیل فلزی، انتشارات مازیار
  • تاریخ: پنجشنبه 28 شهریور 1398 - 10:26
  • صفحه: علمی
  • بازدید: 2794

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 8901
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22927840