Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

آشنایی با دستور العمل های لازم برای آمادگی در برابر حوادث، امداد و نجات در خانه

آشنایی با دستور العمل های لازم برای آمادگی در برابر حوادث، امداد و نجات در خانه

امداد و نجات در خانه

با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن حوادث و بلایای طبیعی باید همیشه وسایل ضروری و مورد نیاز را برای این قبیل شرایط آماده کنید. هرلحظه ممکن است سیل، زلزله، طوفان و دیگر حوادث طبیعی رخ داده و شما را در شرایط سخت قرار دهند. مهمترین نکته این است که شما از قبل آمادگی لازم برای برخورد با حادثه را داشته باشید. باید وسایلی را که ضروری هستند و به آنها نیاز پیدا می کنید را جمع آوری کرده و تا در زمان نیاز بتوانید سریعا به آنها دسترسی پیدا کنید. در بسیاری از موارد افراد بعد از وقوع حوادث جان سالم به در می برند اما به دلایلی مانند تشنگی، گرسنگی یا زخمی شدن و عفونت جان خودشان را از دست می دهند. بنابراین ضروری است پیش از آمدن نیروهای امدادی، اقدامات اولیه را خود انجام دهید و تا حد امکان شرایط مناسب تری را برای خود و خانواده تان فراهم کنید. به همین منظور در ادامه لیستی از وسایل امدادی که بهتر است در خانه داشته باشید را آورده ایم.

تهیه کیف امداد و نجات

آیا تصور کرده اید که اگر حادثه ای رخ دهد یا بلایای طبیعی مثل زلزله که شایع ترین آن است اتفاق افتد، نیاز به چه لوازمی دارید؟ آیا تا به حال فکر تهیه یک لوازم امداد و نجات بوده اید؟ یکی از راه های آمادگی در برابر حوادث، مجهز بودن شما به وسایل ضروری و مورد نیاز در ساعات اولیه پس از وقوع حادثه است. تهیه کیف امداد و نجات به حفظ سلامت شما و خانواده تان کمک می کند. متاسفانه کمتر خانواده ای است که به فکر آماده سازی آن باشند یا آگاهی از نحوه تهیه چنین کیفی داشته باشند. در ادامه به شما آموزش می دهیم که چگونه کیف و امداد و نجات تهیه کنید و آن را درجای امن و قابل دسترس قرار دهید.

معرفی محتوای داخل کیف

این کیف شامل وسایل اولیه ضروری و قابل حمل برای شرایط اضطراری است. توجه داشته باشید که این کیف باید متناسب با اعضای خانواده تهیه شود. باید وسایلی که داخل آن قرار می دهید نسبت به تعداد، سن و وضع سلامت افراد خانواده تهیه و نگهداری شوند. برای مثال اگر فرزند کوچک یا نوزاد دارید، باید لوازم مورد نیاز آن را در داخل کیف قرار دهید. در ادامه نمونه های ساده و اولیه این موارد را ذکر می کنیم:

مواد خوراکی فاسد نشدنی و آب آشامیدنی

یکی از مهمترین مواردی که باید در کیف پیش از وقوع حوادث قرار دهید، آب آشامیدنی سالم است. معمولا دستیابی به آب سالم بعد از وقوع حوادث همچون سیل و زلزله کار بسیار مشکلی است، چون ممکن است آب شرب و فاضلاب با هم مخلوط شوند؛ بنابراین برای جلوگیری از انواع بیماری لازم است بطری های آب را داخل کیف امداد خود قرار دهید. یک بطری یک و نیم لیتری برای هر فرد مناسب است. همچنین علاوه برآب باید مواد غذایی خشک و فاسد نشدنی با ماندگاری بالا مانند (غذاهای کنسروی، کنسرو ماهی، بیسکویت) مواد مغذی مانند (خرما، کشمش و خشکبار) قرار دهید.

لوازم مورد نیاز کودک شیرخواره

اگر شما کودک نوزاد و شیرخواره دارید لازم است مجموعه کاملی از لوازم مورد نیاز کودک مخصوصا مواد تغذیه ای مثل شیرخشک و لوازم بهداشتی را در داخل کیف قرار دهید.

لوازم بهداشتی و لوازم شخصی

همراه داشتن لوازم شخصی و بهداشتی بسیار ضروری است. این لوازم شامل مسواک، صابون برای شست و شو، دستمال کاغذی رولی، لوازم بهداشتی بانوان، کسیه زباله، کیسه فریزر، لباس های گرم و پتوی سفری می شود. لباس گرم زیر برای افراد خانواده و کلاه بافتنی را هرگز فراموش نکنید. همراه داشتن یک کلاه می تواند شما را به هنگام خواب درسرما یاری کند. به خاطر داشته باشید که کلاه نخی و بافتنی برای کودکان بسیار ضروری است.

دارو های مصرفی روزانه

داروهایی که افراد خانواده به صورت روزانه استفاده می کنند، مانند داروهای فشارخون، دیابت، قلب و ... را در داخل کیف قرار دهید. همچنین می توانید لیستی از داروهایی که افراد مسن خانواده یا دیگر اعضا مصرف می کنند تهیه کرده و در داخل کیف قرار دهید تا در صورت نیاز امدادگران بتوانند براساس آن خدمات سریع تری به شما  اعضای خانواده ارایه دهند.

ظروف مناسب برای تهیه غذا

چاقو، بشقاب و قاشق، درب بازکن، کنسرو، ظروف یکبار مصرف و کیسه فریزر را نیز در کیف خود قرار دهید. توجه داشته باشید که با کشیدن کیسه فریزر برروی بشقاب می توانید از یک بشقاب برای دفعات زیادی بدون نیاز به شست و شو استفاده کنید.

سوت با بند بلند گردن آویز

دارا بودن سوت در مواقع بحران به خصوص بعد از زلزله می تواند بسیار کارآمد باشد. اگر خدای نکرده یکی از اعضای خانواده زیرآوار گیر کرده باشد، صدای سوت بهتر به گوش فرد می رسد تا صدای فریاد زدن.

اسناد و مدارک

ضروری است تمام اسناد و مدارک مهم خود مانند گذرنامه، شناسنامه، کارت ملی، اسناد و اوراق بهادر، شماره حساب بانکی و کمی پول نقد را در کیف قرار دهید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: روزنامه شهروند، سال هفتم، دوازدهم شهریور 1398
  • تاریخ: یکشنبه 28 مهر 1398 - 17:50
  • صفحه: گوناگون
  • بازدید: 3500

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 739
  • بازدید دیروز: 2174
  • بازدید کل: 23015751